Erfafval

Geen onderwerp houdt de gemoederen zo bezig als Zwarte Piet, dus, met alle respect en verontschuldigingen, wordt dit onderwerp ook hier maar weer eens belicht. Het is een van die tradities, die maar niet uit de actualiteit willen verdwijnen. Gisteren meldde het Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed (VIE) dat men voornemens is het “Sinterklaasfeest met alle elementen die daar bij horen op de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed in Nederland te plaatsen”. Inclusief Zwarte Piet dus. Het VIE heeft van het Ministerie van OCW de opdracht een lijst samen te stellen die wordt voorgedragen aan UNESCO. Prompt werd er enthousiast gereageerd op dit bericht door Nederlanders die een hekel hebben aan moslims, allochtonen en mensen die zich gediscrimineerd voelen en sinds kort de Hema boycotten. Sommige media berichtten zelfs dat dit een nederlaag was voor kunstenaar Quinsy Gario, die al jaren actie voert tegen een commerciële traditie die middels sprookjes en racisme erop gericht is zoveel mogelijk slecht geschreven poëzie, gadgets, snoep en plastic aan kinderen door te verkopen.

En toen kwam het dramatische bericht dat ook ‘s-lands bekendste kruidenier Zwarte Piet uit de schappen zou halen. Er circuleerden al geruchten dat naast de Hema ook Blokker, Bart Smit en InterToys Zwarte Piet zouden ‘boycotten’. Vergeet ISIS, de groeiende werkeloosheid of Ebola. Het land wordt pas echt bedreigd door mensen die in Zwarte Piet een belediging zien. Het werd nog dramatischer toen de stad Gouda aankondigde dat dit jaar geen Zwarte maar Gele Pieten tijdens de intocht van Sinterklaas zouden worden ingezet. Het regende natuurlijk weer verwensingen en bedreigingen en nog meer oproepen tot boycot op het Pro Patria-forum ‘Nederland mijn Vaderland’ op Feestboek. Het was een schande dat “van onze belastingcenten” Zwarte Piet van kleur veranderde. Je vraagt je soms af waarom er nog geen bestorming van het parlement heeft plaatsgevonden. Problemen als die van de Koerden of het schrappen van door de overheid betaalde thuiszorg verbleken bij zoveel onheil dat boven het land hangt als Zwarte Piet niet mag blijven.

Naast Sinterklaas en Zwarte Piet heeft het VIE ook andere vormen van immaterieel erfgoed te willen voordragen aan de UNESCO voor een plekje op de lijst werelderfgoed. Carbidschieten, spijker poepen en het thuis opbaren van overledenen staan ook op de lijst van het VIE. Over dat laatste weet het VIE te melden: “Het is een nieuwe trend om overledenen weer gewoon thuis op te baren, net als vroeger. De afgelopen tien, twintig jaar hebben uitvaartondernemers daarvoor speciale koelelementen in hun aanbod, om zo het ontbindingsproces wat te kunnen afremmen.” En plotseling begrijp je waarom er in Nederland 100 miljard euro per jaar aan zorg wordt uitgegeven, bumperkleven populair is maar niet gezien wordt als cultureel erfgoed, er dag in dag uit op sociale media in gebrekkig Nederlands wordt gejammerd en geklaagd, en alles wat ruikt naar vernieuwing en geen massapubliek trekt of zou kunnen trekken wordt wegbezuinigd.

Wat is traditie? Wat is erfgoed? En wat daarvan vinden we zo belangrijk dat het een plek op de lijst van werelderfgoed verdient? Voor veel kinderen is Sinterklaas een enorme klootzak die hen jaar in jaar uit niet het gewenste product levert. Is het toejuichen van roofadel en sprookjesfiguren een traditie die we moeten koesteren? Er is aan de andere kant in Nederland vrijwel geen geschiedenis van de gewone mensen, behalve in uitzonderlijke gevallen die de beleving van anderen prikkelen. Kinderen kennen nauwelijks de kinderliedjes van vroeger want onthouden is tegenwoordig een hele opgave. Streektalen zijn verdwenen, de verhalen en ervaringen van gewone Nederlanders om een beeld te geven van vroeger zijn nooit opgetekend laat staan bewaard. Wat wel wordt gekoesterd zijn tradities die we kunnen kunnen uitbaten. Zoals de Vierdaagse in Nijmegen, waar het voor het meeste publiek niet langer gaat om wandelen, maar om de kermis eromheen en de drank ertussen, met een enorme berg plastic afval na afloop. Soms zijn tradities heel lokaal, zoals de bloemencorso’s en de bedevaarten. Andere worden alleen nog maar een keer per jaar herdacht, omdat de traditie eromheen is verdwenen, zoals Urker dropwater, dat vroeger werd uitgedeeld aan de kinderen van de dagloners die de landen om Urk maaiden. Er wordt al lang niets meer gemaaid rondom Urk. Alles wat in Nederland boven het maaiveld uitsteekt is al lang verdwenen.

11 gedachten over “Erfafval”

  1. Misschien kan het misbruiken van de geschiedenis zoals die klootzak van een Rutte deed door te zeggen dat de strijd tegen de niet-staat IS gelijk is aan de strijd tegen de staat Nazi-Duitsland alsook de recente kutopmerking van de burgemeester van de fascistische enclave Rotterdam Aboutaleb dat wie geen ‘afstand neemt van IS’ zijn ouders en voorouders door het slijk haalt ets om op die lijst te zetten. Weet je wat? Zet cognitieve dissonantie er ook maar bij want daar lijdt Nederland massaal aan.

