Het was een huwelijk, een arrangement, afdeling Jeugdzaken maakte tenslotte reclame met de Platformfrequentie in de vrfije ether, waar RVZ, WHS, GOT en Vrije Keyser (en nog wat afgeleide) gebruik van maakten – Vijfennegentig-vijf. De Alternatieve Frequentie, illegaal en gedoogd – totdat hieraan een einde kwam, want zo gaat het met gedogen.
Die geschiedenis ga ik niet vertellen nu.
Amsterdam had als lokaal station de Concertzender, waarop muziek te horen was die plaats moest hebben in het Concertgebouw, of van componisten naar wie een straat genoemd was in Amsterdam. Of naar wie een straat genoemd zou moeten worden. Dat was de lokale invalshoek.
Een deejay van Radio GOT lanceerde het idee om met of namens de zenders van de vijfennegentig-vijf een zendvergunning te vragen voor lokale radio, met de Concertzender als precedent. Tot dan was verder niemand op het idee gekomen. Ik ga de hele geschiedenis niet uit de doeken doen, hoe Radio X (we konden niet op een naam komen) Amsterdam FM werd. En hoe en waar ik zelf bij de lokale omroep gewerkt heb in Amsterdam – ik dacht dat ik de deur in 1991 had dichtgedaan, maar dan zou ik helemaal mijn band met Joint Radio en de maandelijkse column hier vergeten.
De “open access” is bevochten, ik heb daar een bescheiden rol bij gespeeld (ik weet dat het onbescheiden is dit te vermelden maar ik wil een persoonlijk belang onderstrepen) – en “de concessie” wordt nu bedreigd door iets glads en commercieels. En glad en commercieel wint het, zeker als er een kneiterlinks gemeentebestuur is, dat weet u ook wel.
Er loopt een petitie tot behoud van de open-toegang-radio & tv in Amsterdam, nu overal ter wereld online te beluisteren/bekijken.
Tekenen dus.