‘Het lachen verging me snel toen er pepernoten naar me werden gegooid’

Foto: Jerry en collega tijdens het maken van shirts in hun studio.

Sinds een paar jaar laait de discussie op over de rol van Zwarte Piet. Wie kritiek heeft op dit racistische element  in het Sinterklaasfeest wordt  al snel afgeschilderd als ‘politiek correct’. Of nog erger, hardhandig het zwijgen opgelegd door de politie. Het overkwam rapper Jerry Kno’Ledge Afriyie. Zijn misdaad: hij stond bij de intocht van Sint in Dordrecht langs de route met een shirt met daarop ‘Zwarte Piet is Racisme’.

Interview door Kees Hoogendijk

Wat is er precies gebeurd in Dordrecht?

Ik was op 12 november met drie bekenden aanwezig bij de intocht met een ‘Zwarte Piet is Racisme’-shirt. We hadden ook een spandoek bij ons. De politie vertelde ons dat we mochten blijven als we ons spandoek oprolden. Daar hebben we ons aan gehouden, maar even later werden we alsnog op hardhandige manier gearresteerd omdat ons lichaam ‘een platform voor protest’ was. Ik ben in een steeg geduwd, op de grond gesmeten, kreeg een knie in mijn nek en ben in mijn rug gestompt. Het is ongelofelijk. Dat alleen omdat je een shirt aan hebt met een stelling erop en de dialoog wilt aangaan.

Wat is het doel van deze campagne?

‘Zwarte Piet is Racisme’ is eigenlijk een kunstproject. Sinds de zomer zijn we op festivals door heel Nederland met mensen in gesprek gegaan over Zwarte Piet. We delen flyers uit en mensen kunnen de shirts kopen.

Veel mensen weten niet dat er een tijd was dat Zwarte Piet helemaal niet bestond. In 1850 schreef onderwijzer Jan Schenkman een prentenboek met de titel Sint Nikolaas en zijn knecht. In dat boek komen we Zwarte Piet voor het eerst tegen. Als er een tijd was dat het feest zonder dit racistische bedenksel werd gevierd, dan kan dat nu toch weer? Wij willen het Sinterklaasfeest niet afschaffen, maar het moet een feest zijn wat iedereen kan vieren.

Je bent zelf Ghanees en opgegroeid in de Amsterdamse Bijlmer. Wanneer begon het Sinterklaasfeest je tegen te staan?

Toen ik hier kwam als kleine jongen vond ik het leuk, maar dat lachen verging me snel toen mensen me Zwarte Piet begonnen te noemen en er pepernoten naar me werden gegooid. En dan vraag je je af: waarom? Zwarte Piet is een karikatuur van iemand met een donkere huidskleur.

Iemand met kroeshaar, rode lippen die niet goed Nederlands kan praten en goed genoeg is als knecht van een blanke man. Als mensen je dan Zwarte Piet noemen, doet dat pijn.

Hoe reageren mensen op jullie boodschap?

De reacties op festivals zijn over het algemeen heel positief. We willen niks verbieden maar het gesprek aangaan en dat werkt. We hebben gesproken met mensen die jarenlang het Sinterklaasfeest vierden en er nu anders tegenaan kijken. De reacties op internet na de intocht waren heel heftig, alsof wij het nationale feest willen verstoren. Maar we zagen tijdens de intocht juist opgestoken duimen.

Volgens een peiling van Maurice de Hond sprak 30 procent van alle Nederlanders wel eens iemand die ‘vraagtekens plaatste bij de rol en/of het uiterlijk van Zwarte Piet’. Dat is niet niks.

Is een ander Sinterklaasfeest mogelijk?

Meer mensen moeten begrijpen dat Nederland veel beter kan. Het geeft niet dat je Zwarte Piet leuk vond toen je klein was, maar nu ben je ouder geworden en moet je niet in de geschiedenis blijven hangen. Veel mensen denken nog steeds dat discriminatie en racisme in onze samenleving niet voorkomen. Zwarte Piet laat zien dat er wel degelijk racistische beelden bestaan en daar moeten we zo snel mogelijk vanaf.

Jerry is gastspreker op het evenement ‘Zwart van Roet’ dat van 26 november t/m 4 december plaatsvindt in het MC Theater te Amsterdam. Met een expositie, filmavond, debatten, een leesgroep en een feest rond Zwarte Piet en het Sinterklaasfeest willen de organisatoren ‘bijdragen aan een constructief gesprek rondom ons nationale feest’. Zie voor meer informatie en het programma op de site van Zwart van Roet.

