Tommy

Een jongetje uit Spijkenisse, Tommy genaamd, wordt door een groepje jongens compleet afgetuigd. Zij schoppen hem tegen het hoofd, slaan hem en filmen dit vervolgens. Het is uiteraard een gruwelijk filmpje. Dit filmpje is te zien op Geenstijl, het weblog van rechts.

Vervolgens gebeuren er verschillende dingen. Allereerst wordt het filmpje online gedeeld en worden de adressen van de daders kenbaar gemaakt. Mensen sporen elkaar aan om wraak te nemen op de daders. Vervolgens zijn er andere mensen die zeggen dat men ‘het recht niet in eigen handen mag nemen’. Vanuit het oogpunt van de anarchie wel een interessante kwestie.

Ik kan mij zelf zulke taferelen herinneren, toen ik wat jonger was. In mijn klas zat  een jongetje dat ‘een gangster’ was, thuis mishandeld werd, ontspoorde, drugs ging dealen (op zijn twaalfde) en allerlei andere kinderen terroriseerde. Zo heeft het joch een ander jongetje bijna helemaal dood geslagen. De reactie van de school was: hij werd van school gestuurd en moest naar een andere school, zodat hij daar opnieuw kon beginnen. Deze jongen heeft veel leed aangericht en de leraren stonden erbij en keken ernaar. Schoven het joch door als een hete aardappel. Niemand wilde zich aan hem branden, waarschijnlijk waren zèlfs de docenten gewoon bang voor hem, want excessief geweld was hem niet vreemd en hij had zo zijn contacten. Zo nu en dan moest hij een uurtje nablijven, of naar een of ander jeugdbureau. Maar ondertussen werd de halve buurt wel geterroriseerd door deze ‘gangsterrapper’.

Was je kind een jongetje dat van ballet hield of iets dergelijks, dan was het jongetje niet veilig voor deze ‘gangster’. Want alles wat ‘nichterig’ was moest geterroriseerd worden door hem. Uiteraard was hij heel sterk, hij kon kickboksen en uiteraard zocht hij altijd het zwakke jongetje uit, de held.

In onze klas, zat een ander jongetje, ook totaal van God los (bij wijze van spreken). Deze jongen terroriseerde iedere les. De leraren waren iedere les driekwart van de tijd bezig met het temmen van dit ‘gekkertje’. Hij vocht met iedereen, bespuugde alles en iedereen, letterlijk en figuurlijk, bedreigde docenten en kinderen, sloopte stoelen etc. etc.

Als kind al had ik al zoiets van: “dan moet ik dus om zeven uur op, door de regen fietsen, om in een klas te zitten die bijna in zijn geheel besteed wordt aan het temmen van een of andere dwaas die daar niet wil zijn. Wij willen hem hier niet, hij wil hier niet zijn, wat doet hij hier? Waar slaat dit op?
Waarom moet ik mijn kostbare tijd verspillen aan een of andere sukkel die ik niet eens ken? Liever zit ik thuis, doe ik mijn huiswerk een beetje, neem de tijd en doe mijn ding zoals ik dat altijd gedaan heb.”

Een popi-jopi leerplichtambtenaar komt jou vertellen dat je naar ‘school’ moet als je het zelfrespect hebt om thuis te blijven, te ‘spijbelen’. Een ‘school’ waar onderbetaalde, burned-out leraren coke-dealende jongetjes van twaalf proberen te hanteren. Wat een grap.

Ouders brengen hun kinderen in gevaar omdat de staat hen dwingt om hun kinderen naar ‘school’ te sturen. De staat brengt de veiligheid van je kinderen dus in gevaar.

Een school, waar allerlei tuig samenkomt. Want bij die duizenden kinderen zitten er sowieso een paar gestoorde psychopaten tussen. Maar goed, daar moet jij je kinderen dan heen brengen, als brave burger. Totaal belachelijk en eerloos. En dat doet men dan dus. Wordt je jongetje vervolgens een hoek in getrapt, omdat hij ‘een flikkertje’ is, dan zeggen de leraren doodleuk dat je zoontje ‘op zelfverdediging moet’ om de zes ‘gangsters’ af te weren.

Zo kennen wij ook de misselijkmakende verhalen, van kinderen die zo erg gepest werden, op een uiterst kwetsbare leeftijd (de puberteit) dat ze vervolgens zelfmoord pleegden. Ook dit werd door ‘de school’ op het kind zelf afgeschoven. Had hij/zij maar meer karate geleerd, hadden zijn ouders het kind maar beter ondersteund. Had hij, als jongen, maar geen theater en dans moeten doen, is wat men stiekem denkt. Waar twee vechten hebben twee schuld, is wat de brave burgertjes ook vaak uitkramen. Alsof er geen compleet gestoorde psychopaten rondlopen.

Ik heb het toch zelf gezien. Ik heb gezien hoe een jongetje helemaal lens werd getrapt. De dader ging op het hoofd staan van het jongetje, wat extreem gevaarlijk is. En waarom? Omdat de dader daar zin in had en het jongetje ‘een homo’ vond. Wat waren de gevolgen? Een gesprek met de lerares, want zoiets ‘kan gewoon niet’. En dat was het dan. Het slachtoffer was voor de rest van zijn leven getraumatiseerd.

Kennissen van mijn ouders hebben een zoon, die thuis onderwijs krijgt. Ik weet niet precies hoe dit geregeld is met ‘de gemeente’, maar ik zie wel dat dit gewoon goed loopt. Het is een rustig ventje, dat niet superveel problemen heeft. Dit kan gewoon en dit gebeurt gewoon. Zo weten de ouders zeker dat hun kind niet verpest wordt, op ‘een school’. Uiteraard, meer dan normaal.

Mag men het recht in eigen hand nemen? Mag men, wat men online aankondigt, de daders opsporen en een pak slaag geven? Mij lijkt het niet handig als men dit doet. Maar ik ben er niet om mensen te vertellen wat ze wel en niet ‘mogen’. Als een van deze daders eens een flinke trap tegen de schenen ontvangt dan kan dat heel leerzaam en rechtvaardig zijn. Met of zonder ‘de rechtsstaat’. Zolang men de daders niet dood maakt, martelt of echt heel zwaar aanpakt kan ik een paar tikken wel waarderen. Een kleine confrontatie, een soort intimidatie, het beschermen van de mensen in je omgeving, je buurjongen, je vriend, moet kunnen. Want wat niet mag, kan nog steeds.