Het is officieel. Halbe Zijlstra is vanaf vandaag Geertlikker des vaderlands. In de christelijke voormalige verzetskrant Trouw ruilt Halbe zijn liberale leuter definitief in voor een fors geschapen populistische piemel. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de VVD-bedrijfsleider al een tijdje sleutelt aan zijn politieke penisvergroting, getuige zijn later haastig ingeslikte oprisping dat vluchtelingen hun levens en dat van hun kinderen op het spel zetten door in wrakke bootjes de oversteek naar het beschaafde Westen te ondernemen om een gratis oogcorrectie of borstvergroting te ritselen. Sinds ik weet dat de voormalig woordvoerder van Wilders een stelende alcoholische junkie is, waar ik als liefdevol Linksmens overigens alle begrip voor heb, vraag ik me af wat die spindokters van Halbe spuiten en slikken terwijl ze hem dat pornografisch frame in de mond legden. Maar dit terzijde.
Vanaf vandaag is de paringsdans tussen Halbe en Geert serieus een feit. Met fier geopende regenjas paradeert Halbe piemelzwaaiend langs het PVV-vak. En waar moet die professioneel opgepompte piemel precies in? Om te beginnen in de vrijheid van godsdienst. Jawel. Want het moet maar eens afgelopen zijn met dat islamitisch gedonder. Zelfs Youp van ‘t Hek durft niet meer te zeggen wat hij denkt, aldus Halbe in Trouw. Nou, als Van ‘t Hek zijn bek niet meer mag opentrekken, wordt het hoog tijd de grondwet op de helling te zetten.
Ik verzin dit niet. Want, vervolgt liberaal denker Zijlstra: ‘Alleen als we in vrijheid alles kunnen zeggen en schrijven, vindt correctie van extreme ideeën plaats.’ Dat is waarschijnlijk dezelfde correctie die minister Asscher toepast op blogger Peter Breedveld door hem op één hoop te vegen met vuilbekkende Twittertrollen. Of eenzelfde correctie waarmee factchecker van asielcijfers Flip Vandyke door ‘chroniqueur der Keulse massaverkrachtingen’ Wierd Duk tenslotte de mond is gesnoerd. Maar dit terzijde. Over welke extreme ideeën heeft Zijlstra het eigenlijk? Kom er maar in, Halbe:
‘Als je kijkt naar wat in sommige islamitische groeperingen geroepen wordt, en je zou daar het woord ‘Allah’ vervangen door ‘Hitler’ of ‘Stalin’ of dat soort types, dan zouden we met z’n allen in totale paniek schieten.’ Halbe is ‘ranking the stars’: Allah drinkt een kopje thee met Hitler en Stalin en als we nu nog niet collectief in een angstpsychose schieten voor de modale Nederlandse moslim die net als u en ik een fatsoenlijke woning, een behoorlijke baan en een toekomst voor zijn kinderen wil, dan weet Halbe het ook niet meer. Hij is in ieder geval in paniek. Door de cijfers van zijn partij in de peilingen, vermoed ik. Maar dit terzijde.
Net als bij de grote roerganger uit Venlo gaat het ook niet om moslims maar om ‘religieuze organisaties die te ver gaan.’ Hoe ver vertelt Halbe er gelukkig ook nog bij: het gaat om ‘diegenen die een maatschappij willen waar vrouwen tweederangsburger zijn, waar homo’s worden verketterd en andere geloven niet zijn toegestaan.’ Deze dreiging, nee deze reële dreiging, wil Halbe nu met de wet in de hand afwenden. Want laten we wel wezen: de gemiddelde Nederlandse vrouw kan niet zonder boerka over straat, homo’s storten als dode mussen van onze flatgebouwen en wie heeft er geen christelijk gezin op zolder ondergedoken zitten? Zijlstra en Schippers snoepen uit hetzelfde medicijnkastje. Knettergek, allebei.
Nee hoor, zo gek zijn ze niet. Ze hijsen de driekleur. Het gaat om ónze samenleving. Niet die multiculturele mislukking waar we nu al een halve eeuw mee opgescheept zitten. Maar ónze manier van leven die onder druk staat door de grote asielstroom waar we nu gelukkig niet meer de juiste cijfers over kunnen teruglezen bij Flip Vandyke. Of door die gelukszoekers uit Silicon Valley: multinational Google die via ónze brievenbussen 10,7 miljard euro wegsluizen en uiteindelijk een miezerige 2,8 miljoen belasting afdragen. Maar dit terzijde.
Halbe heeft er serieus over nagedacht. Want wat doe je met die dekselse orthodoxe salafisten? ‘Die zijn niet gewelddadig in daad, maar in woord wordt onze totale maatschappij verworpen’, zo weet Halbe te melden. Ja? En dus? ‘Deze maatschappij is wél de onze’ , dreigtoetert Halbe ‘en als je een andere wil, zit je niet op de goede plek op deze aardbol.’ Ik ken nogal wat roomblanke kaaskoppen die hun buik vol hebben van het gegraai van banken, de brievenbussen van multinationals en de wijze waarop we onze aarde leeg vreten en vol schijten tot we in onze eigen opgewarmde stront stikken. Onze maatschappij dus in woord vrij krachtig afwijzen. Naar welke plek van de aardbol moeten deze afvalligen vertrekken? Om aan dit dodelijke neoliberale verdienmodelletje te ontsnappen? Maar dit terzijde.
Halbe Zijlstra moet met zijn onwelriekende piemeltje uit de buurt van ónze vrijheid van godsdienst wegblijven, met zijn populistische tengels van ónze grondwet afblijven. Hij schept een klimaat waarin moslims tot tweederangs burgers worden gedegradeerd, waar hun godsdienst als het aan hem ligt straks wettelijk ‘aangepakt’ kan worden. Hoe dat er uit ziet, vertelt hij er niet bij. Maar daar leven bij zijn toekomstige politieke bedgenoten voldoende onfrisse ideeën over.
VVD en PVV dienen dus politiek naar de marge verdreven te worden. Hoe? Het is eerlijk gezegd vrij simpel. Herstel van waardigheid door herverdeling van welvaart. Geen brievenbussen meer. Ontmantel de banken. En leg dat casino op het Beursplein werkelijk aan banden. Laten we daar eens mee beginnen. Laat grote bedrijven gewoon weer belasting betalen. Een bijdrage leveren aan de samenleving waar ze nu zulke perverse woekerwinsten uitslepen. Sinds wanneer worden we geregeerd door aandeelhouders? En door politici die zetels denken te winnen door een hele bevolkingsgroep met de wet in de hand weg te zetten?
Herstel van waardigheid door herverdeling van welvaart. Aan de overkant van de plas maakt een 74 jarige politicus kans op het presidentschap met die boodschap. Zit er nog leven in links of voor mijn part: christelijk Nederland? Ondertussen is het poten af van ónze vrijheid van godsdienst. Poten af van ónze moslims. Om met Halbe te spreken: ‘want hoe zit het dan over tien, twintig jaar? Leven mijn kinderen dan nog in een samenleving zoals ik die ken en waardeer?’
Overigens ben ik van mening dat minister Lodewijk Asscher zijn excuses moet aanbieden aan blogger Peter Breedveld.