Nog niet zo lang geleden schreef ik hier over hoe geschiedenis uit het onderwijs verdreven gaat worden. Er zijn vaardigheden nodig die evenwel die naam niet meer mogen dragen.
Wethouder van onderwijs te Amsterdam, Kukenheim, D66, vindt het belangrijk dat men “21th century skills” leert op school. Men kan hieruit al afleiden dat haar kennis van de Engelse taal niet denderend is.
Maar het zal niet zo gaan dat, met het schrappen van geschiedenis, die ook echt verdwijnt uit de openbaarheid. Nu al ziet men de charlatannerie om zich heen grijpen, met als sprekendst voorbeeld Bosma, de Goebbels en Rosenberg tegelijk van de geachte afgevaardigde Wilders. Linkse samenzweerders hebben de zwarten aan de macht geholpen in Zuid-Afrika, dat leeg was aangetroffen door de helden van de VOC die er gingen wonen.
O ja, en Hitler was links. Spontaan bood Meindert Fennema zich aan als promotor van deze wetenschapsman. Wat valt er eigenlijk nog te zeggen?
“21th century skills” zijn blijkbaar zo veeleisend dat men er al in de kleuterschool op kan zakken. Zittenblijven moet kunnen – eigenlijk was het al inbegrepen toen “klas” vervangen werd door “groep”, iets wat al begint te tellen bij wat vroeger de kleuterschool heette. Een kleuterschool waartoe men niet verplicht was te gaan, het was alleen wel handig de kinderen uit te besteden met twee werkende ouders. Vreemd eigenlijk, zo’n naamgeving groep, die samenhang en continuïteit – eigenlijk een gezamenlijke geschiedenis – veronderstelt. Kan men nog wel zemelen over “groep” als er concurrentie wordt aangemoedigd, zoals het Britse regime van plan is bij de invoering van nieuwe grammar schools?
Laat ik het kort houden: wat zou een socialistisch antwoord zijn op het huidige streven kinderen liefst op hun derde in een mal te gieten die past in een zich noemende markteconomie, die overigens allang knarsend tot razende stilstand is gekomen? Kukenheim kan net zo goed verkondigen dat er “23st century skills” onderwezen moeten worden (ik anticipeer op haar schitterend Engels, dat ook op de universiteiten zo schaamteloos rondgebrabbeld wordt). Al decennia weet bijna niemand welke kool er weer het komende jaar al gestoofd gaat worden in het kader van “vernieuwing”.
Het onderwijs in Nederland is kapotvernieuwd. Als het niet zo is, is dat niet de verdienste van de achtereenvolgende ministers.
Alternatieven?
Ingaan tegen het rendementsdenken. Aansluiten bij Verlichtingsidealen. Kans en ruimte bieden voor individuele vaardigheden, tegelijkertijd juist strijden tegen die malle drang tot concurrentie. Vorming in plaats van vage kneedbaarheid voor een onvoorspelbare technologie. Maar is daar ruimte voor, als al het andere gelijk blijft? En hoe te strijden tegen opgedrongen middelmatigheid, die als excellence wordt aangeprezen? Heeft er iemand nog een creatief idee met betrekking tot ander onderwijs? Vragen….
– Donderdag 22 september 18-20u SALTO Amsterdam STADSFM, Joint Politics, de SP over onderwijs