De donkere dagen komen eraan. Of nee, ze zijn er eigenlijk al. Al maanden worden we via ‘de media’ gebombardeerd met berichten dat we vooral moeten kopen, voor de kinderen, voor het gezin, voor je vrienden, voor de sfeer en voor het leuk. Kopen, kopen, kopen. Het commerciële spektakel vind ook zijn weg naar de media, vooral als de verkopen en het plezier eromheen bedreigd worden door mensen die protesteren tegen onrecht. En het is nog erger als er kinderen bij zijn.
De verkoopstimulus wordt in deze tijd van het jaar altijd versiert met ‘tradities’, zoals sinterklaas, de kerst en oud-op-nieuw en wat daarbij hoort. Stigmatiserende afbeeldingen van een witte bebaarde man op een wit paard met een goed boek over wie wat of niks krijgt omringd door karikaturen van zwarte mensen die voor de sales werken of stoute kinderen slaan met een roe en afvoeren naar Spanje. En dat alles om de verkopen te stimuleren van dingen voor kinderen, zodat het voor iedereen een kinderfeest is — in ieder geval voor de volwassenen die vinden dat hun kinderen op die manier feest moeten vieren. Het hele jaar door worden mensen met een andere huidskleur door grote delen van de bevolking uitgemaakt voor zwarte piet of erger. Als ze zich daartegen weren en protesteren volgt het traditionele dat ze zich moeten aanpassen of anders niet welkom zijn.
Met kerst gaat het tegenwoordig vooral om het beschermen van het avondland tegen moslims en immigranten. Die zijn volgens het volk en hun woordvoerders erop uit alle kerstbomen om te zagen en de kerstversieringen in de winkelparadijzen te slopen. Een kerststol die geen kerststol maar ‘feeststol’ wordt genoemd is het bewijs van witte genocide. Onder aanvoering van de Telegraaf volgen wekenlang berichten dat de traditie wordt bedreigd door ongewenste vreemdelingen en dat de regering weigert naar het volk te luisteren dat terecht bang is dat hun wereld instort. Er worden Kamervragen gesteld binnen het hele spectrum van extreemrechtse partijtjes via het ‘joods-christelijke’ CDA tot de conservatieve VVD, tegenwoordig de grootste partij in de Tweede Kamer. Er volgen opiniestukken en moties dat de grenzen dicht moeten voor het te laat is. Er komt een heel circus op gang dat vooral een spektakel vol bangmakerij en doemscenario’s is. Of het allemaal waar is doet er niet toe. De feestdagen zijn voor veel personen uit minderheden barre dagen.
Aan het einde van het jaar volgt dan het traditionele vuurwerk afsteken. De wet zegt dat je op oudejaarsavond een paar uur je gang mag gaan, zolang het maar legaal vuurwerk is. Weken voorafgaand aan de overgang naar het nieuwe jaar worden regelmatig mensen van de weg gehaald met honderden kilo’s buskruit in hun autootjes. In dorpen en buurten worden mensen geteisterd met ‘siervuurwerk’ waarmee je tegenwoordig gemakkelijk een heel huizenblok kunt opblazen. Er vallen logischerwijs ook gewonden — artsen pleiten al jaren voor een verbod. Maar zoals met alle tradities is de weerwil onder bevolking te groot om te stoppen met een traditie, die voor sommige deelnemers niet meer is dan het moedwillig willen beschadigen van anderen. Er zijn hele groepen die menen dat het afsteken van vuurwerk een fundamenteel recht is en dat het leven zonder vuurwerk tamelijk zinloos is. Mensen met astma of andere longaandoeningen moeten maar een dagje hun adem inhouden. Ja, het verandert, maar dankzij en niet ondanks het protest.
Het zijn allemaal dingen die heel erg leven onder de bevolking, dus lieten politiek en media zich niet onbetuigd. Premier Rutte vond dat demonstranten tegen institutioneel racisme maar eens normaal moeten doen. Staatssecretaris Binnenlandse Zaken en oud-militair Raymond Knops, als Kamerlid bekend van eerdere vragen aan de minister over de kwaliteit van door ambassades verstuurde kerstkaarten, sprak zijn begrip uit voor de blokkade door racistische hooligans, die een vreedzaam protest tegen zwarte piet tijdens de aankomst van sint in Dokkum op een snelweg onder de dreiging van geweld en met medewerking van de politie wisten te verhinderen. De woordvoerder van het stelletje kwam uitgebreid in het nieuws in de Telegraaf en andere media en kon gisterenavond haar verhaal kwijt bij de talkshow van Jeroen Pauw. Jenny Douwes werd als held gevierd op sociale media.
Ze was niet racistisch. En Friezen waren volgens haar ook niet racistisch en zij sprak volgens haarzelf namens alle Friezen. Hollanders moeten begrijpen dat “stugge” Friezen niet van betuttelende regeltjes hielden zoals een grondwet of mensenrechten en dat eigenrichting en zwaar vuurwerk naar een kinderfeestje meenemen om zo een demonstratie tegen racisme proberen te verhinderen in Friesland heel normaal is. Buitenstaanders begrijpen dat niet. De burgemeester van de gemeente Dongeradeel, Marga Waanders (PvdA), kwam dezelfde dag met een verklaring waarin ze aangaf dat vanwege het risico op geweld was besloten de demonstratie tegen zwarte piet alsnog te verbieden en de demonstranten onder politie-escorte naar de Randstad terug te brengen. En dat de binnenkomst van sinterklaas in Dokkum een overweldigend succes was. Dreigen met geweld is blijkbaar een prima middel om een feestje veilig te stellen. Vooral als het voor de kinderen bedoeld is.
Over een maand worden de dagen gelukkig weer langer.
Wat betreft oud en nieuw, daar ben ik het mee eens, daar gebeuren vreemde dingen.Ik heb daarin walgelijke dingen meegemaakt, mensen die roekeloos hun pijlen in het luchtledige smijten, elkaar bekogelen met rotjes alsof het sneeuwballen zijn, ik kan mijzelf zelfs het gehuil herinneren van een of ander kind dat achterna gezeten werd,door de lokale probleemjongeren met een vuurwerk fetish.
Heel vreemd/wreed en riskant voor omstanders
Hoe sinterklaas niet leuk is voor mensen, dat weten we al langere tijd
Maar kerst? Hoe triggert kerst mensen ?
En ja, rechts raakt dan weer getriggerd door de triggers van mensen. Een soort rechtse triggers, witte identititeiten politiek heet dat nu, wat vroeger racisme heette.