“Laten we zeggen: Nederland kan het weer! Die VOC-mentaliteit, over grenzen heen kijken, dynamiek! Toch?” Die uitspraak hoort inmiddels tot de klassiekers. Hij is afkomstig van ex-premier Balkenende. Hoon werd zijn deel. Volkomen terecht natuurlijk. De tijd van afslachten van inboorlingen – alleen het woord al – om peperbessen te kunnen plukken is voorbij. Toch? Naar die mentaliteit moeten we niet terugverlangen.
Iedereen doet wel eens ondoordachte uitspraken. Je ontkomt gewoon niet aan blunders. Het pleit voor Balkenende dat hij niet echt bedoelde dat we weer op rooftocht zouden gaan. Soit, op een ander aspect wil ik hier wel de focus leggen: het teruggrijpen op het verleden en dat zonder meer in het heden plaatsen. Terzijde, Karl Marx had daar ook een bijdehante opmerking over: ‘de geschiedenis herhaalt zich, eerst als tragedie, dan als klucht’. Als je zoiets doet, zoals Balkenende, krijg je een klucht.
We grijpen vaak terug op het verleden. Waarom doen we dat? Een plausibele veronderstelling is dat we ons willen heroriënteren. Op een bepaald moment merken we dat we verdwaald zijn, we weten niet meer hoe verder te gaan. Een reflex is dan om terug proberen te keren naar het punt waarop we nog op koers lagen om van daaruit opnieuw verder te gaan. Het probleem bij het teruggrijpen naar recepten uit het verleden is echter dat intussen de wereld is veranderd. We varen niet meer in houten scheepjes met musketten als wapens om de wereld te veroveren.
Maar de reflex is vaak sterker dan het gezonde verstand. Populisten weten dat en gebruiken de tactiek van het teruggrijpen op het verleden. Vroeger was het goed, stellen ze, en dat verleden moeten we herstellen. Het doet er daarbij niet toe of het geconstrueerde verleden inderdaad overeenstemt met de realiteit. Bijvoorbeeld de moslims veroorzaken problemen; voordat ze hier kwamen ging het goed met Nederland. Dus de moslims moeten eruit, dan zullen de problemen zich oplossen. Krapuullezers kennen maar al te goed de valstrik van deze redenering.
We zitten nu in zwaar weer in de Europese Unie. Onvermijdelijk zijn er mensen die terug willen naar het verleden. Wilders wil uit de EU. Jan Marijnissen waarschuwt voor landen die provincies worden: We staan op een kruispunt in Europa. Wat kan ons al dan niet een provincie schelen? We willen brood op de plank door werk. Als dat beter in een provincie kan, dan zij dat zo. Marijnissen meent slechts: “De burgers van de verschillende landen willen dat niet.” Zelfs al willen de burgers geen provincies, dan is het een idee op het niveau van ‘geen gezeik, iedereen rijk’. Met andere woorden: wensdenken zonder sociaal-economische analyse.
Dick Pels (GL) schreef vorig jaar een aardig stuk over het wel en wee van Europees provincialisme: Socialisme in één continent. ‘Dick Pels? Die man is toch geen groot licht?’ ‘Akkoord,’ zeg ik dan. ‘Hij is de belichaming van vaagheid.’ ‘Nogmaals akkoord,’ verklaar ik weer. Maar zelfs hij heeft af en toe een ingeving. Hij schrijft: “De rollen moeten worden omgedraaid: van nu af moet de staat de banken commanderen in plaats van door hen te worden gecommandeerd!” Goed gejat overigens van Hendrik de Man, maar wel to the point. In de huidige constellatie met internationaal bankieren kunnen de banken alleen enigszins onder controle worden gebracht door een gezamenlijke Europese aanpak. Dat beargumenteert hij in zijn artikel. Pels stelt: “In plaats van ‘socialisme in één land’ dus: socialisme in één continent.” Daar komt Pels’ vaagheid weer om de hoek. Welk socialisme? Eerder heb ik betoogd: Socialisme is passé. Maar goed, wil je toch iets van socialisme verkrijgen, zal je zeker van de gedachte van ‘socialisme in één land’ af moeten.
Goed artikel. De reflex om steeds naar het verleden te grijpen die zag je bij de Moffen ook veel.
Het is ook voorts erg verstandig om alleen in het diepe te duiken. Onze buurman dook laatst in een pierebadje en heeft zes weken met zijn gezicht in het verband gelopen.
Zo gaan die dingen.
We grijpen vaak terug op het verleden. Waarom doen we dat? Een plausibele veronderstelling is dat we ons willen heroriënteren. Op een bepaald moment merken we dat we verdwaald zijn, we weten niet meer hoe verder te gaan. Populisten weten dat en gebruiken de tactiek van het teruggrijpen op het verleden. Ze schrijven dan bijvoorbeeld:
“Andere socialistische experimenten zijn of mislukt – Sovjet-Unie en satellietstaten – of in feite getransformeerd in een dictatoriale kapitalistische staat – China – of compleet onaantrekkelijk als voorbeeld – Noord-Korea. Een voor de hand liggende conclusie is dan ook dat het socialisme niet werkt.”
