Meer persoonlijke associaties dan maar op een herfstige julizondagmiddag. Dit is mijn kennismaking met het 45-toerenplaatje en met het Engels. De haarscherpe dictie van Harry Belafonte maakte de tekst voor een achtjarige, in tijden waarin je nog niet verplicht die ene taal zo vroeg mogelijk moest leren, al grotendeels begrijpelijk. De sociale connotatie van de tekst werd pas later duidelijk.
This is my island in the sun
Where my people have toiled since time begun
I may sail on many a sea
Her shores will always be home to me
Oh, island in the sun
Willed to me by my father’s hand
All my days I will sing in praise
Of your forest, waters, your shining sand
As morning breaks the heaven on high
I lift my heavy load to the sky
Sun comes down with a burning glow
Mingles my sweat with the earth below
Oh, island in the sun
Willed to me by my father’s hand
All my days I will sing in praise
Of your forest, waters, your shining sand
I see woman on bended knee
Cutting cane for her family
I see man at the waterside
Casting nets at the surging tide
Oh, island in the sun
Willed to me by my father’s hand
All my days I will sing in praise
Of your forest, waters, your shining sand
I pray the day will never come
When I can’t awake to the sound of drum
Never let me miss carnival
With calypso songs philosophical
Oh, island in the sun
Willed to me by my father’s hand
All my days I will sing in praise
Of your forest, waters, your shining sand
Op een duidelijk in Duitsland uitgegeven LP van een calypsoartiest, die het verder ook niet kan helpen, wordt Belafonte voor een onauthentieke bedrieger uitgemaakt. Duitsers waren zolang ik wist dol op toeristische ervaringen en authenticiteit bij de Anderen. Of dat nog zo is in deze dagen van de terugkeer van de Blafmof weet ik niet. Dat Harry Belafonte wel degelijk een Caribische achtergrond heeft mocht niet tellen op die binnenhoes.
En dan is er deze schitterende call/response-versie van de niet-broers die de definitie van blue-eyed-soul zijn. Misschien nog wel mooier dan het origineel.
Righteous Brothers, 1966