  2. Mooi opgeschreven. Zouden we weer de Urker dropwater moeten hebben. Mooie en belangrijke tradities moet blijven. Meer ervan!

    Het is net een peiling, de gezondheidszorg blijkt helemaal niet interessant te zijn afgezet tegenover de Zwarte Piet.
    Het laatste is de belangrijkste figuur in Het Land van Ooit (Ayan Hirschi Ali)

  3. niks mee te maken,we hebben het veel te druk met zwarte piet voor onze kinderen die er om smachten en huilen dat dit belangrijke volwassen kinderfeest blijft bestaan.
    de vaderlandse trots van de neger piet moet onze cultuur zijn en iedere buitenlander die aan onze cultuur komt moet op pleuren,ook al hou ik niet van feestjes,zwarte piet is lekker zwart,slaaf en wij hebben het verzonnen en douwen hem elke 5 december in je smoel.
    lekker stomme zwarten dat jullie dit niet leuk vinden,alleen daarom al verdedigen wij dit feest!
    alles wat jullie niet leuk vinden zullen wij politiek en gemeentelijk verdedigen,niet voor de kindertjes hoor..maar wij als volwassenen vinden dat jullie allochtonen niks te vertellen hebben over onze zwarte neger piet die wij lekker laten ronddansen.
    het is ONS feest,jullie zwarten en allochtonen moeten ONZE zwarte negerfeesten niet verbieden,is een stuk van ONZE cultuur!maar jullie moeten integreren en meedoen….

    ironisch bedoeld bovenstaande uiteraard.
    maar is naar mijn mening waarom die piet zo verdedigd word door volwassen die zich beroepen dat kinderen niet zonder kunnen.

    off topic wel de reden dat men niet inzit over de jeugdwet,de zwarte piet is het waar men zich ontiegelijk bijna als of hun leven er van afhangt blijven doordrammen

  4. Een belangrijk element van die traditie is natuurlijk de zak waarin de stoute kindjes mee naar Spanje gaan.
    http://www.geheugenvanoost.nl/9591/nl/untitled
    Ook de roe lijkt me zo’n element wat er bij hoort. Om de stoute kindjes te straffen of is het een verwaterde vruchtbaarheidsrite?
    http://www.sinterklaasmythen.nl/entry/14/roe_stout_en_straf

    Over welke sinterklaastraditie heeft het Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed (VIE) het eigenlijk? Weten ze dat zelf wel? Kan Gerard Joling misschien ook op die lijst?
    Voor de liefhebber op youtube
    Gerard Joling – Pepernoten Chaos (Officiële videoclip)

  5. hoewel andere sites weer beweren dat de sinterklaas de mythische god odin of wodan genoemd zou voorstellen.’\
    De wortel
    ’s Avonds zetten de kinderen hun schoenen bij de openhaard met een wortel of appel in hun schoen, dat voor Americo is, waarna de kinderen iets lekkers krijgen van de sint. Vroeger, in het oude Germanië, werden er offers door de Germanen gebracht aan Wodan (ook aan Sleipnir, zijn achtbenige ros) om hem tevreden te houden. Aan het begin van de winter waren deze offers oogstoffers, zoals, wortels, granen, hooi. De offers werden in sokken, laarzen of ander schoeisel gestopt en bij de stookplaats gelegd. Net zoals Sinterklaas, had ook Wodan een hulpje, Oel genaamd, die door de rookgaten keek om de offergaven te keuren.Zwarte pieten
    Net zoals Sint over een hele divisie zwarte pieten beschikt, beschikte Wodan over een heel leger zwarte krijgers .

    interessant he?

  6. Nu zou het moment zijn om inderdaad een petitie te starten voor het geval dat Schwarze Pieter door Gerard Joling wordt vervangen als Nationaal erfgoed.
    Geen Schwarze Pieter – wel Gerard Joling op de knieën van Sintaklaas!

    Prachtig! Gelijk ondertekenen!

  7. de eerste sinterklaas stsst afgebeeld in de grotten van lascaux; een 20.000 jaar oude sjamaan.
    lang geleden was er in de winter schaarste aan voedsel..
    De sjamaan deelde het opgespaarde eten; vaak noten uit aan de jongens die dan ingewyd werden in de sexuele gewoontes van die tyd.
    Uiteraard werd de wilde man vervangen door een christelijke figuur.
    Op Ameland wordt nog een oorspronkelijk Sunderkloasfeest gevierd (zonder zwarte piet en zonder de schimmel en eigenlijk ook zonder sint nicolaas.
    Overigens schynt Quincy van mening te zyn dat ook andere huidskleuren en culturen mee zouden moeten doen.

  8. Er schijnt weer een petitie met groot succes opgestart te zijn waarbij wordt gevraagd om het standbeeld van Jan Pieterszoon Coen in Horn, die sowieso met sterke wind steeds uit zijn voetstuk valt, te doen vervangen door het standbeeld van Zwarte Piet die veel representatiever is voor de Nationale Erfgoed en eigenlijk veel belangrijker is.

    Gerard Joling heeft het reeds ondergetekend, Gordon ook.

Reacties zijn gesloten.