@2 Harm,
Heel goed dat je een vorige discussie erbij betrekt. Dat maakt een debat levendig.
Maar je hebt me toch niet goed begrepen. Natuurlijk kun je niet voorbijgaan aan gebeurtenissen en resultaten uit het verleden. Alleen moeten die geanalyseerd worden en zonodig geschikt gemaakt voor gebruik in het heden. Je kunt ze niet zonder meer toepassen, zoals Balkenende deed met zijn VOC-voorbeeld.
Om een heel recent voorbeeld te nemen: Lodewijk Asscher. Is het participatiecontract gericht op joden? Nee. Onnadenkend zou je het gewoon kunnen accepteren. Maar analyseer je het, dan zie je dat het verdacht veel lijkt op de rassenwetten uit de nazi-periode. Joden zijn hier vervangen door anderen die nu de kop van jut zijn. Het blijft etnische categorisering.
In Socialisme is passé heb ik juist geanalyseerd waarom het socialisme tot nog toe heeft gefaald, het niet zonder meer verworpen.
@3 Iedereen doet wel eens ondoordachte uitspraken. Je ontkomt gewoon niet aan blunders. Het pleit voor Sjaak dat hij niet echt bedoelde dat het socialisme passé is.
En wat die banken betreft: nationaliseren, te beginnen in Nederland. We zijn al aardig op weg.
[ Maar goed, wil je toch iets van socialisme verkrijgen, zal je zeker van de gedachte van ‘socialisme in één land’ af moeten.]
Wie pleit in het verleden, heden of toekomst voor socialisme in één land?
@4 Harm,
We zijn in Nederland inderdaad al aardig op weg met de banken. Daarnaast is de Rabobank een coöperatie. 🙂
@5 Le Roi,
Uit het gelinkte artikel van Pels:
“In het Europa van de jaren dertig was de keuze simpel: óf ‘socialisme in één land’ óf het socialistisch ideaal moest geheel worden opgegeven. Dit was de kern van het socialisme national dat De Man samen met Paul-Henri Spaak, de latere Europa-architect, in die jaren ontwikkelde.”
1 land = Natie toch ?? dus een Nationale versie van Socialisme , is daar niet , zowel in het oostblok met de zgn Communistische versie als in Duitsland met de Nationaal Socialistische versie waanzinnig veel mis gegaan .. Internationale Socialisten zou een alliteratie moeten zijn …
@7 Al,
Je bedoelt waaschijnlijk pleonasme in plaats van alliteratie. In dat geval ben ik het volkomen met je eens.
@6:
@5:
Dat je van alles door elkaar gaat husselen kan ik verder ook niet helpen hoor. Nationaal-socialisme en socialisme zijn twee totaal verschillende zaken.
@9 vandaar dat de omschrijving wat het oostblok had ook veel beter als “nationaal-Communisme “gekenschetst zou kunnen worden , want met Communisme had het niets van doen … Trouwens een karaktertrek die die Nationale versies met Kapitalisme en haar volbloed dochter Neo-Liberalisme gemeen hebben : Wat op de verpakking staat is zelden of nooit wat erin zit …
Ik heb er al eerder op gewezen dat het probleem van de controleerbaarheid van de macht onderschat wordt.
Een (1) Europa nu, onder de huidige voorwaarden, betekent op de eerste plaats dat de macht nog verder gecentraliseerd wordt en nog ongrijpbaarder zal blijken. Daarmee breng je het socialisme werkelijk niet dichterbij.
Dit Europa is het Europa van de ondernemers en iedereen die verwacht dat dit Europa dan toch tot een effectieve controle op het kapitaalverkeer zal besluiten, is ziende blind.
En iedereen die per definitie tegen een volksraadpleging is, wende zijn blik naar Zwitserland, want daar begon de victorie (lijkt het wel, wie had dat ooit gedacht).
Eerst moet de macht gebroken worden, ook al betekent dat dat we met zijn allen failliet gaan.
Pas dan komt er ruimte voor wat anders.
Maar wie durft? “De Nederlander”?
@12: Harm:
We moeten zorgen dat na de ineenstorting de boel draaiende blijft , denk aan voeding, medicatie, energie en zorg bijvoorbeeld. Een al te grote chaos lijkt me niet zo grappig.
Misschien is dit de eerste tijd op te lossen door per maand 1500 euro per persoon op je rekening te krijgen, is binnen een paar dagen te regelen, alle rijkskantoren kunnen dan verder direct dicht.
De zeurpieten die krijsen dat ze dan hun dure auto en hypotheek niet meer kunnen rijden zoeken het maar uit, hebben zich nooit iets aan anderen gelegen laten liggen.
Daarna per wijk bekijken wat er nodig is. Hoeft wat mij betreft niet met een plan, alles beter dan deze toestand.
