De VVD houdt van gribus en PvdA en D66 doen van harte mee

Vijftien jaar al is de omgeving van het Amsterdamse Centraal Station een puinzooi. De “entree van de stad” is een bouwput met hekken die zich uitstrekt tot ver in Zuid. Ironischerwijze wordt een deel van de bende geadverteerd als de rode loper van de stad, de Vijzelgracht/Vijzelstraat, een allee met de breedte van een snelweg intussen. Op 4 mei hingen van alle gevels op deze route de vlaggen van het Koninkrijk der Nederlanden, hetgeen deed vermoeden dat men verplicht het vorstenpaar diende te verwelkomen en dat de vlaggenparade een beetje het zicht op de bouwtroep moest verhullen.

Laatst trof ik een spraakzame chauffeur van Centraal Nederland, pardon de NZH, pardon Connexxion (ik zeg nog net niet: Maarse & Kroon) bij het beginpunt van de bus naar de Haarlemmermeer. Er wordt een nieuw busstation gebouwd dat van wat nu een gribuszooi is bij een verblijfplaats voor onbehuisden binnenkort een fraai stadsplein wordt, volgens de propaganda. Dit betekent dat de bussen nu vanuit een bouwput vertrekken. In feite is het natuurlijk weer eens een opdrachtje voor de vastgoed- en bouwmaffia. “Volgend jaar moeten alle bussen in Amsterdam elektrisch zijn en het jaar daarop moeten deze bussen de stad uit vanwege de Noord-Zuidlijn. Dus waarom leggen ze dan nog even een nieuw busstation aan?”
Achterhaal de begunstigde bij de aanbesteding, is het antwoord.

In nog iets sterkere mate geldt dit voor het gloednieuwe busstation aan de noordzijde van het Amsterdams Centraal Station. Hier vinden de bussen door de IJtunnel tegenwoordig hun eind/beginpunt. Hetgeen betekent dat overstappen een wandeling door het stationsgebouw met zich meebrengt, met het risico dat bijzondere opsporingsambtenaren je, als niet-incheckende, met een knuppel gaan bewerken omdat ze je van zwartrijden met de trein verdenken (tip: schaf een bleekroze huid aan, dat verlaagt de mepkans). Over drie jaar wordt dit busstation, waarvoor jarenlang de weg langs het IJ een gribuszooi is geweest, opgeheven want de Noord-Zuidlijn moet vol en de bussen moeten dus weg. Voor het openbaar vervoer geen IJtunnel meer.

Uit wat hier geschreven staat kan ik afleiden dat de drukste tramlijn van het Amsterdamse net, lijn 5, wordt opgeheven, om de Noord-Zuidlijn vol te krijgen. Ook andere lijnen zullen er aan geloven want de metro die niemand wil, behalve wat ideologen *) en natuurlijk de vastgoed/bouwmaffia, moet vol. Het omgekeerde FYRA-effect.

En, zou een verstandig mens zeggen, is het aanleggen van busstations van “onze belastingcenten” als je weet dat ze spoedig weer worden opgeheven, geen geld over de balk gooien en tevens een desinvestering?
Twee dingen goed begrijpen: de VVD66 en hun bijwagen de PvdA hebben aan uw belastingcenten geen boodschap. En wat investeren is weet men allang niet meer in deze kringen. Investeren impliceert risico nemen en een oog op de toekomst. Maar van uw centen iets overbodigs aanleggen is noch riskant noch toekomstgericht. Het vult de zakken van partijvrinden. En met de Noord-Zuidlijn naar de Heineken ekspierijuns of het Rijksmuseum, eindje lopen vanaf het ondergrondse station – wie weet of er grootschalig gedeald gaat worden, daar had werkelijk NIEMAND aan gedacht – maar dan heb je ook wat als toerist. Voorzover die zich niet in groot gezelschap slingerend en wel op de fiets een weg baant naar de letters iamsterdam op het Museumplein, een attractie van allure.

(Een soortgelijk verhaal zal ongetwijfeld over Rotterdam verteld kunnen worden. Helaas is de Rotterdamse redactie van dit blad wegbezuinigd…).

*) Een VU-econoom, en u weet hoe wetenschappelijk economen redeneren, wist te melden dat de Noord-Zuidlijn Amsterdam vijftigduizend banen zou opleveren. Waar wie hoe of wat deed er niet toe. Een ander prachtargument voor deze metrolijn: “een bankdirecteur stapt niet op de tram, die neemt de metro.” Daarom dus… (de bescheiden kerel verwijst naar zijn essay over het openbaar vervoer in Amsterdam).