Harm Beertema, zo op het oog toch het minst psychotische kamerlid van de PVV, pleit in het kader van Artikel 23, dat de vrijheid van onderwijs regelt, voor behoud van het thuisonderwijs. Overigens zou daar volgens Beertema uiteraard een uitzondering op gemaakt moeten worden voor het islamitisch onderwijs, die moslims hebben natuurlijk helemaal nergens zonder meer recht op volgens de PVV.
Overigens vind ik dat godsdienst helemaal niet thuis hoort in het onderwijs, maar daar zitten we nu eenmaal mee opgezadeld omdat dit in 1917 op typisch Nederlands-christelijk politieke wijze uitgeruild is tegen het vrouwenkiesrecht. Daar zaten die christenen namelijk helemaal niet op te wachten, dat vrouwen ook iets te vertellen kregen, en dat is minder dan honderd jaar geleden (de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat, althans volgens het gelinkte artikel, de SDAP er ook niet om zat te springen maar dan vanwege electorale redenen). Overigens werden gehuwde vrouwen in dat prachtige Westerse, joods-christelijke, humanitaire Nederland van Beertema, dat in tegenstelling tot de islam zo voor gelijke behandeling is van man en vrouw, pas in de vroege jaren zestig volledig handelingsbekwaam verklaard.
De Westerse waarden en ons onderwijs hebben ons ver gebracht volgens Beertema. Of hij met die waarden op de lucratieve westerse VOC- roof- en plundermentaliteit doelt zegt hij er niet bij. Dat fantastisch onderwijs van ons zou hier trouwens al tweeduizend jaar aanwezig zijn volgens Beertema. Tweeduizend jaar? Ik heb toch nog geleerd dat Karel de Grote de scholen heeft ingevoerd hier in Europa, en die leefde toch pas rond het jaar 800. Bovendien kwamen tot en met de vroege middeleeuwen juist veel wetenschappelijke vindingen uit de Oriëntaalse, islamitische culturen, en zeker niet noodzakelijkerwijs uit het Westen.
Hoe dan ook, het lijkt Beertema een geweldig idee als ouders zelf dat onderwijs ook ter hand kunnen (blijven) nemen. Hij denkt hierbij ongetwijfeld aan de Verenigde Staten, waar kinderen van dergelijke ouders opgroeien zonder ooit veel meer te lezen dan de Bijbel, omdat die ouders het reguliere onderwijs veel te liberal en ongodsvruchtig vinden. Moslims zullen dat dan wel weer juist niet gaan mogen doen, heb ik zo’n vermoeden.
Op die manier meent hij echter nog een laatste verdedigingswal op te kunnen werpen tegen de door hem vermeende overal om ons heen grijpende en verderfelijke feminisering van het onderwijs, waardoor er niets meer geleerd of gepresteerd wordt (nogmaals hoera voor de gelijke behandeling en beoordeling van vrouwen door de PVV) en het ‘militant egalitair denken’ (ja ik verzin het niet hoor) waar gezond nationalisme, wakker westers superioriteitsdenken en niet te vergeten Zwarte Piet het slachtoffer van zullen zijn.
Harm Beertema is bezorgd over het overlaten van het onderwijs van kinderen aan softe, multiculti weg-met-ons anti-nationalisten. Wakkere PVV-ouders moeten van hem vooral de mogelijkheid houden hun kinderen op nationalistisch anti-islamitische wijze te indoctrineren en niet gedwongen worden hen over te laten aan het duivelse links-liberale gedachtengoed dat de bijl aan de wortel van ons prachtige land is, volgens Beertema.
Ik maak me daarentegen vooral zorgen over de honderden kinderen die vroeger maatschappijleer hebben gehad van Harm Beertema.
“Ik maak me daarentegen vooral zorgen over de honderden kinderen die vroeger maatschappijleer hebben gehad van Harm Beertema.”
Volgens de laatste peilingen waren dat er een hele hoop!
Hans Beertema, voormalig leraar -oh, gruwel- ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Harm_Beertema ) die voor thuisonderwijs is?
Dan ben ik nu ‘gewoon even heel blij’ dat hij geen leraar meer ís; maar een slaafje van Wilders/ Bosma.