Zie voor meer informatie over de campagne ook de site van Zwarte Piet is Racisme.

Dit stuk is eerder verschenen op de website van socialisme.nu

61 gedachten over “‘Het lachen verging me snel toen er pepernoten naar me werden gegooid’”

  1. Deze jongen heeft nogal wat meer beschaving in zich dan het geteisem dat het nodig vond hem zo hardhandig te arresteren. Zelden iemand zo genuanceerd over zwarte pieten horen spreken.

  2. Zeer beschaafd interview met duidelijke standpunten.

    GJ_ Schreef:

    Deze jongen heeft nogal wat meer beschaving in zich dan het geteisem dat het nodig vond hem zo hardhandig te arresteren.

    Dit is tevens ook de reden dat hij gearresteerd is geweest.
    Het is gewoon beperking van de vrije woord en de mogelijkheid tot dialoog in ons land.

  3. multicultipieten lijkt me een goede oplossing, de feestartikelenbranche kan ook wel een kleine impuls in de crisis gebruiken met de verkoop van meerkleurige pietenschminkpakketten

    en anders de volgende keer protest met Occupieten met van die maskers

    wat een rare vraagstelling trouwens van Maurice de Hond, of je wel eens iemand spreekt die wel eens vraagtekens plaatst bij de rol en/of het uiterlijk van Zwarte Piet…

    geen wonder dat die opiniepeilingen van hem ook zo belabberd zijn

  4. Wat dacht je van wildersmaskers met geelgekleurd pruikje?
    Die opzetten en dan strooien maar met die pepernoten…moet kunnen van die maskers made in china ofzo?

  5. Toch oneerlijk weer van die PVV…ze haten allochtonen en willen de Hollandsche propaganda feestjes graag in het straatbeeld propaganderen…en dat met negroide mensen?? moeten negroide mensen die vervelende Hollandsche propagandahaat steunen door pepernoten te gooien?
    niet normaal PVV jullie moeten uit EIGEN kring knechten zoeken voor deze shit…en gewoon met je eigen kop die pepernooten mikken tegen eigen kring die dit shit nog leuk vind

  6. Ze stonden daar met 2 mannen en 2 vrouwen. De andere man, Quincy Gario, een Antilliaanse dichter, werd ook zeer hardhandig gearresteerd. Volgens de vrouw die dit gefilmd heeft is er, na haar arrestatie, zelfs beeldmateriaal gewist. (Filmpjes zijn hier te zien: http://www.doorbraak.eu/?p=7977.) Een aantal jaren geleden was het ondenkbaar dat je om een statement op een t-shirt zo door de politie werd aangepakt en dat die daarmee wegkwam.

  7. Wat ook kan,dat sinteklaas zonder hulp die kadoos meebrengt,kan ie bijvoorbeeld met vrachtwagen,of aanhangkar of bakfiets..door de straten van volksmensen rijden met die snoep?
    En laat je die jong het zelf met hun handen het eruit graaien ofzo tijdens de rit….makkelijk toch?

  8. #5 strooien met perpernootjes?!…
    er is veel leuker strooigoed voorhanden, dat de lading dekt, zeg maar

  9. #1 mijn woorden!
    als je je verbaal niet meer kunt weren of je kunt je, zoals nu zo vaak gebeurt, er niet uitlullen, grijp je naar je wapens. dat is ook de triestigheid van types als teeven. ze hebben eenvoudig de verbale middelen niet (onderwijs, onderwijs, onderwijs!!!) om zich te weren, om een discussie aan te gaan op een niveautje hoger dan een stoeprand. maar zit je op je pluche bankje dan denk je dat je alles kunt maken. jaja, DENK je… fredje t. krijgt ook nog wel zijn ‘pepernoten’.

  10. Het zwarte van de knecht en de verhouding baas (Sinterklaas) tot knecht (Zwarte Piet) zijn relicten uit de oude Germaanse mythologie.
    De zwarte knecht komt voort uit de dode geesten van Wodan. Zij kregen lang voor de kerstening hun zwarte kleur omdat zij met de boeman geassocieerd werden. Wodan werd later door de Kerk tot de figuur van Sinterklaas omgevormd. De zwarte knecht was al wijdverbreid toen ons volk nog nooit negroïde mensen had gezien. De raciaal geïsoleerde gemeenschappen in de Alpen en de Karpaten tonen dat al vele eeuwen aan, met eveneens blanke Klazen en zwarte en/of donkere knechten. Die landen hadden geen koloniaal verleden of immigratie vanuit Afrika.

