Onrust, zeg maar gerust paniek, is er losgebroken bij de NS en de FNV. Groot alarm, de noodklok luidt onophoudelijk, “Opstelten doe wat!
Wat is het geval, er zijn dit jaar al 8000 meldingen van agressie en 700 daarvan betreffen fysiek geweld. Dat is ‘maar liefst’ 65 meer dan vorig jaar. Ja, dat vereist echt alle aandacht van Opstelten.
De agressie op het spoor rijst de pan uit. Het aantal gevallen van fysiek en verbaal geweld tegen reizigers en NS-personeel is opnieuw flink gestegen. De NS én de vakbonden eisen maatregelen van minister Opstelten.
In het NRC zegt FNV-bestuurder Roel Berghuis:
“Ik begrijp dat boeven vangen op de weg ook belangrijk is, maar het is echt cruciaal dat de veiligheid van miljoenen reizigers in het ov wordt gegarandeerd.”
Hoe kan je veiligheid garanderen als je meer dan 9 miljoen reizigers per jaar vervoert en nog meer mensen op en rond de perrons ontvangt.
Net zo min als het garanderen van veiligheid op straat, tijdens een dancefeest, een voetbalwedstrijd of willekeurig iedere andere plek waar vele mensen komen, kan ook de veiligheid van treinreizigers en personeel niet gegarandeerd worden.
Er zullen altijd mensen blijven die flippen.
In geval van de NS is dat 0,09% van de reizigers die min of meer agressie vertoont, 0,008% wordt echt gewelddadig. Nou ik als reiziger durf dat risico wel te lopen.
Het luiden van de noodklok en Opstelten gebieden daar wat aan te doen is meer dan schromelijk overdreven. Het draagt alleen maar bij aan de angstpsychose waarin menig landgenoot zich bevindt.
Volgens mij is het risico door een triggerhappy hooligan van de politie te worden doodgeschoten een aanzienlijk stuk groter dan slachtoffer te worden van fysiek of verbaal geweld op en rond het spoor. Zeker als je niet roomblank en een kale kop hebt.
Geweld tegen NS personeel. Mogelijke oorzaken.
De prijs van treinkaartjes
Geen papieren kaartjes meer te koop binnenkort, alles op chip.
De onmogelijkheid restitutie te krijgen voor niet gebruikte kaartjes na een prijswijziging.
Altijd te laat aankomende en vertrekkende treinen.
Alleen maar staanplaatsen door te weinig inzet van treinen.
Bezuinigingen op personeel.
Asociaal gedrag naar anderen toe, met name door de PARTICULIERE beveiligingsbeambten op stations.
Je eigen geld terugkrijgen van de opgeladen Chipkaart ? Dat kan, aan het loket en kost je 2.50 Euro. (Is diefstal).
Bezuinigingen op personeel daar waar het toe doet, service en controle.
Niet rijden bij één vlokje sneeuw of één blaadje op de rails.
En ga zo maar door.
Geweld tegen de Politie zelf ? Niet vreemd gezien de buitensporige geweldsincidenten die agenten zelf de laatste 10 jaar veroozaakt hebben.
Natuurlijk, geweld in elke vorm dient afgewezen, afgekeurd en bestraft te worden, maar wanneer overheidsdiensten elkaar de hand boven het hoofd blijven houden bij excessen zoals vandaag weer bewezen werd in Den Haag moet je niet vreemd opkijken dat “Het volk” het meer dan zat is, en dat het dommere deel van dit volk er meteen op slaat.
‘Opstelten doe wat!’
Opstelten moet doen wat gewoonlijk gebeurt: een onderzoekscommissie instellen.
Er was afgelopen jaar een toename van 10 procent van fysieke incidenten. Dat is op zich best veel. Maar… Was er ook een toename van reizigers van 10 procent? Waren er door de drukte 10 procent meer knelpunten in het vervoer? We weten het niet.
Ik zal geen geweld gebruiken tegen een conducteur maar ik vind de rigide uitvoering van de regels bij de NS bizar. Kan me voorstellen dat dat geweld uitlokt.