VPRO’s Tegenlicht – jawel de ultralinkse staatsomroep – zond afgelopen zondag ‘Trollen, Trump en Thierry’ uit, een documentaire over de ultrarechtse en conservatieve alt-right beweging. Getooid met Pepe de kikker-memes en grappen over lynchpartijen en gaskamers, zien zij zichzelf als strijders van het vrije woord.
Wat vooral opviel in de film was de slordige redeneertrant van deze extreemrechtse conservatieve kliek: ‘Ik ben tegen identiteitspolitiek en daarom identificeer ik me nadrukkelijk met witte mannen’. ‘Ik vind dat niemand afgerekend moet worden op afkomst of geloof en daarom gooi ik de hele dag het internet vol met memes over Joden en gaskamers en lynchpartijen van zwarte mensen’. ‘Ik wil alles kunnen zeggen maar ik schiet volkomen in de stress als ik iets over identiteitspolitiek tegenkom’.
Ergens in de documentaire vergelijkt Angela Nagle, auteur van ‘Kill all Normies’, deze jongeren met de punks van weleer, want die hadden ook weleens een hakenkruis op een T-shirt staan en die zetten zich ook af tegen het establishment. Een vergelijking die totaal mank gaat. De punks van weleer vochten in eerste instantie een klassenstrijd: tegen armoede, werkeloosheid, conservatisme en een maatschappij waarin je niet jezelf mocht zijn. De Alt-right lijkt vooral te bestaan uit verwende jongens en meisjes die alles in het leven op een presenteerblaadje hebben gekregen en nog nooit een obstakel zijn tegengekomen en zich nu te pletter schrikken omdat ze in de echte wereld mensen met andere overtuigingen tegenkomen. Als een stel stampvoetende kleuters maken ze daarom het equivalent van poep- en piesgrappen op afgeschermde internetfora zoals 4chan en gab.ai en vinden zich daarmee ‘strijders van het vrije woord’.
De ironie is dat deze hele beweging zich helemaal niet afzet tegen het establishment of de elite, maar volkomen congruent is met de huidige rechtse trend. Het zijn geen ridders van het vrije woord; zij verschuilen zich juist in de fictieve wereld van ‘Kekistan’ waarin ze geen enkel weerwoord tegenkomen. Een plek waarin ze continue bevestigd worden in hun witte mannelijke identiteit. De ultieme safe space dus.
Het is ook een opvallend burgerlijk kliekje dat uitblinkt in meelopersgedrag: met z’n allen in ganzenpas achter types als Jordan Peterson en Thierry Baudet aan, die als een stel rattenvangers van Hamelen wat hondenfluitjes de media instrooien. Peterson en Baudet die zelf overigens zich als sneeuwvlokjes gedragen als ze een weerwoord krijgen of met feiten worden bestookt.
Dat hele alt-right is dan ook geen echte politieke beweging, maar een puisterige uitwas van het kapitalisme. Het beste voorbeeld in de documentaire is wel zelfbenoemd ‘treitervlogger’ Jeffrey Rossen, die 32.000 abonnees heeft op YouTube. We zien hem met een blik bier aan de waterkant in het troosteloze Almere en vervolgens in een stukje uit een van zijn vlogs, waarin hij fulmineert dat er weer eens iets over feminisme op ‘de staatsomroep’ was te zien, van ‘zijn belastinggeld’. Om vervolgens te gaan janken dat de censuur hem geld kost. En dat zou dan het bewijs van zijn gelijk zijn.
Nee Jeffrey uit Almere, je hebt kanalen genoeg om je troep op te keilen. Dat rechtse gebalk levert je veel hits op en om dat in te cashen heb je dat mainstream-kanaal keihard nodig. En daar gelden dan weer bepaalde regels. En dat vind je niet leuk. Het is net zoiets als in een winkel gaan werken en dan kwaad worden omdat je niet in je blote kont de warme broodjes mag swaffelen.
En dat somt het eigenlijk wel op. Veel van die alt-right types zien het als een puberale grap, die ze straks weer achter zich laten als ze wat ouder en wijzer zijn. Maar je moet je toch ernstig afvragen waarom je lol beleeft aan geweldsverheerlijking en het delen van fascistische memes. If it walks like a duck… Het wachten is op de eerste spijtoptanten die op de staatsomroep mogen klagen dat hun oude posts met racistische drek er nu voor zorgen dat ze geen baan kunnen vinden.
Maar die mensen zijn helemaal niet interessant. Het zou om je te bescheuren zijn, ware het niet dat deze idiote beweging van meelopers letterlijk levens kost. Want daar gaat het namelijk om: de echte nazi’s herkennen zich en voelen zich vertegenwoordigd en gelegitimeerd door deze clownsbeweging. Alt-right schept een klimaat dat de vrijheid van minderheidsgroepen ernstig bedreigt. Elke dag verdwijnen er stemmen van sociale media door bedreigingen van bewust ingezette trollenlegers die naam en adres van slachtoffers posten. Dit soort intimidatiepraktijken zijn geen uitzondering. En met treurige regelmaat pakt er ergens ter wereld een extreemrechtse gek echte wapens op en vernietigt echte levens. Niet zelden is dat dan een jonge, witte man, die zich met alt-right vereenzelvigde. Deze dreiging is niet nieuw, maar wordt wél stelselmatig genegeerd door de mainstreammedia.
Dat juist de (voorheen linkse) VPRO een documentaire uitzendt waarin deze kant van het verhaal volkomen onderbelicht blijft, onderstreept nog maar eens hoe ver het normaliseren van extreemrechts inmiddels al is gevorderd.
Mooi verwoord.
Wat riskant is aan de altright, is de manier waarop zo’n VPRO het gewoon legitimeert.
Dat is de liberale valkuil, dat je ook vrijheid moet toestaan, voor zij die juist die vrijheid aangrijpen, om heel veel vrijheden af te breken.
Mijn vrije mening, is dat jij geen vrije mening mag hebben, die paradox. Want in die zogenaamd ironische ‘kekistan’ staat, van de altright, is er voor heel veel mensen geen plek.
Hoe vaak zijn we allemaal op sociale media verrot gescholden, door die stoute jongetjes ?
Moest mevrouw Simons niet gewoon niet ironisch onderduiken ? Omdat zij haar recht op vrije mening gebruikte ?
De altright is serieus als ze ermee weg komen en als het dan te heet onder de voeten wordt, dan was het al die tijd toch maar een grap.
“an’caps zeggen dat je uit een helikopter gegooid moet worden, menen dat ook, maar het is ironisch, maar toch ook niet en ik ben lid van erkenbrand en voorpost en ik denk dat zwarten dom zijn en dat homoseksualiteit een joods complot is.
De vpro is dan zo naief om te denken van, nou, die jeugd toch en wat een interessante ontwikkelingen, met sociale media etc en wat een stoute jongeren, met runen en hakenkruizen op hun mauw. Dat menen ze vast niet echt, dat zal een grapje zijn, we zijn allemaal jong en rebels geweest.
Tergend irritant, dat Vpro. En compleet wereldvreemd geworden. Het snapt écht niets meer van deze tijd.