    Ziehier mijn onderzoek hiernaar:

    http://www.bitterlemon.nu/archief/20547/leve-zwarte-piet-want-hij-is-al-zo-oud

    Ter verdediging van Zwarte Piet.

    Zwarte Piet is niet racisme of een overblijfsel van kolonialisme. Hij is veel te oud daarvoor!

  11. @12 jij zat drie keer in ons spamfilter. Niet omdat je bij ons op de blacklist (racisme 😀 ) staat, maar vanwege Akismet. Misschien weet je wat dat is of zoek het eens op.

  12. Marcel Bas Schreef:

    Het zwarte van de knecht en de verhouding baas (Sinterklaas) tot knecht (Zwarte Piet) zijn relicten uit de oude Germaanse mythologie.
    De zwarte knecht komt voort uit de dode geesten van Wodan. Zij kregen lang voor de kerstening hun zwarte kleur omdat zij met de boeman geassocieerd werden. Wodan werd later door de Kerk tot de figuur van Sinterklaas omgevormd. De zwarte knecht was al wijdverbreid toen ons volk nog nooit negroïde mensen had gezien. De raciaal geïsoleerde gemeenschappen in de Alpen en de Karpaten tonen dat al vele eeuwen aan, met eveneens blanke Klazen en zwarte en/of donkere knechten. Die landen hadden geen koloniaal verleden of immigratie vanuit Afrika.
    Ziehier mijn onderzoek hiernaar:
    http://www.bitterlemon.nu/archief/20547/leve-zwarte-piet-want-hij-is-al-zo-oud
    Ter verdediging van Zwarte Piet.
    Zwarte Piet is niet racisme of een overblijfsel van kolonialisme. Hij is veel te oud daarvoor!

    Die verhalen kunnen ook best waar zijn, maar waarom heeft Zwarte Piet tegenwoordig dan kroeshaar en spreekt hij met een soort van Surinaams accent?

  13. Kevin Schreef:

    Wat dacht je van wildersmaskers met geelgekleurd pruikje?

    Oef! Daar ga je de kinderen bang mee maken! 😯

  14. Kevin Schreef:

    Wat ook kan,dat sinteklaas zonder hulp die kadoos meebrengt,kan ie bijvoorbeeld met vrachtwagen,of aanhangkar of bakfiets..

    Ja laat hij eens met de Kerstman gaan praten. Die doet de hele wereld met een slee.

  15. @ Keira:
    Ja maar met dit feest doen nog veel mensen mee,met de sint is ie er eigenlijk enkel voor het PVVkind
    Nou weet je wat? wat dacht je van een oude mestkar en de sinteklaas erop voorgetrokken door twee pvv aanhangers met erachter een zwikkie pvv lieden met wildersmaskers op die propaganderend door volkswijken zwieberen en daar de PVV ouders met hun jong dan verassen met goedkoop snoep en propagandaflyers met een meeuw erop? ook leuk

  16. @13 Dat zal dan samenhangen met de server van waaruit ik opereerde, die door vele, vele, vele anderen ook gebruikt wordt. Bedankt!

    Akismet… Ik zoek ’t op!

  17. @14 Tja, dat is dus die projectie waar ik het in het essay over heb. Zoals mensen in de negentiende eeuw Zwarte Piet met de Moren begonnen te identificeren, zo beginnen sommige moderne tegenstanders Zwarte Piet met een te emanciperen slaaf te identificeren.

  18. @ Marcel Bas:
    Hoe kan een man in de schoorsteen kruipen,en er dan pikzwart uitkomen maar met een schoon kleurig clownspakje met grote veer op zijn hoed en met gouden creool oorbellen plus dikke siliconenlippen en surinaams accent?

    En waarom heeft de sint de knechten(betekent hulpjes) dan al op de boot en zijn ze al zwart!! en hebben ze dikke lippen kroeshaar en zijn het eigenlijk MOREN die slaaf zijn geweest van de sint,en waarom is de sint zo gelijk aan een paus?en waarom maakt hij kinderen bang,en geeft hij hen lekkers als zij zoet op zijn schoot komen zitten?eng he?