@13 . De volgende stap ?? , Volgens mij word dat de plantsoenen omploegen en tot tuinen omvormen . zodat een belangrijk deel van ons voedsel superlokaal én door de bewoners samen word geproduceerd , het werkt heel goed in de USA waar Anarchisten en aan Occupy verwante groepen juist op dit niveau aan “hersocialisatie ” van de samenleving werken http://www.foodnotlawns.com/ is een voorbeeld ..
@lrd [alles beter dan deze toestand] …… geloof je dat echt??? ……
Nog even een PSje op @14 er zit een logica in , de industrialisten kregen het wereldwijd voor elkaar dat in het begin van de industrialisatie alle collectieve landen óf geprivatiseerd werden , of aan “de kroon “toevielen ( UK ) zodat arbeiders door het feit dat ze geen bouwland meer hadden naar de fabrieken gedwongen werden . Mient heette zulk land in Nederland , Commons in de US en UK . De asociale wijze van met mensen en de aarde omgaan dateert uit dezelfde tijd . Als je niet meer samen met je buren het collectieve land bebouw kan je ook veel makkelijker tegen hun opgezet worden en er van overtuigd worden dat ze toch héél anders dan jou zijn vanwege allerlei kleine verschillen …
@14: Bakra:
Ja, goed plan en makkelijk uitvoerbaar, overal grond genoeg, binnen een paar maanden groente en fruit in overvloed.
En miljarden kippen loslaten overal, eieren genoeg. Fruit- en notenbomen in plaats van rare kronkelsierdingen voor de wat langere termijn.
@15 Leendert:
Ja.
Helaas gaan mensen plannen a la Bakra pas doen als de nood erg hoog is, ik zou willen pleien om nu al te beginnen om chaos te voorkómen.
Denk ook eens aan verzamelcentra voor overbodige medicijnen, die kunnen net zo goed in opslag in een garage ofzo, in plaats van de verbrandingsoven in te moeten via de apotheek. Er zijn eigenlijk niet zo heel veel medicijnen die na de “houdbaarheidsdatum” niet meer gebruikt kunnen worden.( Tetracyclines bijvoorbeeld die wat vochtig zijn ook niet). De farmaceuten liegen en bedriegen over die data, want die willen omzet, verder niks, foute boel.( Toch: niet zomaar oude medicatie gebruiken).
Er is vast wel een apotheker in je buurt die je advies kan geven. Wij hadden er geen moeite mee in de tijd van de inzamelingsacties voor het Medisch Comité Nederland Vietnam, ergens in 1980 ofzo.
En medische hulpmiddelen, ook bewaren. Even wat taken verdelen, en geregeld is die boel. Ook kleding hoeft niet meer voor een dubbeltje per ton verkocht te worden. Allemaal goed spul, kunnen we jaren mee vooruit.
Onze grote twee vijanden zijn Kannietisme en regelzucht … In Nederland een plantsoen tot collectieve tuin omvormen , daar dienen waarschijnlijk X² instanties zich over uit te spreken en Y² bezwaren van buurtbewoners over aangehoord worden …
@19:
Gewoon gaan doen, niks vergunning aanvragen Bakra. Papiertje erbij over het waarom, klaar. Ik weet zeker dat er geen ontruiming met ME plaats zal vinden van de moestuinen. Geef ze een komkommer en tomaten, en ze druipen af.
In de USA zijn zelfs al moestuinen op eigen grond gesloopt omdat ze niet “met het bestemmingsplan of de een of andere APV in overeenstemming waren , en in California , toch een van de meest vrijzinnige staten , hebben de Occupiers van Gill Tract Farm ook veel problemen met de politie http://www.takebackthetract.com/ … Ik denk niet dat het in Nederland veel beter zal gaan …. Je zal met een hele buurt tegelijk moeten komen ..
@20 @21 Jullie praten toch over na de ineenstorting. Ik denk dat de lokale regelgeving dan sowieso buitenspel staat. Politie en ME zullen eerder hun handen vol hebben om in ieder geval een soort van orde te handhaven. Banken en overheden beschermen en zo.
@lrd be careful what you wish for ……
@lrd be careful what you wish for ……
@22 Nee hoor , we praten over een zachte geboorte van een nieuwe wereld , Babies hoeven niet persé met veel geweld “gehaald “te worden , en met een tik op hun achterste verwelkomd … Pas als het niet anders kan , en volgens mij kan het tot op bijna het laatste moment nog anders , het verschil tussen revolutie en evolutie is dat Evolutie écht wat veranderd en dat na een revolutie men weer makkelijk terugzakt in de oude sporen …
@11 en 12 Harm.
Helemaal mee eens.
We kunnen afwachten tot de bijltjesdag aanbreekt.
We kunnen hem ook sneller laten plaatsvinden.
Het maakt in wezen niet uit.
Hoe langer het duurt hoe groter de ellende zal zijn.
