Vier jaar na de instorting van het Rana Plaza gebouw in Bangladesh, waarbij 1.138 werknemers stierven, weigeren internationale kledingmerken en distributeurs als Carrefour, Desigual, Foot Locker, Hugo Boss, MANGO, Primark, Sainsbury’s, The Children’s Place, en Walmart om info over leveranciers te publiceren. Zeventien andere bedrijven onderschreven wél de ‘Transparantiegarantie’ van een coalitie van vakbonden en mensen- en arbeidsrechtenorganisaties.
De coalitie vraagt in een gemeenschappelijk rapport Follow the Thread: The Need for Supply Chain Transparency in the Garment and Footwear Industry dat meer kleding- en schoenbedrijven de Transparantiegarantie zouden onderschrijven. Die garantie verbindt de bedrijven tot het publiceren van informatie waardoor steunorganisaties, arbeiders en consumenten te weten kunnen komen waar hun producten gemaakt worden.
Het rapport komt niet toevallig uit op de vierde verjaardag van de instorting van het Rana Plaza gebouw in Bangladesh, waarbij op 24 april 2013 meer dan 1.100 kledingarbeiders de dood vonden en 2.000 gewonden vielen. Een jaar eerder waren er ook twee grote fabrieksbranden – een in de Ali Enterprises in Pakistan en een in de Tazreen Fashions fabriek in Bangladesh – waarin meer dan 350 arbeiders stierven. Nadien konden arbeidsorganisaties niet nagaan welke bedrijven hun kleding lieten maken in de fabrieken. Labels zoeken in het puin en overlevenden interviewen was de enige manier om de verantwoordelijken te bepalen.
De coalitie contacteerde 72 bedrijven – inclusief 23 pioniers die al informatie over hun leveringsketen publiceerden – en vroeg hun om de Transparantiegarantie te onderschrijven en uit te voeren. Bedrijven die zich engageren, gaan ermee akkoord informatie te publiceren over de fabrieken die hun goederen produceren. Het rapport beschrijft hun antwoorden in detail en vergelijkt hun praktijken met de Transparantiegarantie.
(Lees verder bij de bron van dit artikel)
Via:: dewereldmorgen.be