  19. @ Marcel Bas:
    Zoek eens op google wat moren zijn,
    En kijk bij afbeeldingen hoe moren eruitzien
    En hoe moren gebruikt werden
    Oja spaanse moren vanuit spanje

  20. @ Kevin:

    Laat mij je vragen, naar vermogen, in dezelfde volgorde beantwoorden:

    “Hoe kan een man in de schoorsteen kruipen,en er dan pikzwart uitkomen maar met een schoon kleurig clownspakje”

    Het is een misvatting dat Zwarte Piet zwart zou zijn vanwege het roet. Zoals ik in het essay aantoon, is Zwarte Piet altijd al zwart geweest, ook toen hij nog in het dodenleger van Wodans Wilde Heir door de luchten scheerde.

    “met grote veer op zijn hoed en met gouden creool oorbellen plus dikke siliconenlippen en surinaams accent?”

    Die Creooloorbellen zijn een latere (negentiende-eeuwse) interpretatie. De Hollandse bevolking interpreteerde Zwarte Piet – die al vele eeuwen een zwarte boeman was – als de hun beter bekende neger en Moor. Die was vanwege de kolonisering een minder vreemd straatbeeld geworden in de grachtengordels. De veer op de hoed was normaal in de achttiende en negentiende eeuw.

    Ik weet niet wat je met siliconenlippen bedoelt. Bij mijn weten wordt Zwarte Piet door doorgaans blanke mensen uitgebeeld, die zwarte schmink opdoen. Om voor de gelegenheid dikke lippen aan te laten brengen lijkt me niet bevorderlijk voor de gelaatstrekken gedurende de rest van het jaar.

    “En waarom heeft de sint de knechten(betekent hulpjes) dan al op de boot en zijn ze al zwart!!”

    Zoals gezegd, het zwarte heeft niets, maar dan ook niets met roet te maken, al proberen velen dat achteraf (al dan niet uit politiek correcte neigingen) wel zo te interpreteren.

    “en hebben ze dikke lippen”

    Zwarte Piet heeft bij mijn weten in de talrijke televisie- en schooloptredens geen dikke lippen. Hoogstens rode lippen.

    ” kroeshaar en zijn het eigenlijk MOREN die slaaf zijn geweest van de sint”

    Kroeshaar omdat de 19de-eeuwers hen zo later als Moren hebben geherintepreteerd. Een slaaf is Zwarte Piet nooit geweest. Wel een knecht, zoals in Duitsland Knecht Ruprecht, in Zwitserland Schmutzli, in Luxemburg Houseker, in Frankrijk P`ere Fouettard en in Oostenrijk Krampus. Die zijn allemaal zwart of donker, en allemaal knechten, ieder op hun eigen manier! Allen aan dezelfde stam ontsproten!

    “en waarom is de sint zo gelijk aan een paus?”

    Omdat de katholieke kerk de figuur van Wodan niet kon wissen uit de Germaanse herinneringen van de bekeerlingen, tijdens de vroege Middeleeuwen. Dus bedacht de kerk Wodan, maar dan met bisschopstabberd en christelijk sausje. De lange, witte baard, de schimmel, de rijzige gestalte, het geven van letters, het geven van noten, het vliegen door de luchten bleven echter.
    Dat hoort allemaal bij de germanisering van het christendom, zoals de kerk in Midden-Amerika ook elementen van de Azteekse beschaving en godsdienst in zich heeft geïncorporeerd.

    “en waarom maakt hij kinderen bang,en geeft hij hen lekkers als zij zoet op zijn schoot komen zitten?”

    Waarom willen mensen kinderen bang maken? Omdat ze op geen betere manier braaf worden! Kinderschrik is in de folklore een heel oud en veel gebruikte manier om kinderen ‘zoet’ te houden. Boemannen in verschillende volksverhalen hebben daarbij veelvuldig dienst gedaan, zoals het monster dat in de sloot leeft. Wie weet hoe veel kindertjes er zouden zijn verdronken als ze niet dachten dat er een monster zat.

