Facebook, Microsoft, Twitter en YouTube zijn een samenwerkingsverband aangegaan, om een gedeelde database aan te leggen met daarin content over terrorisme op beeld en geluid.
“Starting today, we commit to the creation of a shared industry database of “hashes” — unique digital “fingerprints” — for violent terrorist imagery or terrorist recruitment videos or images that we have removed from our services. By sharing this information with each other, we may use the shared hashes to help identify potential terrorist content on our respective hosted consumer platforms. We hope this collaboration will lead to greater efficiency as we continue to enforce our policies to help curb the pressing global issue of terrorist content online.
Our companies will begin sharing hashes of the most extreme and egregious terrorist images and videos we have removed from our services — content most likely to violate all of our respective companies’ content policies.”
Druk vanuit de EU ligt er al geruime tijd.
Een bijkomend voordeel van deze database is dat de online propagandisten van de PVV (“islamcritici”), zoals René Dercksen (die, zo zag ik, nog steeds bezig is), met hun vaak visueel confronterende beelden vol bloed en geweld dit niet langer kunnen doen. Het zal namelijk amper effect geven. Een rimpeling binnen hun echokamer, meer niet.
Aangezien het in de database bekende materiaal een unieke digitale vingerafdruk (“hash”) krijgt, kan het proces tot verwijderen grotendeels automatisch. De keuze tot verwijderen blijft bij de organisaties die aan deze database meewerken. Ik heb medelijden met de personen die de vele gruwelijke beelden gaan zien. Lijkt me niet echt bevorderlijk voor iemands nachtrust en verdere gemoedstoestand, zeg maar. Aan de andere kant zorgt het er wel voor dat de vele “islamkritische” PVV-stemmers zich niet meer dag en nacht wellustig kunnen vergapen aan dat soort online beelden. Moeten ze warempel een andere hobby zoeken…
De techniek achter deze database wordt tevens toegepast in de bestrijding van kinderporno.
Overigens is men elders succesvol bezig om de bedrijven die adverteren op breitbart.com te wijzen op het gegeven dat het hier om een haatsite gaat. Met het vriendelijke a-politieke verzoek tot het blokkeren van hun advertenties op die site.
Prima ontwikkelingen, me dunkt.