Lees dit eens.
http://www.rektoverso.be/artikel/naar-een-nieuwe-cultuur-van-geld-interview-met-bernard-lietaer
Nederland werkt zo. Althans een bepaald aantal Nederlanders.
Somalische piraten vallen onze bootjes aan puur uit ellende omdat hun land compleet is verwoest door oorlog en met diepe stinkende wonden overgehouden aan een koloniale tijd van rape and pillage. Het is niet goed te praten wat die piraten doen maar er is nog ergens “begrip” voor. Dat is HUN VOC periode zullen we maar zeggen….
Nee trots op onze Goude Eeuw van pillage en rape 400 jaar lang! Laten we dus nu ook die Somalische piraten eens flink veroordelen wat ze nu aan het doen zijn… want dit keer gaat het om onschuldige blanke beschaafde mensen en dat is wel zielig. De oorzaak van die Piraterij is armoede en dat laten we voor wat het is….
De Nederlander houd zichzelf zelden een spiegel voor. Japanners komen hier en we staan vooraan als het om excuses eisen gaat. Maar ons koningshuis doet er rustig 5 eeuwen over om eens sorry te zeggen.
Zij met die hoofdoeken dat zijn de vijanden, wij christenen zijn heilig. De Neger dit en dat. De Chinees zus en zo…..
GW snapt het ook niet die gaat naar Israel en vlucht een kiboets in kijkt niet naar de man / vrouw op de straat maar doet direct een keppeltje op en gaat zijn haat prediken gelijk aan dat van de haatbaard aan de overkant.
Doe het dan zoals Roemer praat met zoveel mogelijk diverse mensen en wat die van het conflict vinden. Nou ik zal een geheimpje verklappen die willen ook gewoon rust en vrede. Net als Wij..
Nederland daar had Hans Teeuwen ooit een mooi liedje over. En het klopt als een bus. Helaas…..
@26 een “bijltjesdag ” , kan je even een voorbeeld geven waar dat langdurig tot een betere situatie leidde ??
@28
Ons financieel economisch systeem is ten einde.
Dus bijltjesdag komt sowieso voor dit systeem.
En ik heb geen voorbeelden.
De oplossing zoek ik in de link die erbij geplaatst is.
@23 @24:
Kun je misschien je chique opmerking wat verduidelijken? Zo zegt je helemaal niks hoor.
@25 Hier een ideetje voor een mobiele! moestuin.
http://prinzessinnengarten.net/ Hier in Berlijn met redelijk succes.
Misschien is dit idee ook in de Vaderlandsche urbane gebieden toepasbaar.
@lrd oh sorry, ik bedoelde:
wees voorzichtig met wat je wenst ……
@28 @29 Met bijltjesdag wordt gewoonlijk een gewelddadige afrekening bedoelt. Het woord stamt uit de periode van (kort na de) tweede wereldoorlog en bedoeld werd de afrekening met landverraders.
Ik denk ook dat alles er op wijst dat de rek uit het economische systeem is. Maar ik ben geen vriend van geweld. Niet uit principe, maar omdat geweld in alle gevallen ook een reden/excuus is voor de centrale macht om zich te versterken.
Al die verhalen dat Nederland uit Europa en de Euro moet, omdat we met de gulden veel beter af zouden zijn, zijn volstrekt oninteressant en waarschijnlijk gelogen. Als het systeem onderuit gaat, dan gaat het onderuit met of zonder die gulden.
Waar het wel om gaat is, dat niet de konsekwenties uit de financiele crisis worden getrokken, maar dat ten koste van alles wordt geprobeerd het maatschappelijk systeem overeind te houden en met name de bezitsverhoudingen en (daarmee) de machtsverhoudingen. Natuurlijk wordt de situatie niet weer zoals aan het begin van de vorige eeuw, want daarvoor is de technische vooruitgang te groot. Maar maatschappelijk gezien konden de overeenkomsten dan wel eens groter worden als menigeen waar wil hebben.
Dat betekent dus staken en zand in de raderen op alle mogelijke manieren. Want het gaat niet om voor of tegen Europa, of de gulden. Het gaat er om dat de democratische zeggenschap herstelt wordt. Voorzover je van herstellen kunt spreken, want ik ben zelf van mening dat die nooit werkelijk heeft bestaan.
En die houding moet gedragen worden door een soort kamikaze-mentaliteit. Gaat het Nederland daardoor slechter, dan moet dat maar. Want de belofte dat het anders beter zal gaan is te vaag. En bovenal: we willen niet op dezelfde voet verder.
Ik denk dat er vrij veel Nederlanders zijn die deze mening delen. Alleen heeft een opmerkelijk groot deel zich door Bolkestein en Wilders een rad voor de ogen laten draaien. “Onze buitenlanders” zitten in hetzelfde schuitje en zijn (sociaal-economisch gezien) onze grootste bondgenoten.
Het wordt tijd dat we dat bewustzijn aan de man gaan brengen.