  21. Kevin Schreef:

    @ Marcel Bas:
    Zoek eens op google wat moren zijn,
    En kijk bij afbeeldingen hoe moren eruitzien
    En hoe moren gebruikt werden
    Oja spaanse moren vanuit spanje

    Ik ontken niet dat Zwarte Piet vanaf de negentiende eeuw Afro-trekken kreeg. Maar of dat nou erg is… Laten we liever proberen Zwarte Piet minder als prototype neger te zien en eerder als die zwarte figuur zonder dikke lippen en dat rare Surinaamse accent. Die horen helemaal niet bij het traditionele beeld van Zwarte Piet.

  22. @Marcel Bos,

    Wat ontzettend goed verdedigd!
    Eindelijk iemand die een helder stukje geschiedenis en religie uitlegt.

    Misschien leren ze er wat van….
    Groetjes,

  23. Marcel Bas Schreef:

    Kevin Schreef:
    @ Marcel Bas:
    Zoek eens op google wat moren zijn,
    En kijk bij afbeeldingen hoe moren eruitzien
    En hoe moren gebruikt werden
    Oja spaanse moren vanuit spanje
    Ik ontken niet dat Zwarte Piet vanaf de negentiende eeuw Afro-trekken kreeg. Maar of dat nou erg is… Laten we liever proberen Zwarte Piet minder als prototype neger te zien en eerder als die zwarte figuur zonder dikke lippen en dat rare Surinaamse accent. Die horen helemaal niet bij het traditionele beeld van Zwarte Piet.

    Ik zie het zo: ik denk ook niet dat degenen die nu zwarte pieten spelen daar racistische bedoelingen mee hebben, en er zitten allerlei legenden achter die figuur waarvan sommige niet, en sommige latere interpretaties wel uit een racistische achtergrond te verklaren zijn.

    Maar als veel zwarte mensen zich nu wel degelijk heel ongemakkelijk voelen bij een blanke die eens even een zwart persoon gaat nadoen en dat als racistisch voelen, moeten wij daar dan maar compleet ongevoelig voor zijn en ‘aanpassen, integreren!’ blijven schreeuwen, alleen maar omdat ene Fortuyn ons heeft wijsgemaakt dat we allemaal voortdurend moeten schreeuwen wat we denken? In de VS ligt zoiets bijvoorbeeld zo gevoelig dat het daar illegaal is met een zwartgeverfd gezicht rond te lopen, dus zo vreemd is het niet er aanstoot aan te nemen.

    Je kunt toch best rekening houden met zaken die zo gevoelig liggen voor anderen?

  24. @Laurent #25

    Politiek moeten we hier zo ver mogelijk van houden, ja.

    Ik ben nu zover dat ik inzie dat een deel van de clownerie die tegenwoordig bij Zwarte Piet opgevoerd wordt, gewoon overbodig is en een projectie is van het prototype dat sommigen van negers in gedachten hebben. Dus met dat maffe nep-Surinaamse accent, en toespelingen op Afrikaanse of Afro-herkomst. En een beetje opletten hoe zwarte mensen zich kunnen voelen als ze met Zwarte Piet – hoe speels ook bedoeld – vergeleken worden. Volgens mij zijn die elementen als het nep-accent van behoorlijk recente datum, en wel sinds de Surinaamse immigratie hier in vol bedrijf was.

    Zoals Zwarte Piet een soort Blackface dreigt te worden, zo zijn er flauwe lieden die Zwarte Piet proberen te ‘emanciperen’ en een soort onverteerd schuldgevoel over kolonialisme en de slavernij hebben. Onnodig en onhistorisch. Zoals we hebben gezien, is Zwarte Piet geen slaaf en striktgenomen geen neger.

    Als we nou Zwarte Piet opvoeren als de traditionele Zwarte Piet, dan is er een hoop gewonnen. Gewoon zwart houden, oorringen, rode lippen, knechtschap, streken laten uithalen, mooie kleren aanhouden, molensteenkraag erbij, enz. Zoals de NOS hem opvoert, bijvoorbeeld. Kortom, zoals hij meestal opgevoerd wordt. Maar zonder die Afro-clownerie. Dus zonder dat accent en verwijzingen naar Suriname of Afrika of naar hoe mensen grappen maken over negroïde mensen.

