Onlangs heb ik een printer aangeschaft, nadat mijn andere printer de dagen moe en zat was. Bij de Dixons was een mooie all-in-one printer in de aanbieding en ik kocht hem. De volgende dag werd het netjes bezorgd en ik ging aan de slag. Schijfje erin en het moest gebeurd zijn, volgens de verkoper.
Niet dus, want ik moest nog de inkjets installeren, ik had er weliswaar een zwarte bij gekregen, maar de kleureninkjet die was er niet. Nu weet ik dat ik een computeranalfabeet ben en ik net ongeveer de rudimentaire dingen kan uitvoeren. Maar wat er bij mij niet inging, is dat nadat ik de inkjet had geïnstalleerd ik geen andere keus dan een kleurenjet te kopen. Eerder kon ik niet aan de gang en natuurlijk moest ik wel die van Canon aanschaffen.
Ik vind in alle vrijheid als ik een printer koop, dat ik de goedkoopste inktjet mag installeren, ook al piept Canon dat deze printer erg zuinigjes qua gebruik is.
Mijn vriendin heeft ook een printer en die deed (net als ik voorheen) inkjets die nagevuld konden worden, voor een schappelijk prijsje in haar printer. Het scheelt toch gauw een slok op een borrel. Maar haar printer piept dan, dat het illegaal is en dat mag niet. Tuurlijk mag dat wel, het is toch vrije marktwerking, nietwaar?
Wij leven in een vrij land, wordt ons voorgehouden, met vrije marktwerking. Nu zal een ieder die dit stukje leest denken dat ik een enorme zeveraar ben, maar dat is niet het geval. Het moet gewoon verboden worden dat als men een printer koopt naar keuze, of een ander artikel dat men dan met handen en voeten is gebonden aan de fabrikant. Want de consument moet kunnen uitmaken wat het verschil is in kwaliteit en prijs. Net zo goed als men een mobieltje aanschaft, men moet kunnen ouwehoeren overal in Nederland zonder dat de aanbieder weet, waar, wanneer en hoe men ouwehoert.
Een vriend van mij verzuchtte ooit eens, dat je een printer bij een pak cornflakes kan krijgen, want het gaat niet om de printer maar om de inkjets waar veel aan te verdienen valt. Net zo goed op de markt van de telecommunicatie. De winsten zijn enorm, maar het kan al jaren goedkoper want Nederland is geloof ik de duurste wat mobiele communicatie betreft.
Hier is werk voor dit kabinet dat Nederland aan de Nederlander wil teruggeven. Ik heb een boodschap voor ze. Vervolg de fabrikanten die hun klanten op een ongezonde manier willen binden. Vervolg de bedrijven die callcentres in huren, waarvan de callmedewerker niet eens weet wat hij doet. Bij meer dan 100 klachten ingrijpen.
Pak de verzekeringen aan die hun klanten oplichten, want ook daar is het schrijnend. Kortom, behalve het feit dat er de bezem door het kabinet en door het stelsel dient te worden gehaald, wordt het hoog tijd om de consument als een volwassen mens te behandelen. Die heus wel weet wat het verschil is tussen duur en goedkoop. Ik heb knarsetandend de kleureninkjet aangeschaft, maar niets weerhoudt mij ervan om als ze leeg zijn, ze gewoon bij te vullen al vindt Canon dat illegaal, fuck them.
Dit is hetzelfde als wat ik wel eens in reclames hoor op TV: “Dermatologisch getest”. Ja en? Afgetest? Probeer die testen maar eens te achterhalen.
Vroeger stond er gewoon op “Goedgekeurd door de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen”. Dan was het gewoon goed.
Simpel.
Dan zou ik willen starten met de abonnementen van kranten en tijdschriften waar men in Nederland zich in principe voor eeuwig aan bindt in het geval dat men als consument een abonnement ingaat.
Als je vervolgens niet oplet wanneer ben je die abonnement ingegaan, weet je ook niet meer wanneer het vervalt en weet je ook niet wanneer zou je het moeten (“op tijd meneer”) afzeggen. “Nee hoor, die brief moest u 3 maanden geleden opsturen. Helaas, zit u nu weer nog minstens 1 jaar aan vast”
In de beschaafde wereld loopt elke abonnement automatisch na 1 jaar af en men kan het heel gemakkelijk opzeggen, zonder strenge “Nederlandse” regels. Hier lopen we vele jaren achter.
Het is gewoon soort abonnement slavernij.
Abonnementen mogen niet meer stilzwijgend verlengt worden dus dat is al een frustratie minder.
“Abonnementen mogen niet meer stilzwijgend verlengt worden dus dat is al een frustratie minder.”