@33: Harm:
“En gij nette meneren, ’t getij zou kunnen keren
Laat uw pretentie varen, laat uw pretentie varen…
En gij nette meneren, ’t getij zou kunnen keren
Laat uw pretentie varen, laat ons de zaak beheren!
( Youtube, eerder gepost: Kollektief Internationale Nieuwe Scene Mistero Buffo Deel 4/4 )
Waarbij de in de onderste zin het : laat, wat mij betreft gebiedende wijs is.
@25: Bakra:
[ zachte geboorte van een nieuwe wereld ]
Nou, van mij mag je het zo zien, maar ik denk méér aan de simpele noodzaak van moeten eten en drinken en zorg verlenen als de boel in elkaar dondert, wat het spoedig gaat doen mijns inziens.
En ja, ik denk net als Harm dat dit staat te gebeuren. Sowieso snel, maar misschien heel snel als er ergens politiek geweld gaat worden gebruikt. En politiek zal het worden genoemd als het van Links komt, van rechts is het uiteraard altijd “verdediging” van de belangen van het volk, ook dictaturen gebruiken de “volksbelangen” als excuus voor hun gruwelen.
Ook een beurcrisis, milieuramp, valutaramp weet ik veel, kwestie van tijd.
We kunnen ons maar beter fysiek en psychisch voorbereiden:
Laat alle kippen los! ( bijvoorbeeld). ; )
Le Roi , wij fysieke kneusjes moeten hopen op een zachte geboorte , want zowel Griekenland als de USA laten zien dat bij een instorting er weinig hoop voor ons is .. Dan heb ik nog mazzel (of is het de pech ) dat ik zonder mijn medicatie wel overleef , maar hoe ik in diepe pijn nog het eten voor mijzelf , mijn gehandicapte vrouw en mijn autistische kind bij elkaar moet vechten ???
@36: Bakra:
Als JvdH tegen Huib mag zeggen dat hij van hem houdt, mag ik bij deze helemaal ON TOPIC zeggen dat ik jou een schat vind.
Zo.
Maar ik word erg verdrietig van je verhaal Bakra.. Ik zou zonder pillen geen week overleven, maar ik weet nu weer waarom ik tot de laatste snik door blijf gaan met het bestrijden van de shitzooi. Niet dat ik dat een seconde vergeten was, maar ik voel het weer even extra goed.
Het begint hier naar een jaren 70 mannenpraatgroep te klinken :* , met al dat houden van en schat … Ik heb van nabij meegemaakt in de USA wat overleven is als de maatschappij je in niets steunt … Ik heb trouwens mijn twijfel in de overlevingsmogelijkheid van bijna het hele westen als de boel instort… dus hoop ik op een periode van overgang waarin men ontwaakt uit de comsuptieve droom en serieus naar alternatieven zoekt , maar toen ik in een alternatieve woongemeenschap in de USA woonde heb ik daar gezien hoe makkelijk men zich laat ontdoen van op hernieuwbare bronnen werkende voorzieningen en hoe snel een eigen groententuin verhuurd word wanneer de gemeenschap “geen tijd meer heeft “
@38: Bakra:
[ Ik heb trouwens mijn twijfel in de overlevingsmogelijkheid van bijna het hele westen als de boel instort ]
Zeker, ik ook. Wordt méér een gevalletje van: “De levenden zullen de doden benijden ” vrees ik.
Heb gelukkig nooit in van die mannenpraatgroepen gezeten, maar ik begrijp je ontkenning wel hoor, probeer eens wat dichter bij je gevoel te komen? ; ) hehe
Ken jij de boeken van “Simon van de Rivier “getekend door Auclair ?? dat is eerder een best dan worse case scenario —De Realiteit : .. De mutatiesnelheid gaat enorm toenemen door alles wat in het milieu is gepompt , en kerncentrale na kerncentrale die in elkaar zakt … Misschien zit er dan nog eens een écht intelligente opvolger van de mensheid tussen …
Beasts of the Southern Wild al gezien? Geen overweldigend goede film -die kleine meid is me net ietsje te levenswijs- maar toch het bekijken best wel waard:
http://www.monova.org/torrent/6040308/Beasts_of_the_Southern_Wild_2012_720p_BRRip_x264_AC3-JYK.html
Sjaak, wat ie er de met de nivelleringsmythe oftewel de nivelleringsfeest van Spekman geworden?
Ging maar voor twee dagen door, Rutte viel op zijn knieën op de bühne met “ik heb als onderhandelaar een fout gemaakt” en foetsie was het. Weg als de rook van de linkse sigaretjes.
Neem dit als een derde antwoord op je socialistische vragen en het is zeer goed bedoeld.
Waar gaat dit stukje van Sjaak nou eigenlijk over? Goedbeschouwd kun je dat in een zin samenvatten: Sjaak is van mening dat In de huidige constellatie met internationaal bankieren de banken alleen enigszins onder controle kunnen worden gebracht door een gezamenlijke Europese aanpak.