    Zoals de Nederlanders Zwarte Piet opvoeren in straten en scholen is qua uiterlijk gewoon zoals hij al heel lang is.
    Wat wel een beetje minder kan, zijn de manieren waarop reclamebureaus hem tekenen in folders en op plakkaten in winkels. Daar vind je die gigantisch dikke lippen weer en wat dies meer zij. Ik denk dat het commerciële, overdreven negroïde beeld van Piet roet in het eten gooit, om maar in de onterechte roetsfeer te blijven. Lijkt me niet moeilijk, en is ook niet antitraditioneel, om daarop te letten.

    Verder laten we Zwarte Piet wat mij betreft fijn zoals hij is.

  25. @27; ik begrijp jouw nuance wel, maar zo gaat het niet werken in de praktijk. Persoon met zwart geverfd gezicht = negerkarikatuur. Zo pakt het uit, en met dat beeld moet je werken.

  26. Marcel Bas Schreef:

    @ jvdheuvel:
    Eeeh… Dan mag jij de mensen op het perron selecteren, goed? :-/

    Jij komt met die achterlijke criteria aan. Ik niet. Ik geef alleen even aan hoe je zoiets praktisch kan invullen.

  27. Wat mij opvalt is dat vooral volwassenen hier een punt van maken. Kinderen hebben er mijn inziens totaal geen problemen of associaties mee. Ik zou zeggen ,blijf met je poten van onze Pieten af !

  28. #33
    Hakan, de meeste ouders maken er juist geen probleem van. Het gevaar is dat kinderen nog onschuldig zijn en het probleem niet zien, daar zit het gevaar. Het wordt hun voorgeschoteld en ze nemen het op en vinden het normaal. Het is puur rascisme en nog erg geraffineerd ook en het hele gebeuren draait er uiteindelijk op uit dat de kinderen er achter moeten komen dat ze voor de gek zijn gehouden en de ouders hebben zitten liegen en dan verwachten een groot aantal van dezelfde ouders van hun eigen kinderen dat ze in een God geloven, hoe stom ben je dan als ouder. In de Islam is het niet voor niets verboden alleen al de leugen, niet dat moslims niet liegen, ik ken er genoeg maar als regel mag het dus niet.

  29. #37
    Sinterklaas en liegen maar wat ik al zei ze vieren het feest gewoon mee en ook liegen is voor velen een tweede natuur geworden.

  30. Ah , is Sinterklaas verboden ?? wie heeft daar met welke authoriteit een Fatwa over uitgevaardigd ?? Een heilige van voor de Islaam , goed Christen volgens de verhalen , het enige bezwaar wat ik kan zien is als hij bij het concilie van Nicea vóór de Goddelijkheid van Jezus heeft gestemd .. maar ondanks de verhalen over zijn aanwezigheid staat hij niet in de notulen vermeld 😉

  31. desert flower Schreef:

    #33
    Hakan, de meeste ouders maken er juist geen probleem van. Het gevaar is dat kinderen nog onschuldig zijn en het probleem niet zien, daar zit het gevaar. Het wordt hun voorgeschoteld en ze nemen het op en vinden het normaal. Het is puur rascisme en nog erg geraffineerd ook en het hele gebeuren draait er uiteindelijk op uit dat de kinderen er achter moeten komen dat ze voor de gek zijn gehouden en de ouders hebben zitten liegen en dan verwachten een groot aantal van dezelfde ouders van hun eigen kinderen dat ze in een God geloven, hoe stom ben je dan als ouder. In de Islam is het niet voor niets verboden alleen al de leugen, niet dat moslims niet liegen, ik ken er genoeg maar als regel mag het dus niet.

    Je zegt het zelf desert flower, de kinderen zien het niet, zijn onschuldig. Ik zou zeggen, laat het lekker zo. Ik persoonlijk heb nooit als kind gedacht, die Piet, dat is een neger. En met mij ook alle andere kinderen niet. Waarom zo struikelen over de kleur van zwarte Piet ? In India, VS, Afrika is er een heel industrie in make up artikelen die door de zwarte medemens in stand wordt gehouden. Heel veel zwarte vrouwen willen er zo blank mogelijk uitzien. Is dit ook racisme ?

  32. HakanKapici Schreef:

    In India, VS, Afrika is er een heel industrie in make up artikelen die door de zwarte medemens in stand wordt gehouden. Heel veel zwarte vrouwen willen er zo blank mogelijk uitzien. Is dit ook racisme

    wow , eens 100% met je eens …… ( op dit subpuntje dan 😉 )

  33. #39

    Majmoo’ah fataawa wa rasaa’il al-sjeikh ibn ‘Uthaymin, 3/369 dit is de bron.