Is hij nog steeds ergens een zakkenvullend bestuurslid? Vast wel, heb je vooral ook met PVV’ers, dat wangedrag.
Thuisonderwijs kan zooooooo fout zijn. En helemaal wanneer het christelijk thuisonderwijs betreft.
De SP wil het gratis vervoer voor ‘gelovigen’ naar ‘speciaal (religieus) onderwijs’ aanpakken. Een goed iets, maar als dat zou lukken (en ik juich het toe), dan krijgen meer kinderen ’thuisonderwijs’.
Nog meer kinderen die in http://talkorigins.org ‘gaan geloven’. -Oh, gruwel-
Had ik al aangegeven dat thuisonderwijs zeer slecht kan zijn? Nee? Nogmaals bij deze, dan.
Denk dat ik maar even m’n overdrachtelijke boog moet spannen. WTF
Pff, sukkel die ik ben. Hans is Harm, uiteraard. Had een zekere Duitse Hans in gedachten. Eén van een aantal decennia geleden.
Kortom: Harm Beertema wil zombies produceren.
Waarschijnlijk is hij in zijn eerdere loopbaan reeds ermee gestart.
“Harm Beertema wil zombies produceren.”
Hoe..filmisch? https://nl.wikipedia.org/wiki/Pathologie
Vooral die laatste zin is treffend Laurent.
Misschien willen die tweede kans nazi’s later wel een soort SS Junker Schüle….
Eens een documentaire gezien van Louis Theroux over ultrarechts cq nazisme in VS. Daar kwam thuisonderwijs op die grondslag voor. Erg tof hoor.
Trouwens ik wil wedden dat onze Harm maar van zuiver ellende bij de PVV is gegaan, omdat of geen orde kon houden of dat de ouders cq schoolbestuur niet zo gediend was van zijn maatschappijvisie.
Thuisonderwijs is niet synoniem aan ultrarechts cq nazisme of een gelegenheid alleen voor pvv-ers om thuis hun kinderen te indoctrineren. Dat heeft de pvv niet nodig. racisme, marokkanenprobleem e.d. zijn al onderdeel van het nederlandse onderwijs.
https://twitter.com/IamMADMothers/status/513770583478509569 (zin 5) en http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140910_01260609
Voor ouders die het geïnstitutionaliseerde onderwijs willen mijden – om wat voor reden dan ook – is handhaven en uitbreiden van art. 5 b een goede zaak. Waarom zouden ouders niet het recht hebben om hun kinderen te onderwijzen op een manier die aansluit bij hun eigen levensovertuiging. in Nederland is recht op onderwijs voor kinderen ontaard in kwalificatieplicht, toetsfabriek en adhd medicatie, een onderwerping aan de religie van de vrije markt.
Dat Beertema probeert een opportunistisch slaatje te slaan is onvoldoende reden om dan maar te besluiten dat thuisonderwijs niet deugt.
Waar je bij thuisonderwijs in Nederland ook aan kunt denken kun je o.a. hier eens bekijken: http://www.ditisthuisonderwijs.nl/wie-kiest-er-voor-thuisonderwijs/
redenen om onderwijs te mijden
http://www.vosabb.nl/stel-diagnostische-tussentijdse-toets-niet-verplicht/
http://zembla.incontxt.nl/seizoenen/2010/afleveringen/18-09-2010
http://www.rug.nl/news/2010/11/opinie42_2010
etcetera
Een soort Wilders jugend dus. Wat zij de moslims verwijten over haat prediken gaan ze zelf ook doen. Typisch.
Klopt, omdat het streven van PVV is een Wilders-Kalifaat in ons land te creëren.
Zoals Duif stelt is er in beginsel niets mis met thuisonderwijs. De liberale filosoof John Stuart Mill kreeg bijvoorbeeld ook thuisonderwijs.
At the age of three he was taught Greek. By the age of eight, he had read Aesop’s Fables, Xenophon’s Anabasis, and the whole of Herodotus, and was acquainted with Lucian, Diogenes Laërtius, Isocrates and six dialogues of Plato. (wikipedia)
Met individueel onderwijs kun je een kind gerichter onderwijzen dan in een groepsproces.
