Het nieuwe bankieren (deel 2)

Een paar weken geleden verscheen er op Krapuul een artikeltje van mijn hand over ‘het nieuwe bankieren’, dat handelde over hoe banken de klant voor hun kosten laten opdraaien terwijl tegelijkertijd zowel de rente als de faciliteiten voor de klant tot een absoluut minimum worden teruggebracht, zodat de banken kosteloos en ongehinderd met uw geld kunnen spelen op de kapitaalmarkt of kunnen investeren in de wapenindustrie, illegale ontbossing en andere onfrisse zaken. De jaarlijkse dikke bonussen zijn vervangen door maandelijkse vette toelagen, zodat op papier weer keurig wordt voldaan aan de nieuwe EU-antigraairegels terwijl er in de praktijk ongegeneerd wordt doorgecasht.

Het zal misschien niet veel mensen zijn opgevallen en het was mij ook compleet ontgaan, en dat was misschien ook wel de bedoeling, maar bij toeval hoorde ik vanmorgen internetdeskundige Dirk Poot op Radio 1 vertellen over de nieuwe veiligheidsregels voor particulieren die de banken per 1 januari jl. hebben uitgevaardigd.

Deze nieuwe veiligheidsregels zijn erop gericht om u als klant te laten opdraaien voor de geleden schade als cybercriminelen uw bankrekening onverhoopt hebben leeggeplunderd. Stonden de banken tot voor kort nog min of meer garant voor de veiligheidsrisico’s die je als klant loopt bij het door de banken zo goed als afgedwongen internetbankieren, nu proberen ze ook deze kosten nog af te wentelen op hun klanten. Als we die nieuwe regels er even bij nemen, dan zie je dat er vijf hoofdregels zijn, die weer onderverdeeld worden in een aantal subregels, die in totaal ongeveer twee A4-tjes beslaan die u even uit uw hoofd moet leren en strikt moet opvolgen, anders bent u uw geld kwijt.

Er zitten natuurlijk voor de hand liggende regels bij. Niemand zal zijn pasje en pincode zomaar aan een ander geven. Maar wat bijvoorbeeld te denken van regel 3, over de beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken. Met de vage en onvolledig beschreven eisen kan de bank alle kanten uit om de consument aansprakelijk te stellen. Wie gaat er controleren of uw pc wel aan alle gestelde voorwaarden voldeed op het moment dat uw bankrekening werd geplunderd? Moet u straks uw pc aan de bank ter beschikking stellen om te onderzoeken of alle vereiste programma’s er op geïnstalleerd waren inclusief de juiste updates en of er geen illegale software op stond?

Regel 4 dan, die luidt: u dient tenminste iedere twee weken uw banksaldo te controleren. Jawel, je leest het goed. Dirk Poot vatte het in de uitzending als volgt samen: ‘Moet je voorstellen dat je vijftien jaar geleden van de bank een brief had gekregen: “voor de beveiliging is het nodig dat u iedere twee weken op kantoor komt om te checken of wij uw geld nog wel hebben”.

De verhouding klant-bank van tegenwoordig is als volgt samen te vatten: de klant voert alle taken uit die de bank vroeger voor hem deed, is overal verantwoordelijk voor en draait op voor alle kosten, en de bank doet niets, speelt met uw geld en eigent zich dikke bonussen toe in de vorm van maandelijkse toelagen. En het allervreemdste is nog wel dat deze nieuwe regels in samenspraak met de Consumentenbond zijn opgesteld. De klant van de bank staat er alleen voor, dat is in ieder geval duidelijk.

6 gedachten over “Het nieuwe bankieren (deel 2)”

  1. Dit is kafkaëske waanzin!! Dus eerst worden wij allemaal zo ongeveer verplicht te gaan internetbankieren (ik weet nog dat mijn moeder geen enveloppen meer kreeg voor overschrijvingskaarten, en dat we op het filiaal ter plaatse te horen kregen dat jedie dan steeds moest aanvragen voor een paar euro) en vervolgens worden we zelf aansprakelijk gesteld voor alle tekortkomingen die dat heeft??

  2. Ik vraag me trouwens af of dit in een rechtszaal stand zou houden, maar wie heeft de middelen om het tegen een bank op te nemen in onze ‘rechtsstaat’?

  3. Was mij bekend.
    Ik doe niet aan internet bankieren.
    Pas als ze kunnen garanderen dat het 100% veilig is, ga ik het overwegen.
    Tja, die banken staan er veel slechter voor dan menigeen denkt.
    Op papier maken ze winst, in werkelijkheid zijn ze failliet.

  4. Ik moet wel internet bankieren. Mijn pensioenfonds in NL wil uitsluitend op een nederlandse bankrekening storten.
    Ik probeer het risico te verkleinen door nog dezelfde dag (via internetbankieren) alles (op een paar tientjes na)over te boeken naar mijn locale bank.Hier hoef ik niet te internet bankieren: vaste lasten automatisch betalen, pinnen wanneer nodig voor boodschappen e.d.

    Overigens zijn alle banken, overal ter wereld, geboefte!

  5. Zelf weiger ik ook te internetbankieren, ook al kost het me steeds meer om overschrijvingsformulieren te gebruiken. Ze bekijken het maar. Als dat bankentuig de volle verantwoordelijkheid neemt voor het bewaren en beheren van mijn geld en zodra ze me kunnen garanderen dat ze het niet kwijtraken, zal ik er misschien over gaan nadenken.

Reacties zijn gesloten.