    Hierin staat het uitgelegd, ik weet niet of je Arabisch kunt lezen maar ik denk wel dat er een Engelse vertaling is hoewel het alijd jammer is dat de vertaling vaak iets zwakker is en een vertaling fouten kan bevatten. In het Arabisch is het vaak het duidelijkst uitgelegd.

  34. desert flower Schreef:

    #39
    Majmoo’ah fataawa wa rasaa’il al-sjeikh ibn ‘Uthaymin, 3/369 dit is de bron.
    Hierin staat het uitgelegd, ik weet niet of je Arabisch kunt lezen maar ik denk wel dat er een Engelse vertaling is hoewel het alijd jammer is dat de vertaling vaak iets zwakker is en een vertaling fouten kan bevatten. In het Arabisch is het vaak het duidelijkst uitgelegd.

    Ik kan het niet lezen nee, mischien dat je een vertaling ervan kan geven. Dan nog, koranverzen zijn voor meerdere interpretaties vatbaar. Wat zegt het eigenlijk?

  35. ah , een Saudi “Sheik “… sorry ,serieuze bron AUB ik volg geen Saudi Fatwaas ….

  36. # Hakan,

    prima ieder zijn eigen mening , ik laat het dus niet zo, ga mijn kinderen zeker even voor lopen liegen en wat de make-up betreft dat is volgens mij meer een probleem van vrouwen over het algemeen, als ze krullen willen hebben moet het stijl en als ze stijl haar hebben willen ze krullen.Misschien hebben ze wel een complex omdat het blanke ras nou eenmaal meer geaccepteerd schijnt te zijn. Maar wat bijzonder prettig dat jullie het nu wel eens een keertje eens zijn.

  37. HakanKapici Schreef:

    @ desert flower:
    Bovenstaande nog een keer gelezen te hebben is het volgens mij een fatwa en geen koranvers ?

    Inderdaad Hakan , en wat is een Fatwa meer dan een mening ??? niets …

  38. @ HakanKapici:

    Bovendien desert flower, niet om jou of gelovigen voor het voet te stoten, ik neem het niet zo nauw met wat in een voor sommigen heilig boek staat. Ik volg mn hart wel, en ik zie geen kwaad in de viering van Sinterklaas. Wat ik wel kwalijk vind is dat ouders uit ideologische of danwel uit religieus oogpunt kun kind een feest ontnemen die in dit land heel gewoon is en waar alle andere kinderen met veel plezier naar uitkijken.

    Beetje off topic, ik heb de koranvertaling thuis. Ik merk dat ik graag Mekkaanse verzen lees, die zijn zo lekker mystiek. De Medinensische doen me niet zoveel, eindeloze herhalingen, langdradig. Met alle respect, het is een beetje zinloos om aan een ongelovige ketter als ik religieuze argumenten te geven voor het wel of niet vieren van Sinterklaas. Ik geloof niet in een God, Jezus heeft nooit bestaan, Mohamed heeft ook volgens mij nooit bestaan, zie de stijl van de koran. En om eerlijk te zijn, als je zn fanclub ziet mis ik niet veel denk ik.

  39. desert flower Schreef:

    Maar wat bijzonder prettig dat jullie het nu wel eens een keertje eens zijn.

    Na reactie #49 niet meer denk ik desert flower …. 😛 😛 😛

  40. HakanKapici Schreef:

    Wat mij opvalt is dat vooral volwassenen hier een punt van maken. Kinderen hebben er mijn inziens totaal geen problemen of associaties mee. Ik zou zeggen ,blijf met je poten van onze Pieten af !

    Ik ben het wel met je eerste twee beweringen eens, maar niet met de laatste. Als zwarte mensen zich heel onprettig voelen bij blanken die zich zwart verven mag je daar wel eens over nadenken of je dat per se door wilt blijven zetten.

