Wat een gsm en een gorilla met elkaar te maken hebben én met ons koopgedrag

We kunnen niet meer zonder gsm, maar we blijven ‘t apparaatje niet bepaald trouw. Gemiddeld vervangen we onze gsm na 11 maanden. En elk jaar is de verkoop hoger. Tegelijkertijd neemt het aantal gorilla’s af. Euh, wat heeft ‘t een met ‘t ander te maken? Dat is waar je achter komt in de eerste video van de #BeBiodiversity-campagne, die sinds een week op sociale media voorbij komt. De boodschap: biodiversiteitsverlies is momenteel een even groot probleem als klimaatverandering. En wij zijn de enigen die er iets aan kunnen doen.

Nog maar één Indonesische neushoorn loopt rond op onze planeet, een mannetje. Van de Oostelijke Laagland-gorilla’s is sinds 1995 nog maar 25 procent over. De snelheid waarmee diersoorten uitsterven is heel snel. En dat heeft allemaal te maken met biodiversiteitsverlies.

Leven op aarde

In haar breedste betekenis staat biodiversiteit bijna synoniem voor het leven op aarde. ’t Draait om de ongelooflijke verscheidenheid aan leven op aarde en de eindeloze interacties tussen de verschillende soorten die er deel van uitmaken. Wij maken er dus ook deel van uit. Biodiversiteit is nodig voor ons eigen voortbestaan. Het speelt een belangrijke rol in bijna alle aspecten van ons leven, want het levert ons tal van diensten.

Zoals fotosynthese, de productie van zuurstof in de lucht. Of de vorming en stabiliteit van de bodem, de nutriëntencyclus en het verzorgen van een leefomgeving voor elke soort. Biodiversiteit zorgt ook voor bestuiving, ziektebestrijding, behoud van waterkwaliteit en afvalverwerking, preventie van overstromingen, en klimaatregulering. En het zorgt voor bronnen waar we in het dagelijks leven niet zonder kunnen, zoals voedsel, voedingssupplementen, hout, bouwmaterialen, geneesmiddelen, cosmetische producten, textielvezels …

En zoals de 31 mineralen die nodig zijn om gsm’s te produceren, waarvan vele uit natuurgebieden komen waar gorilla’s leven. Dat hebben gsm’s en gorilla’s dus met elkaar te maken. En dat hebben ze dus met ons productie- en koopgedrag te maken.

(Lees verder bij de bron van dit artikel)

Via:: dewereldmorgen.be