Met andere woorden: wensdenken zonder sociaal-economische analyse. Sjaak denkt graag mee met de grote jongens. Maar willen we die huidige constellatie wel?
Sjaak is van mening dat, wil je toch iets van socialisme verkrijgen, van de gedachte van ‘socialisme in één land’ af zal moeten.
Vooropgesteld dient te worden dat ik natuurlijk voorstander ben van een wereldwijd socialisme (bovenal in de VS), maar dat dit helaas nog ver verwijderd lijkt. Om dan toch een begin te maken lijkt het praktischer om dichter bij huis te beginnen.
Helaas is het zo dat de bestaande wet- en regelgeving volledig is toegesneden op het kapitalistisch model. Elke poging om iets anders van de grond te krijgen kenmerkt zich in de eerste plaats door een hopeloos tegen de stroom oproeien. Nu is dat nog het oproeien tegen de nationale wetgeving en in de toekomst is dat “Brussel”.
Of is dat al zo?
Indertijd schreef Fukuyama het boek The End of history and the Last Man, waarin hij de stelling verdedigde dat met het einde van de Koude Oorlog meteen ook het einde van de ideologische evolutie van de mensheid gekomen was. Dat boek viel bij de PvdA in goede aarde, waarop afscheid genomen werd van het socialistisch gedachtengoed. Dat droeg mede bij aan het creeren van een op het eerste gezicht nagenoeg onomkeerbare situatie.
Mocht de analyse van Marx uiteindelijk (in grote trekken) toch juist blijken te zijn, dan zijn we met de kredietcrises in 2008 een nieuwe fase ingetreden. Dat betekent ook dat de situatie misschien toch niet zo onomkeerbaar zal blijken te zijn.
Ondertussen laat “links” zich de kaas van het brood eten door figuren als Wilders en zitten we met “ideologen” van het kaliber van Sjaak, die het momentum domweg niet herkennen en maar doorgaan de kretologie van de mainstream media te herkauwen.
Ik kan me er niet echt druk om maken, want het loopt toch wel verkeerd af en dan zien we wel wat ervan komt. Maar teleurstellend is het wel.
@43: Harm:
Van het hele politieke spectrum valt iets vernieuwends te verwachten, ook van de SP niet.
Teleurstellend inderdaad dat de meesten geen enkele millimeter verder kunnen kijken dan wat er in de hoofden gestampt is als “haalbaar”.
iets vernieuwends is uiteraard niets vernieuwends
@44 Het is niet de eerste keer dat je te kennen geeft dat je instemt met mijn zienswijze. Aardig van je, dat geeft de burger moed.
Ik hoop dat Sjaak het me niet kwalijk neemt dat ik me tegen hem afzet om het een en ander onder woorden te brengen. Het is niet persoonlijk bedoeld, want ik waardeer het zeer dat iemand de moed heeft dit soort thema’s hier bij Krapuul aan te kaarten.
Ik heb hetzelfde proberen te doen op Sargasso, maar daar werd me dat niet bepaald in dank afgenomen. Uiteindelijk resulteerde dat in een ban en dat terwijl ik nooit scheld of me op enige andere manier in strijd met de huisregels uitte. Puur censuur, ik heb er helaas geen ander woord voor.
Maar hier voel ik me vooralsnog redelijk goed “thuis”.
@46: Harm:
Het is niet zo ingewikkkeld. 1) De boel dondert in elkaar. 2) Er is niets fatsoenlijks “op de plank” als vervanging, gedragen door een groot deel van de bevolking. 3) Dodelijk vermoeiend om het menselijk gespartel binnen de, door de huidige Machtigen uitgedeelde marges , te zien.
Noem me defaitistisch, maar we gaan het met de paar mensen die een fundamentele verandering willen niet meer redden vrees ik, de boel is te ziek.
Toch maakt dat wat eenzaam, want per definitie worden de mensen die dit zeggen als agressief gezien, en nog zo wat termen. Daarom is het voor mij al een paar jaar goed hier op Krapuul te kunnen zijn.
Ik blijf proberen een niet al te onaardig mens te zijn/worden. Want mócht er ooit nog iets moois opbloeien, dan hoop ik geen bitterheid in veel mensen ( of mijzelf) tegen te komen, dat werkt dan voor mij ook niet.
@9 Le Roi,
“Dat je van alles door elkaar gaat husselen kan ik verder ook niet helpen hoor. Nationaal-socialisme en socialisme zijn twee totaal verschillende zaken.”
Ik begrijp je. De Man is na de oorlog veroordeeld wegens collaboratie. Maar in zijn jongere jaren was hij marxist.
Uit wikipedia:
Hij was als marxist dan ook een felle tegenstander van het visieloze reformistische karakter dat de BWP [Belgische Werklieden Partij] aannam en dat volgens hem de reden was voor de BWP-crisis.
