In het begin van dit jaar beloofde het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel gouden bergen. Een nieuwe kip, want de plofkip was, door gerichte campagnes van Wakker Dier, ethisch niet meer geheel te verantwoorden. M.a.w. de klant ging mokken en de branche werd in diskrediet gebracht.
Dus met de mooie woorden verklaart Ben Dellaert, secretaris Productschap Pluimvee en Eieren:
“We zijn bijzonder verheugd dat we met deze afspraak duurzamere kip voor de supermarkten in Nederland kunnen produceren, waarin de zorg voor mens, dier en milieu centraal staat en we maximale voedselveiligheid kunnen blijven garanderen voor de consument”.
Bijzonder ook dat streven naar de nieuwe kip, met zinnen als:
Zo krijgt de kip een diervriendelijker leven, zonder het milieu en de mens uit het oog te verliezen.
Alsof mens en milieu negatieve gevolgen kunnen ondervinden van een diervriendelijker bestaan voor de kip.
Hooguit in de portemonnee.
Afijn, dat was in het begin van 2013, de afspraken voor verbetering – nou ja, verbetering enkele vierkante cm meer en wat stro om in te scharrelen schiet ook geen ene jota op – van de levensomstandigheden gaan pas in 2015 van kracht.
Waarom mag Joost weten, want in principe kunnen in een bestek van 8 weken alle plofkippen, want dat blijven het, in deze omstandigheden gehouden worden.
Maar nee, 2015 dus.
De echte nieuwe kip is echter pas in 2020 op de schappen van de supermarkt te vinden.
Een belangrijke verandering voor de Nederlandse supermarkten is de inzet van een nieuw, trager groeiend, kippenras voor het basisassortiment kip. Hierdoor wordt de verbetering van het dierenwelzijn bij de oorsprong aangepakt, bij de kip zelf. Een trager groeiend ras is robuuster en daardoor minder gevoelig voor ziekte. Vanaf 2013 bereidt de sector de omschakeling op een trager groeiend ras voor. Het kost eenvoudigweg tijd om de keten zo aan te passen dat uiterlijk in 2020 al het kippenvlees dat in de Nederlandse supermarkten wordt verkocht afkomstig is van dit trager groeiende ras.
En tot die tijd kunnen supermarktketens met dubbele kracht de plofkippen in de aanbiedingsschappen pleuren.
Wakker Dier onderzocht folders en advertenties van Albert Heijn, Aldi, C1000, Dirk/Bas/Digros, Emté, Jumbo, Lidl en Plus.
Supermarkten maakten in 2013 30 procent meer reclame met plofkip dan in 2012. Albert Heijn laat de grootste stijging zien van 54 naar 108 aanbiedingen. De grootste 8 supermarkten hadden in totaal 566 keer aanbiedingen met plofkip t/m week 50 vergeleken met 431 aanbiedingen in dezelfde weken in 2012.
Eet smakelijk!
Liever miljoenen aan vuurwerk dan een euro of wat extra uitgeven aan “goed” vlees.
Is de Plofkoe een idee ?
Dan niet eens meegerekend het onzinnige gebruik van antibiotica waardoor mede resistentie ontstaat. Elke poging van medici om hierover alarm te slaan loopt dood in de stroperige geldpot van overheid en vleesfokkers.
Intussen zijn deze mensen wel medeschuldig aan het sterven van mensen door onbehandelbare infecties, en dat in de toekomst vaker en vaker. Blijkbaar helpt praten met deze indirecte moordenaars niet.
Mensen eten belachelijk veel vlees. Door de groeiende corpulentie nogal ongezond.
Waarom niet af en toe een klein stukje vlees bij de natuurwinkel halen?
Het assortiment groenten is in Nederland is grandioos.
Smakelijk eten.
25 Cent belasting op een ons vlees kan ook. Dan kan nog wel per 1 februari 2014, als de wil er is.
Die geldzuigers zijn anders altijd zo creatief ??
AANgeprijsd?
goed idee zeg extra belasting op vlees en de opbrengst gebruiken om nog een extra jsf straaljager te kopen of een nieuwe slaafvrye gouden koets aan te schaffen
Het is tweeledig. Het wordt aangeboden, dus wordt het verkocht. Dat is de ene kant. De andere kant is dat er kopers zijn, dus wordt het aangeboden.
Als één van beide kanten weg valt (de kopers lijkt mij de beste optie), dan zal het aanbod vanzelf ophouden. Of is dat wishful thinking?
‘een trager groeiend ras blabla’: zodat die beesten een nog langer kutleven hebben.
Inderdaad Jan. Tuig is het.En die kindgodjes in de winkels met pappie en mammie ook.