Klopt, met dank aan Martijn van Dam.
Dit is klagen om te klagen. Om de hoek worden die inktdoosjes voor 3 euro gevuld of worden er goedkope varianten verkocht voor zo wat elk soort printer.
Wil je echter kwaliteit, dan koop je doosje dat door dezelfde fabrikant is gemaakt.
Wil je service, dan koop je niet bij DIXONS. Duh!
Bij een bedrijf als HP bestaat ongeveer 50% van hun winst uit de winst op printerinkt en -toner. Printers worden met verlies verkocht (of soms zelfs weggegeven), want dat verdien je 10x terug met de inkt.
Alleen jammer dat steeds meer consumenten niet meer de inkt vervangen, maar de hele printer. 😛
(De laatste keer dat mijn inkt op was, heb ik toch maar 80 euro extra neergeteld voor een inktzuinige kantoorprinter. Doet nu al meer dan een jaar met dezelfde cartridge en geeft “nog bijna helemaal vol” aan.)
Die inkjets zijn gewoon wat nespresso voor het koffie drinken is.
Tja, de meeste bedrijven zouden idd wel wat klantvriendelijker mogen werken. Maar van de consument mag je toch ook wel het een en ander verwachten? Dwz., een beetje gedegen onderzoek naar wat je aanschaft?
@Erik: ja, en dan een volkomen butt hoofdtelefoon thuisbezorgd krijgen na allemaal fan-tas-tische recensies gelezen te hebben (sorry, persoonlijk frustratietje).
Een recensie is natuurlijk wel iets anders dan de specificaties.
Zelf heb ik voor het afdrukken van foto’s een Canon Pixma MP495, en ik wist van te voren dat de inkt een dure grap zou worden (ipv afzonderlijke kleuren een cyaan/magenta/geel patroon), en dat deze niet (of iig bijzonder lastig*) te hervullen zijn. De aanschaf was een bewuste keuze. Want ik had wel degelijk een keuze – of deze printer, of een ander model of merk waarbij hervullen wel mogelijk/makkelijk is.
Dus om te zeggen dat de vrijheid van consumenten beperkt wordt trek ik dan ook in twijfel. Als Canon de enige leverancier van printers was zou ik het overigens wel met Meharis eens zijn.
Het is we zo handig om elkaar tips over aanschaf van dergelijke producten te geven, zie @6 eerst zo veel mogeljk vragen te stellen als je uit het doolhof van aanbieders niet komt. .
Klantenbinding gaat m.i. ook te ver. Het uitzoeken of een product ook echt energie zuinig is en meer als tijdrover ook.
Hoofdzaak is volgens mij geen nood tot aanschaf te ervaren als het geen noodzaak is, dat lucht meten op.
De smalle beurs is markt prooi voor kreten zoals ”Ik ben toch niet gek” (media markt) ,dief van eigen portemonnaie ed. te zijn.
De voordelen van de nieuwe zorgverzekering wet werd door Hoogervorst indertijd vergeleken met het kopen van een auto!
De smiecht, erger dan die markt verkoop truc kan het nauwelijks!
We worden jaarlijks er door belaagd, het gaat erom verhouding kosten /zorg behoeftes voor het volgend jaar allemaal op een rijtje te hebben.
M.a.w. waar is het verschil, de consument staat jaarlijks op het punt om zo gek te zijn een heel jaar lang van eigen zorg behoeftes te stelen!.
Oeps, toch een verschilletje, het strafbaar geworden is om geen zorg verzekering te hebben…
Ik zie eigenlijk geen probleem, of liever gezegd, ik herken het niet zo. Ik weet dat printers soms al erg vroeg beginnen te piepen dat ze leeg zijn, maar wat weerhoud je ervan door te printen tot het zwart grijs word? Dat doe ik persoonlijk ook met de alles-in-een die hier eigenlijk alleen als fax gebruikt word.
Als de lasers beginnen te klagen kunnen ze ook nog wel een stuk of 500 velletjes printen zonder echt onzwart te worden.
Bovendien zijn er voor al die printers toch ook alternatieven, behalve vullen zijn er ook andere merken die passende cartridges verkopen.
De printers van tegenwoordig zijn wegwerpartikelen waar verlies op geleden wordt (daarom maken ze ook van die erbarmelijke dingen). Ik zweer bij gebruikte kantoorprinters (>10.000 pagina’s op één cartridge). Dan heb je weliswaar geen kleur, maar wel een beest dat een paar honderdduizend pagina’s kan spuwen voor een paar tientjes. Ow ja, en geen gezeur met uitdrogende inktpatronen die moeten worden gespoeld en uitgelijnd.