Als dam tegen het toen opkomende fascisme werkte De Man een plan uit voor België: Het plan van de Arbeid – werd al snel het ‘plan De Man’ genoemd – voorzag in de installatie van een zogenaamde plansocialistische economie.
@43 Harm,
Ik begin zo dicht mogelijk bij huis. Een socialistisch Amsterdam heb ik ook nog overwogen.
Over Fukuyama heb ik eerder al eens iets op Krapuul geschreven: Wanneer leren we nu eens iets van de geschiedenis? – 2. Interessante ideeën in het eerste deel van zijn boek, de rest is bagger.
Ik ben nog lang niet uitgeschreven over de (on)mogelijkheden van links. In de blogs op Krapuul kan ik echter per keer maar een beperkt thema aansnijden. Een volgende keer belicht ik weer een ander aspect.
@47 Le Roi,
“Er is niets fatsoenlijks ‘op de plank’ als vervanging.”
We (Ik) doen ons best om iets op de plank te krijgen. Maar dat is niet eschatologisch (de boel dondert eerst in elkaar).
@48 Sjaak doet zijn best om iets op de plank te krijgen, maar dat is niet eschatologisch.
Deze term verwijst in christelijke, joodse en islamitische religies naar wat wordt omschreven als het einde der tijden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eschatologie
Aangezien noch Le Roi, noch ik ook maar enige affiniteit hebben met christelijke, joodse en islamitische religies gaat het om een stroman waarbij Karl Marx in de visie van Sjaak een eschatoloog is. Ach ja, waarom niet?
De hoofdzaak is dat we positief blijven denken, nietwaar Sjaak? Het zou misschien kunnen dat ’s avonds voor het slapengaan wat twijfels opduiken, maar zo ben je in ieder geval verzekerd van de instemming van weldenkend Nederland. En van de meerderheid moet je het tenslotte hebben.
Alhoewel, dat wil zeggen, die 40.000 handtekeningen hadden natuurlijk ook kunnen staan op het dwerganarchistischEUforum van Krapuul, in het geval Krapuul mijn zienswijze naar voren had gebracht.
Nee, ik weet niet of je dat al is opgevallen, maar ik ben geen aanhanger van bruin gedachtengoed. Ik heb dan ook niet ondertekend. Het hadden er dus theoretisch zelfs meer dan 40.0000 kunnen zijn, als die fascisten niet met dat idee aan de haal waren gegaan.
Of zouden Harry van Bommel en Mariane Thieme dan NIET hebben getekend? Uit principe, zeg maar..
Populistisch? Dat is waar, daar staan met name de Zwitsers al sinds mensenheugenis om bekend. Maar je moet maar zo denken: met intellectuelen zoals Albert Einstein win je de oorlog niet. Of je moet een atoombom willen bouwen natuurlijk.
O fuck, je hebt ook nog een socialistisch Amsterdam overwogen, zie ik. Nou nam ik jou de hele tijd serieus, maar ik zie dat dat een vergissing was. Het wordt tijd dat ik jou net zo serieus neem als jij mij.
@2, Wie zijn ‘we’?
@50 Als je nou eerst het stukje van Sjaak even leest, dan kom je er vanzelf achter dat je die vraag aan hem zou moeten stellen.
De tweede alinea is gekopieerd uit: https://krapuul.nl/samenleving/100276/socialisme-pass/
@48:Sjaak:
Fukuyama: [ . Interessante ideeën in het eerste deel van zijn boek, de rest is bagger]
Dat kan , maar waarom vind jij dat bagger?
@52 Gewoon, Sjaak vindt het bagger, dat moet toch genoeg zijn?
Sjaak is bijvoorbeeld ook van mening dat In de huidige constellatie met internationaal bankieren de banken alleen enigszins onder controle kunnen worden gebracht door een gezamenlijke Europese aanpak. Dat is toch “evident”?
Je vraagt je af waarom hij daar nog een heel lang nietszeggend stuk aan wijdt.
Fuck de VOC en het kolonialisme. Nederland was (en is) een parasitair landje.
Grappig ook dat sommige mensen stellen dat Socialisme niet werkt, terwijl het Socialisme altijd in de grond gestampt is door het imperialisme. Zo kan je alles laten lijken alsof het niet werkt.
‘Socialisme in één land’ was ook nooit het oorspronkelijke doel van het Socialisme. Dat was, toen de revolutie geïsoleerd was, een praktische laatste ‘oplossing’, hoe imperfect die ook was.
Lenin hoopte dat de revolutie in Rusland gesteund zou worden door andere revoluties in Europa. Het ging alleen niet zoals gehoopt en er moest dus een alternatieve oplossing gezocht worden.
Als je nou maar genoeg oesters openmaakt,
kom je vast ooit eens een pareltje tegen.
Afgezien daarvan: ik ben gek op oesters
@57 Jij bent dus een reactionair.
@58 Echt waar?
@57, als en echte plebs eet ik liever pizza.
@60: ik ken mensen die geen pizza kunnen betalen maar wel oesters.
