Van negentien grote kledingmerken zijn er slechts drie die op koers liggen met het gifvrij maken van hun keten: Inditex (Zara), Benneton en H&M. Dat blijkt uit onderzoek dat milieuorganisatie Greenpeace op 5 juli 2016 publiceerde.
In het onderzoek van Greenpeace werd vastgesteld dat merken als Esprit, Nike, Victoria’s Secret en LiNing het slecht doen. “We zijn blij dat H&M, Zara en Benneton de leiding nemen en een nieuwe standaard introduceren als het gaat om gifvrije kleding”, zegt Kirsten Brodde, hoofd van de Detox My Fashion-campagne van Greenpeace Duitsland. “Deze bedrijven bewijzen dat het schoner maken van de kledingindustrie mogelijk is, zowel voor grote als middelgrote bedrijven.”
Zestien van de negentien onderzochte merken kampen met transparantieproblemen of doen volgens de milieuorganisatie te weinig om het gebruik van giftige chemicaliën uit te bannen voor 2020. Greenpeace beoordeelde de bedrijven op het elimineren van schadelijke chemische stoffen uit de kleding en de productieprocessen, het vrijgeven van informatie over vervuiling en het openbaar maken van een lijst van toeleveranciers.
Terwijl Victoria’s Secret, Esprit, Nike en LiNing het laagst scoren, vallen twaalf merken in de middenmoot. Adidas, Burberry, Levi’s, Primark en Puma werken wel aan het uitbannen van gevaarlijke chemische stoffen, maar gaan daarbij uit van een lijst waarop belangrijke stoffen zoals geperfluoreerde verbindingen en oplosmiddelen zoals dimethylformamide (DMF) ontbreken.
(Lees verder bij de bron van dit artikel)
Via:: dewereldmorgen.be