Weet wel wat dit kost! Een reclamebureau heeft zuilen met cameraatjes (“sensoren”) om te zien hoe lang men naar de reclame kijkt. Of het van belang is of u lacht of huilt wordt niet interessant bevonden, het gaat vooral om de tijd die u besteedt aan het bekijken van de reclame:
Als je op de trein staat te wachten, zou het zomaar kunnen dat een slim billboard in de gaten houdt of je wel naar de advertentie kijkt – en zo ja, hoelang. Dat bevestigt de NS na ophef op sociale media over cameraatjes in een billboard op station Amersfoort.
De cameraatjes zitten verwerkt in digitale reclamezuilen en registreren hoeveel mensen naar een advertentie kijken en hoelang. “Op Amsterdam Centraal hebben we inmiddels 35 van dit soort schermen ingeschakeld”, zegt Guy Grimmelt van Exterion, de eigenaar van de reclameborden.
Er is echter een grote kans dat dat niet mag. De Autoriteit Persoonsgegevens gaat informatie inwinnen. “Camera’s in een publieke ruimte mogen in het algemeen niet worden gebruikt voor reclamedoeleinden”, zegt woordvoerder Sandra Loois.