SER-advies zorg: stimuleren, participeren, zelf betalen

De SER heeft weer eens een advies uitgebracht, ditmaal over de zorg:

Hulpbehoevenden moeten de kosten van verblijf in instellingen, welzijn en voeding zo veel mogelijk zelf dragen, ook als ze in een instelling wonen. Via de AWBZ worden dan alleen nog zorgkosten vergoed.

Mag ik even weten hoeveel D66-ers of VVD-ers er bij de SER werken? Of wellicht ook PvdA-ers trouwens, die vertrouw ik namelijk ook voor geen meter wat dat betreft.

“Ouderen die lichte vormen van persoonlijke verzorging of begeleiding nodig hebben zouden dit zelf kunnen betalen.”

Maar natuurlijk, vooral met die fantastische casinopensioenen van de afgelopen 10 jaar.

Zorgbehoevenden kunnen hiermee volgens de SER kiezen voor voorzieningen die het beste bij hun voorkeuren passen. Ook zouden innovaties op het raakvlak van wonen, zorg, welzijn en participatie met de maatregelen worden gestimuleerd.

Ik weet niet hoe dat bij u werkt, maar de woorden  ‘stimuleren’ en ‘participatie’ doen bij mij sinds zo ongeveer 1994 de nekharen overeind staan. Meestal betekent dit ‘en als u het nu eens met de helft van het personeel/geld/hulp probeert of het gewoon zelf helemaal gratis doet?’ of ‘zou u niet geweldig gestimuleerd worden door met 300 euro per maand minder rond proberen te komen?’

Ook is meer ondernemerschap in de zorg wenselijk, vindt de commissie. Wel moet de zogenoemde productieprikkel, waardoor zorgverleners ongeacht de noodzaak in actie komen, worden teruggedrongen. Om de zorgkosten te beheersen en ongepast gebruik te voorkomen zijn een hoger kostenbewustzijn bij patiënten en eigen risico en eigen bijdragen van belang, aldus de SER. Dit zou echter niet ten koste moeten gaan van de toegankelijkheid van de zorg.

Nee dat zou het niet maar dat gaat het wel. Hoe achterlijk precies denkt men bij dat SER dat wij, de Nederlandse bevolking, zijn?

Meer ondernemerschap; welke neo-liberale workshop uit 1998 hebben deze types op kosten van de overheid gevolgd? Zorg is geen ondernemen, zorg is zorgen (duh!) voor andere mensen, en dat is inherent tegengesteld aan ondernemen. Ondernemen is zoveel mogelijk geld knijpen uit je klanten voor zo min mogelijk tegenprestatie. Ondernemen is geld maken uit geld. Ondernemen is handelen in lucht en daar op verjaardagen over opscheppen. Mitt Romney is een onderrnemer, en die heeft jarenlang bedrijven uitgeperst en weggegooid. Dat soort types wil je dus niet in de zorg. Eigenlijk wil je ze helemaal nergens, maar goed, ze bestaan nu eenmaal en onvrijwillige euthanasie is ook weer zoiets. En trouwens wie gaat dát betalen?

11 gedachten over “SER-advies zorg: stimuleren, participeren, zelf betalen”

  1. Ergens in een niet al te ver verleden werd je nog geacht in te teren op je vermogen als je in een bejaardenhuis terecht kwam. Onder Paars 1 werd de vermogentoets AWBZ in 1996 afgeschaft.

  2. Ik weet ’t het is een gevoelig onderwerp, zorg en ondernemen, maar in je laatste alinea vlieg je wel een beetje uit de bocht.

    Werken in de zorg is een beroep met grote verantwoordelijkheden en ik zie met de beste wil van de wereld niet in waarom je daar geen centjes mee mag verdienen, en ja, als je naar eer en geweten een team op wilt zetten krijg je te maken met salarissen, belastingen, verzekeringen, reserveringen en pensioenen etc etc dus voor je het weet zit je te ondernemen, ik zou niet weten hoe je het anders moet noemen.

    Ondernemen in de zorg is 2 x per jaar met je billen bloot bij de verzekeraar en 1 x per jaar bij de raad van toezicht om elk dubbeltje uit te leggen en bijna dagelijks overal lezen hoe het werk, waar jij 4 jaar voor gestudeerd hebt, waar je een beschermde titel voor hebt en waar je voor elke scheet bij wijze van spreken voor een tuchtcollege moet verschijnen, eigenlijk best gratis door de familie en vrienden gedaan kan worden, een beetje liefdewerk oud papier.

    .

  3. @2 Ik denk dat dit soort dingen gewoon non-profit gedaan moeten worden. Natuurlijk moeten de mensen die erin werken wel fatsoenlijk betaald worden, maar winst maken geeft vooral bij zorg perverse prikkels.

