wikipedia Magalhães Hal en toren van vliegveld Lelystad.
Lelystad is een niet al te groot provinciestadje met zo’n 75.000 inwoners. Het is weliswaar de hoofdstad van Flevoland maar het ademt vooral een dorpse sfeer. Daarnaast is het vooral bekend van de ‘Nieuwe Wildernis’, het prachtige natuurgebied de Oostvaardersplassen. Toch meent het rijk, de provincie en het gemeentebestuur dat Lelystad grootstedelijke projecten moet hebben.
In 2018 moet het vliegveldje verbouwd zijn zodat het de tweede luchthaven van Nederland kan worden en er moet willens en wetens een buitendijkse overslaghaven en binnendijks bedrijventerrein worden aangelegd. Het definitief besluit hierover wordt komende maand genomen.
Bij dit laatste project stribbelt de gemeente tegen. In december werd het plan weggestemd, maar de provincie zette door en nam in april een nieuw voorstel aan, wat volgens hen volledig tegemoet kwam aan de bezwaren van de gemeente. Het nieuw gekozen gemeentebestuur kan echter de financiering van het bedrijventerrein niet rond krijgen en wil daarvoor een lening aanvragen. Omwonenden hebben grote bezwaren tegen deze idiote plannen. Maar onder het mom van werkgelegenheid wordt ook dit megalomane project gewoon doorgedrukt.
Over het andere volkomen waanzinnige project is vandaag een hoorzitting in de Tweede Kamer en wordt er morgen in de commissievergadering verder gesproken.
Het nu ieniemienie vliegveldje moet namelijk uitgroeien tot de tweede luchthaven van Nederland. 30.000 vliegbewegingen per jaar moeten de nu relatieve serene rust in het luchtruim boven voorgoed naar de verknallen. En dan hebben we het nog niet over de rest van de infrastructuur die moet worden aanpast om de stromen reizigers te kunnen vervoeren. Een trein stopt er niet in de buurt, dus dat worden bussen die gaan pendelen. Het spoor moet worden verbreed en er moet een extra ontsluiting van de A6 komen. En natuurlijk moet het vliegveldje rigoureus verbouwd worden. En dat allemaal in vier jaar tijd.
Dat is toch waanzin.
KLM is tegen, de piloten zijn tegen, Corendon en Arke zien het niet zitten, omliggende gemeenten hebben grote bezwaren en dan hebben we het nog niet eens over aanslag op natuur en milieu.
Maar met de bezweringsformule werkgelegenheid wordt ook dit project gewoon doorgedrukt. “Werkgelegenheid” en iedereen ligt in katzwijm. Hoeveel banen al deze waanzin oplevert is totaal onduidelijk en volgens mij is er door duurzame, niet milieu en natuur belastende investering minstens zoveel werkgelegenheid te creëren.
Als Amsterdammer vind ik de vergroting van vliegveld Lelystad een goed plan. De drukte op Schiphol loopt de spuigaten uit. Het is van de gekke dat boven de grootste stad van Nederland regelmatig grote aantallen vliegbewegingen worden uitgevoerd. Dan is het beter die voor een deel te verplaatsen naar boven het IJsselmeer, waar behoorlijk minder mensen er last van hebben.
Tijlvandam:
Dat die luchtvaart groeit is niets aan te doen? Treinen binnen Europa en kaartjes veel duurder maken bijvoorbeeld? De milieuschade is enorm.
Producten niet over de hele wereld rond laten vliegen? Kan zomaar.
Maar nee, laten we de laatste rustige stukjes in Nederland ook maar opgeven voor die markt van je.
Eens met Tijl van Dam. Ik vind wel dat die idioot goedkope vluchten aan banden moeten worden gelegd. Voor 100 euro naar Istanboel is natuurlijk te gek. Er kan best belasting geheven worden op kerosine. En voor de rest monsieur le Roi: Eet jij enkel seizoensgroentes? Wel eerlijk zijn hoor?
Bikker:
Ik heb geen enkele zin om inhoudelijk op jouw reacties in te gaan.
Touché, monsieur Bikker. Touché.
Het al dan niet eten van seizoensgroenten heeft niets uit te staan met de megalomane driften, rondom dit vliegveld waar het in dit artikel over gaat. Dat jij dat niet doorhebt, Fred, zegt nogal wat over jou. Met je “touché”.
Fijn ! Weer minder plek voor de hobbymatige luchtvaart en privé piloten. Dat zijn namelijk de eersten die geen gebruik meer kunnen maken van Lelystad voor privé vliegen als dit doorgaat. Buiten de natuurvernietiging, geldverslinding en de milieu overlast die zal ontstaan door een belachelijke nieuwe luchthaven te bouwen.
Hadden ze dat niet meteen tijdens de inpolderling kunnen beslissen ? Gewoon Twee grote start en landingsbanen over geheel flevoland laten lopen.
Dit is weer een typisch Rutte plan dat er doorgeengedrukt moet worden. Vliegveld Twenthe mag niet blijven bestaan, maar dit moet er komen.
Ja alles voor het geld. De rekening daarvoor krijgen we allemaal nog wel een keertje gepresenteerd.
Zie Edith Mengele Schippers bijvoorbeeld.