Maar de opmerking dat individueel onderwijs verboden zou moeten worden aan moslims, is natuurlijk de zoveelste discriminerende PVV-idiotie.
Thuisonderwijs wordt doorgaans door moeders gegeven of grotendeels door moeders. Als je de feminisering van het onderwijs zo’n probleem vindt dan is thuisonderwijs niet de oplossing.
Er werken veel vrouwen in het onderwijs maar zij maken het beleid niet. Management en hoge ambtenaren op het ministerie zijn grotendeels man.
Onderwijs aan kinderen tot 12 jaar wordt sinds de HOS schandalig onderbetaald. Daarom wilden veel mannen niet meer les geven op basisscholen. Leraren op basisscholen, voorgezetonderwijs en volwassenonderwijs maken heel veel uren die niet worden betaald. Nakijken en voorbereiden worden nog altijd niet of slechts voor een klein deel betaald.
Klagen over feminisering van het onderwijs is een staaltje ouderwetse vrouwenhaat. Het is het gevolg van wanbeleid waar voor het merendeel mannelijke machthebbers voor verantwoordelijk zijn. Bovendien is de sekse van degene die het onderwijs geeft niet het probleem. Je wordt namelijk niet geacht om wat er tussen je benen zit te gebruiken om kinderen te onderwijzen. Het is ook baarlijke nonsense dat kinderen alleen bepaalde dingen willen aannemen van iemand met een penis of dat alleen mannen zich in jongetjes kunnen inleven.
Toen er nog meer mannen in het onderwijs werken was er helemaal geen ruimte voor ravottende jongetjes onder schooluren. Mannelijke leerkrachten in de jaren ’80 sloegen jongetjes die praatten of lastig waren in de les want dat werd toen nog geaccepteerd door ouders. Ravotten dat deed je maar in het speelkwartier of na school. Met kinderen van beide seksen wordt tegenwoordig een stuk zachtzinniger omgegaan. Dat is op zich een goede zaak.
Ik heb een groot probleem met het huidige onderwijssysteem, omdat het grote groepen kinderen te weinig structuur biedt. Ongeveer de helft van deze kinderen zijn meisjes. Daar hoor je de pers niet over. Blijkbaar doet je leed er alleen toe als je met een piemeltje geboren bent.
@ Tijl van Dam & Duif
Op mijn p.o. school ( 13 groepen) is er nog maar 1 man die een groep draait. Een school dient naar mijn smaak een redelijke afspiegeling van de maatschappij te zijn. Daar horen dus ook mannen bij, maar die zijn er niet. De laatste 5 jaar maar 1 invaller en 2 stagiairs gezien!
Daarnaast dat thuisonderwijs zal in menig geval heus wel werken, maar je moet er wel de tijd, motivatie en kunde voor hebben en onderwijs is nog altijd een vak.Iets wat de meeste ouders niet beheersen.Uitwassen door mij hierboven beschreven kunnen natuurlijk ook vaker voorkomen bij thuisonderwijs.
Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat kinderen het meeste leren van elkaar en er bestaat ook nog altijd iets als een groepsgebeuren. Dat ontzeg je die kinderen in het thuisonderwijs geheel, terwijl de meesten later in een groep moeten functioneren.
Het lijkt mij ook vreselijk dat je steeds ( in de meeste gevallen) ook nog eens moet luisteren naar je ouders als het schoolwerk betreft. Hun rol wordt zo allesoverheersend. Je kunt zo nooit wat uithalen of ze weten het gelijk; een ruzietje, afkijken, lekker kletsen, lachen met de juf/meester, plagen en geplaagd worden enz.
Ik zet zelf bij de huidige hoeveelheid toetsen ook mijn vraagtekens. ( zelfs voor kleuters!!!) en al dat adhd,odd, allerlei vormen van autisme, discalculie, dyslexie enz.komt ook door het feit dat men daar verfijndere diagnoses kan stellen.
Vroeger zei men gewoon dat ze druk waren of het niet konden. Daarnaast eist men tegenwoordig ook veel meer van de kinderen in vergelijking tot vroeger en ook nog in minder tijd. Jonge collega’s worden zenuwachtig als een lesje een kwartiertje te lang duurt.
Een voormalig groepsleerkracht aan een OBS.