@60 O, op die manier: je kunt iemands politieke richting aflezen aan diens smaakvoorkeuren. Ik geef het toe, ik ben super reactionair: ik doe een moord voor een jointje thai, vergezeld door koningskrab en champagne. Brut natuurlijk.
Kreeft, daar ben ik dan weer niet echt weg van, maar verse oesters wel. Met een paar druppeltjes limoen, slobber slobber, mmmmmm
Maar, om jullie gerust te stellen, als ik daarbij ook nog eens echte verse groene haring krijg voorgeschoteld, dan weet ik al niet eens meer wat ik moet kiezen.
Maar voor pizza kom ik mijn hangmat niet uit.
@61 Schot in de roos – Ben je helderziend?
Nee, ik kom wel eens ergens.
Ik heb bakken vol oesters gegeten, krab, kreeft enz enz, gewoon omdat dat ter plaatse het enige betaalbare was. Er zijn genoeg plaatsen waar geen pizza’s te krijgen zijn, de mcDonald niet is doorgedrongen en mensen hun eten gewoon uit zee halen.
Kinders, kinders, wat dwalen jullie af -P
We hadden het hier over uhm uhm.. wat was het ook alweer?; )
exotisch eten?
en de VOC natuurlijk. Daarvan zijn er heel veel, het is een van de meest gebruikte bedrijfs-, verenigings- en stichtingsnamen in Nederland.
zie kvk.nl
@64 Nou ja, dat krijg je er van als iemand zich bij wijze van pseudoniem “Oester” noemt. Ik durf wedden dat hij in werkelijkheid Mossel heet (nog familie van Kaatje) en zo in het geniep probeert zichzelf wat op te waarderen.
Geheel ten onrechte natuurlijk, want ook zeeuwse mosselen zijn niet te versmaden
@50 Ralph,
We is iedereen, jij en ik ook.
@52 Le Roi,
De eerste hoofdstukken zijn in feite een historisch materialistisch verhaal. Dat geeft Fukuyama ook met zoveel woorden aan in hfst. 12:
“Het mechanisme [een economische interpretatie van de geschiedenis] is dus een soort marxistische interpretatie van de geschiedenis die tot een volstrekt niet-marxistische conclusie leidt.”
Die niet-marxistische conclusie is de overwinning van de liberale democratie.
Nadat hij die constatering heeft gedaan, schrikt hij daar blijkbaar zo van dat hij daarna verder gaat met een lofzang op Hegel en het kapitalisme. Het komt erop neer dat Marx’ theorie van Hegel is gejat, maar dat Hegel die te abstract formuleerde om veel invloed te hebben.
Pas in de laatste hoofdstukken stopt hij met het prijzen van Hegel. Maar echt interessant vind ik die laatste niet.
Ik geef het op Sjakie, jij bent toch alleen maar gelukkig als je de schoolmeester kunt spelen.
Vanavond zal ik een fles bubbeltjes opentrekken om een toast uit te brengen op de ondergang van het avondland. Met eigens gerookte tilapia: smullen dus!
@67, Sjaak, moet je mij je e-mail adres geven, dan kan ik je een prachtig recentelijk poster met Karl Marx erop opsturen, waarop hij met de wijzende vinger naar je wijst met de brandende woorden:
” I told you I was Right!”
@69,
Bijzonder aardige geste van je, nexus, maar hoeft niet. Ik ben geen jongen meer die een poster van Lionel Messi boven zijn bed hangt.
@70 Schreef de puber die zichzelf een volwassen houding wilde geven.
@70, Sjaak, die poster van Marx is erg leuk en tevens veelzeggend in de huidige tijden.
Ik heb overigens ook geen nood aan posters boven mijn bed.
Nou ja, tenzij Kim Kardashian niet eentje van haar opstuurt, natuurlijk.
@72 Dat had Sjaak al lang gesnapt Nexus,
het is gewoon zijn manier om je met een kluitje in het riet te sturen.
Waar is die kluitje?
Waar is het riet? 🙂
Wordt het opgestuurd?
Bijltjesdag. De Bijltjes waren de arbeiders op de scheepswerven van Oostenburg, Kattenburg en Wittenburg in het 17e en 18e eeuwse Amsterdam.
Ze waren Oranje-gezind. Niet omdat ze zoveel van de Oranjes hielden, maar omdat ze de pest hadden aan de rijke regentenfamilies die het in dat deel van de Zeven Provinciën voor het zeggen hadden.
Ze werden verschillende keren gemobiliseerd voor de Oranjes. In 1672, 1748 en laatstelijk in de tachtiger jaren van de 18e eeuw tegen de Patriotten. Die laatsten hadden de brug over de Kattenburgerkade opgehaald, maar de Bijltjes veroverden hem terug en trokken de stad in, plunderend en brandstichtend.
Dat was de Bijltjesdag.
@75 Weer iets geleerd.
Ik ook. Bedankt Huib.