Voor een demissionair minderheidskabinet heeft Rutte I nog grootse plannen. Dit kan natuurlijk ook komen doordat Rutte II meer van hetzelfde belooft.
Het demissionaire kabinet heeft een wetsvoorstel ter consultatie gepubliceerd. Men is van zins om het vak CKV, Kunstzinnige Culturele Vorming, als apart examenvak voor HAVO en VWO te laten verdwijnen. Tijd en geld dat vrijkomt moet ten goede gaan komen aan de zogenaamde kernvakken wiskunde, Engels en Nederlands.
Aangezien literatuur al nauwelijks meer deel uitmaakt van het talenonderwijs kun je je afvragen waarop dat zwaardere accent dan gelegd gaat worden.
Maar tenslotte:
Waarvoor zijn deze vakken nodig als er straks geen bibliotheken meer zijn, theaters, schouwburgen, concertzalen, musea? Ze zijn als het zo doorgaat allemaal wegbezuinigd, hebben geen nut en daarbij leiden we ook geen mensen meer op die musicus willen worden of kunstenaar of filosoof of acteur.
Nu kan de vraag nog gesteld worden….
De Cultuurhaat marcheert voort.
Hans ter Heijden, docent Nederlands en culturele kunstzinnige vorming:
“Natuurlijk moet cultuur integraal onderdeel zijn van de vakken waarin wordt onderwezen. Maar dat gebeurt al. Ikzelf schenk bij Nederlands vanzelfsprekend aandacht aan literatuur.
De meeste leerlingen in de bovenbouw hebben echter geen muziek, beeldende vorming of drama meer in het pakket. Daar is ckv voor! Als ik in de eerste ckv-les aan leerlingen uit 4 havo en 4 vwo vraag om een paar kunstvormen te noemen, blijft het akelig stil. Als ik vraag: “Wie is er weleens in een theater of concertzaal geweest?”, steken slechts enkelen hun vinger op. Zij hebben dan bijvoorbeeld Bert Visscher zien optreden. [..]
Leerlingen komen vaak via ckv voor het eerst in een schouwburg of museum, […]”
(http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/3331413/2012/10/14/Dat-is-nait-verkeerd-meneer.dhtml)
Geen stinkende Plebs meer in de theaters , alleen nog `ons soort mensen ` geniaal plan Amice ….
Als leerkracht op een basisschool met meer dan 30 jaar ervaring heb ik gezien dat de laatste 20 jaar al kaalslag geweest is gepleegd op de cultuurvakken. Dit is heel langzaam gebeurd. Afschaffen vakdocenten, knijpen op budget verbruiksmateriaal, aantal lesuren, verlaging minimumdoelen enz. De aandacht ligt al jaren bij het verhogen van het niveau van rekenen en taal. Op zich niets mis mee, want dat was soms bedroevend laag, maar men kan ook doorschieten. zodat je enkel technocraten/bureaucraten kweekt. Mijn mening is juist: Wil je vernieuwend kunnen denken( ook bij de basisvakken) moet je juist creatief kunnen denken en allerlei ervaringen opdoen.
Daarnaast met de laatste paar kabinetten moet je niet proberen om 2 uurtjes met je gezin in een museum door te brengen, want “onze” cultuur is zo duur geworden dat het voor Jan Modaal niet meer is te doen, enkel voor de bovenlaag en dan ook zwaar gesubsieerd voor het grootste deel door diezelfde Jan Modaal.
Het vak CKV was dan ook al een product van de cultuurkaalslag, en dus waardeloos. Er moet inderdaad gereorganiseerd worden, maar ja, in de huidige kille tijden betekent dat altijd, zeker in de kunstwereld, kaalslag. Overigens doen alle partijen in Nederland, misschien met uitzondering van de Partij voor de Dieren, hieraan mee. Ook de SP bijvoorbeeld heeft via haar macht in diverse Brabantse gemeenteraden al de nodige gemeentelijke kunstencentra en bibliotheken naar de knoppen geholpen.
Volgens mij moet het onderwijs juist veel uitgebreider worden en mag er nooit op worden bezuinigd. Het is essentieel om een economie draaiende te houden.
Ironisch , in de Armste New Yorkse scholen krijgt men nog meer Cultuuronderwijs dan hier in Nederland