  4. Kwaadwillende perverselingen heb je volgens mij overal, daar zal zorg op basis van een overheidssubsidie niet veel aan veranderen denk ik.
    Ik ben het met je eerste 3 stellingen hartgrondig eens maar ik denk dat stelling 4 echt niet zo gek is.
    Met name die awbz wereld is zo’n gesloten kliekje, vergis je niet daar gaat 26 miljard in om voor o.a. ouwetjes die niet geholpen worden. Dat mag best iets transparanter.
    Juist in die zorg zouden de ondernemende types van nu, diegene die in grote instellingen monddood zijn gemaakt, dit kunnen openbreken door ze een handje te helpen.

  5. Zorg indiceren/voorschrijven kan heel goed gebeuren door (huis)artsen en wijkverpleegkundigen. Zo gepiept. Daar heb je helemaal geen extra managers- of ondernemerslagen voor nodig.

    Zorg kan dan in natura worden geleverd of in de vorm van een Persoons Gebonden Budget ( vrager regelt het zelf, Sociale Verzekerings Bank doet de loonadministratie). Het PGB kan financieel worden “gestald”bij de overheid, die uitbetaalt naarmate er hulp verleend is.
    Ik weet werkelijk geen enkele reden te verzinnen waarom er tussenpersonen zouden moeten zijn voor mensen met een PGB. Mensen die dit zelf niet kunnen krijgen namelijk hulp in natura.

    Ook mogen PGB’s niet meer worden gebruikt in Zorginstellingen zoals tehuizen. Een PGB is er voor een individu. Werkers in de Zorg gaan allemaal keurig in loondienst, fatsoenlijk betaald. Moet je eens kijken hoe goed en goedkoop de Zorg gaat worden. Maar de ondernemers zullen wel gaan krijsen, en de managers van die instellingen gaan gillen dat ze ontzettend nodig zijn, nou dán dus niet meer.

  6. Nou krijsen doe ik niet zo gauw hoor 😉

    Maar indicatie via huisarts vind ik ook een prima en heel logisch idee, ik heb wel eens een getal gehoord van 300 miljoen wat je hiermee kan besparen maar hang me d’r niet aan op.
    Tussenpersoontjes en schimmige bureau’tjes idem, maar die regels daarvoor zijn volgens mij al veel strakker geworden de laatste jaren.
    En grote zorginstellingen die ook met PGB werken die logica heb ik ook nooit zo goed begrepen.
    Inderdaad alle zorgwerkers in loondienst, het kan en je bent zomaar 30% goedkoper dan zorg in natura, dus wat daar allemaal wordt verhapstukt, beats me.

  7. Het is in- en intriest.
    Neem nu gehandicaptenvervoer.
    Voorheen kreeg je hier een leuk bedrag van de gemeente om zelf je taxivervoer te regelen.
    Handig met afspraken.
    Echter gooide iemand met vermogen roet in het eten.
    Het was diskriminatie of zoiets.
    Als bezuiniging werd het gebracht, maar 1 of ander gerechterlijke uitspraak zou er achter zitten, dus werd het te duur voor gemeente.
    Veel te duur is en hiermee heel veel ouders duperend.

    Er is een optie: regiotaxi voor ongeveer 66 cent per km.
    Dat klinkt interessant, maar je moet wel de tijd nemen.

    Valys is nog zo’n andere bezuiniging voor bovenregionaal vervoer.
    We probeerden hier nog 3 keer 750 km te krijgen, maar dat was alleen voorbehouden aan mensen die nog amper konden reizen.
    De nep arts was zeer streng.
    Hoe je alleen met een duwrolstoel bij het station komt maakt niet uit …. je komt er.
    Al moet je tante uit Afrika je in de bus zetten dan zet de buschauffeur je wel op de juiste standplaats voor de Assistentie Vervoer Gehandicapten.
    En kun je je zeik niet ophouden dan hebben we daar inkontientiemateriaal voor.
    Ja, zo kun je een lijk ook vervoeren, zei mijn vrouw tegen die arts.
    Ja, zei ze nog, dat kan.

    M.a.w. ze gaan over lijken, terwijl de zorg helemaal niet goedkoper wordt.

    Overigens is Valys dit jaar 450 km geworden.
    Ja, daar heb je hetzelfde probleem natuurlijk.
    Een treinreis duurt even lang, in praktijk, als een taxirit.
    Maar een dagtocht naar onze oudste zoon is 91 km.
    En ja, ik moet altijd mee. Nou vind ik dat niet erg.

