Docenten moeten werken

Aldus ons aller geliefde VVD-kamerlid Elias. Want docenten werken natuurlijk niet. Ze staan voor de klas, hebben maar een baan van 25 uur en komen daarna thuis zonder extra werk. Er moet martkwerking komen in het onderwijs, dat is zeker. Er moeten zakenmensen voor de klas komen. Die kunnen kwaliteit bieden.

Leuk ideaalplaatje dit, als het aan de liberalen ligt. Vergeten is nu wel dat docenten met een volledige baan 25 uren voor de klas staan, daarnaast komen nog de vergaderingen, de taakuren en het nakijken van repetities. Vergeet ik nu nog iets? Ja, de voorbereidingen op de lessen, het ondersteunen van leerlingen met gedrags- en leerproblemen. Al met al komt een docent met volledige baan op ongeveer 50 uur per week.

Er is al veel gesproken over meer geld in het onderwijs, er zijn onderzoeken gepubliceerd dat extra geld niet gewerkt heeft. Cito’s niet omhoog, cijfers niet omhoog. Logisch ook, een citoscore is geen beursnotatie. Je hebt te maken met mensen met verschillende voorkeuren. Bezuinigen dus maar als het aan de VVD ligt.

Ik wil even een vergelijking gaan maken. Doorgaans rijden VVD’ers niet in een Dacia Sandero maar eerder in een Audi A6. Ze leggen dus veel geld neer voor een kwalitatief goed product. Ze willen er direct resultaat van. Waarom wil de VVD dan niet meer geld in het onderwijs stoppen, in de opleidingen van leraren in spe? Je krijgt er niet direct resultaat van, maar op de lange termijn gaat dit werken. Lange termijnvisie ontbreekt sowieso altijd  als het gaat om het onderwijs.

Zoals u merkt, behoorlijke frustraties aan mijn kant. Er is al te vaak gesproken over het onderwijs door mensen die het onderwijs totaal niet kennen, maar menen dat ze het kennen. En onderwijs? Dat blijft alleen klagen. Laten we gewoon het onderwijs voor onbepaalde tijd eruit gooien. Gewoon tot de examens minimaal. Leerlingen zijn met onderwijs nu ook al de dupe vanwege verkeerd beleid.

3 gedachten over “Docenten moeten werken”

  1. Ik begrijp je frustraties heel goed, zelf lang in het onderwijs gewerkt, eerst in het reguliere onderwijs, later in het speciaal onderwijs, wat heel intensief was. Naast de vergaderingen, cursussen (verplicht), corrigeren van werk, voorbereiden, invallen voor zieke leerkrachten, ouderbezoeken hadden we ook gesprekken met de schoolarts, psychologen, fysiotherapeuten, team autisme en noem maar op. We waren verplicht een leerling volgsysteem bij te houden wat veel werk was. De druk was heel hoog. Ik ben verbaasd over de veranderingen die zich in de afgelopen jaren op onderwijs gebied hebben voltrokken. Het is volslagen belachelijk wat ze van de leerkrachten verwachten deze dagen. Waarom moeten kinderen met speciale zorg nu ineens in het reguliere onderwijs worden geplaatst? De druk neemt toe op zowel de leerkracht als op het kind en niet te vergeten de ouders in de nu toch alle volle klassen. De steeds wisselende leermethodes hebben ook niet beoogde resultaat gehad noch de bejubelde fusie van kleuteronderwijs met de toen nog lagere school.
    De VVD wil ook alleen die leerlingen die nu zonder kleerscheuren overal tussendoor fietsen, de rest zoekt het maar uit. Het zijn niet alleen de gehandicapten, de zwakkeren, de ouderen of de minder bedeelden maar nu ook kinderen die de rekening gepresenteerd krijgen. Op zaken die juist zo belangrijk zijn wordt bezuinigd. Zolang kinderen maar gewoon “U” zeggen dan hebben ze het probleem schijnbaar opgelost.

  2. Onderwijs is een van de meest essentiële onderdelen van de maatschappij, daarom zijn de omstandigheden er ook zo beroerd. Men weet dat er toch altijd wel idealisten op komen draven.

Reacties zijn gesloten.