  41. HakanKapici Schreef:

    @ HakanKapici:
    Bovendien desert flower, niet om jou of gelovigen voor het voet te stoten, ik neem het niet zo nauw met wat in een voor sommigen heilig boek staat. Ik volg mn hart wel, en ik zie geen kwaad in de viering van Sinterklaas. Wat ik wel kwalijk vind is dat ouders uit ideologische of danwel uit religieus oogpunt kun kind een feest ontnemen die in dit land heel gewoon is en waar alle andere kinderen met veel plezier naar uitkijken.
    Beetje off topic, ik heb de koranvertaling thuis. Ik merk dat ik graag Mekkaanse verzen lees, die zijn zo lekker mystiek. De Medinensische doen me niet zoveel, eindeloze herhalingen, langdradig. Met alle respect, het is een beetje zinloos om aan een ongelovige ketter als ik religieuze argumenten te geven voor het wel of niet vieren van Sinterklaas. Ik geloof niet in een God, Jezus heeft nooit bestaan, Mohamed heeft ook volgens mij nooit bestaan, zie de stijl van de koran. En om eerlijk te zijn, als je zn fanclub ziet mis ik niet veel denk ik.

    ach , wat iemand anders met de Quran doet is zijn/haar zaak …. mijn interpretaties zijn ook mijn eigen .. sommige Alims waardeer ik , maar hadith en vooral fatwaas ben ik supervoorzichtig mee.

  42. Laurent Schreef:

    HakanKapici Schreef:
    Wat mij opvalt is dat vooral volwassenen hier een punt van maken. Kinderen hebben er mijn inziens totaal geen problemen of associaties mee. Ik zou zeggen ,blijf met je poten van onze Pieten af !
    Ik ben het wel met je eerste twee beweringen eens, maar niet met de laatste. Als zwarte mensen zich heel onprettig voelen bij blanken die zich zwart verven mag je daar wel eens over nadenken of je dat per se door wilt blijven zetten.

    Ik ken heel veel zwarte mensen die het ook belachelijk vinden dat er zon heisa om wordt gemaakt. Ik ken ook heel veel zwarte mensen die openlijk roepen “Proud to be black”. Ik begrijp dat en begrijp ook dat als een blanke dat zou zeggen de wereld op zn kop zou staan. Leven en laten leven zou ik zeggen.

  43. Zo, en nu wil ik het vast ook even hebben over de Paashaas voordat het te laat is.
    Dat arme dier, ik bel 1-1-4.

  44. LeRoiDanse Schreef:

    Zo, en nu wil ik het vast ook even hebben over de Paashaas voordat het te laat is.
    Dat arme dier, ik bel 1-1-4.

    Ja, kan daar geen paaspoedel van gemaakt worden ? Geert blij, Dion blij, iedereen blij… 😛

  45. @55: Hakan:

    Ja, en van de Kerstman maken we een Eifeltoren.

    Slaat dit eigenlijk ergens op ? 😉

    Maar ja, die deugt toch eigenlijk ook niet hoor met allemaal zieilge hertjes voor die slee.

    Weet je wat? ik bel weer 1-1-4 en willen dan wel effetjes serieus genomen worden door die opgeleide dierenspecialisten, het is een probleem waar ik niet van kan slapen, ze helpen me er maar mee anders dreig ik Graus te bellen.

  46. Ja Keira dat besef ik, maar in deze barre tijden moeten we dapper durven zijn anders komt er nooit revolutie 😉

  47. “Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht”, do I need to say more…?

    Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen…

  48. desert flower Schreef:

    “Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht”, do I need to say more…?

    Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen…

    Ja kom maar binnen hoor,en als je zoet bent en op me schoot zit krijg je zoet en lekkers..en we zingen en zijn zo blij want er zijn geen stoute kinderen bij….

  49. Ik ben overtuigd geraakt dat zwarte piet inderdaad racistisch overkomt. Het wordt tijd dat we afstand nemen van deze ”zwarte” knecht van de sint. Tradities zijn er niet voor eeuwig. Vroeger was het een traditie dat de koning alles mocht bepalen en de kerk was daarnaast niet alleen oppermachtig, maar ook racistisch. Tot 1968 predikte men in veel protestantse kerken de superioriteit van het blanke ras.

    Een andere piet is nodig. Geen zwarte piet, maar een normale piet met wat zwarte vlekken, maar geen zwart gezicht met rode lippen. Een andere kostuum mag ook wel. Want het ( christelijke ) kruis van Sinterklaas is ook al verwijderd bij de intocht in Amsterdam.

    Sinterklaas moet een seculier feest zijn los van christelijke en racistische elementen. Veel Nederlanders houden inderdaad van Sinterklaas, maar we moeten inzien dat zwarte piet inderdaad racistisch is!

Reacties zijn gesloten.