    En nee, je kunt niks plannen met de RegioTaxi.
    Of je bent veels te vroeg of te laat en dan knallen ze je de trein niet meer in.
    Dan raakt AVG van slag.
    We hebben het een keer gehad.
    In Driebergen-Zeist doen de taxichauffeurs het nog.
    Geen probleem, zegt die chauffeur, mijn klant is er niet en die moest eruit, ik knal je wel de trein in.
    Op naar Nijmegen. Ik staand nast de deur naar beneden in de dubbeldekker.
    Ok, je moet er wat voor overhebben.
    Je reist wel voor half geld.
    Een fiets stond er bij de deur en bij de uitklapstoeltjes.
    En die ruimte was bedoeld voor kinderwagens.
    KInderwagens ?!?

    We waren een half uur te vroeg dus maar AVG gebeld.
    Werd die vrouw toch pisnijdig.
    We hadden heel de planning door de war gegooid.
    In Nijmegen hadden dan even niemand.
    De kondukteur heeft het gedaan.

    En hoe komt dit land in een verrotting ?
    Omdat er geen geld is en geen werk.
    Dat eerste mag geen probleem zijn, want dat is er zat.
    Want het wordt steeds duurder.
    Maar men stopt het liever in die al overbetaalde banen van mensen die zo inkompetent zijn en bezuinigen op de werkvloer.
    Ze bezuinigen dus helemaal niet, want het wordt steeds duurder.
    Vinden ze het gek dat mensen steeds bedroefder worden en de prestaties er nog meer onder lijden ?

  8. @7:

    Ik word triest van je verhaal. het is inderdaad de praktijk. Tot in ( ongeveer) 1987 meen ik, hadden invaliden recht op een ( zo nodig aangepaste) bruikleenauto van het GAK. Afgeschaft, in de plaats kwamen de proletenbakken van de managers. en zo is het, en niet anders. Wat voor smerig gewauwel en blabla ze je ook proberen te verkopen over ekkunumie en tisniemeertebetale.

  9. @8: Herinner me ineens een kliënt waarmee ik naar een arts van de bedrijfsvereniging moest toendertijd, ongeveer 1985. Heb hem een FASCIST genoemd, hetgeen zelfs werd opgeschreven. Eigenlijk zijn dat soort lui tot veel méér bereid als ze maar mochten, ze durven het gerust hoor…

  10. @8 .. Rrrrrrraar trouwens dat het verstrekken van aangepaste autos in Frankrijk nog wel kan .. Hier kunnen er niet eens aanpassingen aan mijn vrouws scootmobiel gedaan worden zodat ze ons zoontje veilig kan meenemen , we heben de “nieuwe ” dus geweigerd omdat hij minder bruikbaar was dan de ouwe …

  11. En dan deze!!!!!
    Ik ben een vrij vitale 65 er.
    Mijn vrouw is 9 jaar geleden overleden.
    2 jaar geleden een LAT relatie aangegaan met een vrouw die ook 9 jaar geleden haar man verloren is.
    Daar zij echter voledig arbeids ongeschikt verklaard is; had ze dus tengevolge daarvan recht op een ANW uitkering.
    In de wijk waar zij woond; wonen veel oudere en aleenstaande oudere mensen.
    Daar ik altijd in het onderhoud gewerkt heb en graag nog wat tedoen wil hebben doe ik allerhande klusjes voor deze mensen.
    En dit varieert; van grasmaaien, hegknippen, straatjes ophalen etc. tot reparaties van allerhande huishoudelijke apparatuur.
    Ook heb ik het technisch onderhoud van hun kerk op mij genomen; ondanks dat ik zelf nooit naar de kerk ga.
    Verdienen doe ik daar niets mee hooguit een keer een pakje shag.
    Dit werk brengt echter mee dat ik; daar mijn eigen woning zo’n 80 km daar vandaan is; En mijn AOW met pensioentje niet toerijkend is om elke dag heen en weer te rijden; dat ik veel tijd bij mijn vriendin doorbracht.
    Financieel voordeel hebben wij daar totaal niet aan; want de grootste uitgaven zijn tegenwoordig de vaster lasten; en deze veranderen niet zolang je elk nog je eigen woning hebt.
    Staat daar op een goede dag de gestapo van de SVB op de stoep.
    En het simpel boodschappen doen met een alleenstaande oudere is tegenwoordig voor de SVB al voldoende om je te beschuldigen van samenwonen en je te korten op je AOW en ANW.
    Mijn vriendin dreigt nu haar uitkering kwijt te raken en ik mijn alleenstaanden toeslag.
    Van regeringswegen willen ze graag dat ouderen elkaar meer ondersteunen zodat ze zolang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen want dit bespaart de overheid veel geld.
    Maar doe je dit; dan dan loop je gelijk het risico dat je je AOW kwijt raakt.

Reacties zijn gesloten.