Zandzakken voor de schooldeur: het kabinet gaat terug tot de kern

Nederland is uit de top-10 van “kennislanden” gevallen. Hoewel ik geen enkele fiducie heb in de cirteria die worden aangelegd om te bepalen wanneer men een “kennisland” is, valt het mij toch nog mee (of tegen, al naar gelang) dat die val nu pas plaatsvindt.

Het gold toch al een tijdje als “niet nodig” dat een docent meer wist dan degenen die gedoceerd kregen hoefden te weten. Zo verklein je zowel het brein van de docent als van de gedoceerde. Als de docent al vindt “dat hoef ik niet te weten”, dan geldt het zeker voor de leerling.

En nou is schoolkennis niet de maat van alle kennis. Maar het ontmoedigen te willen weten hoe de wereld in elkaar steekt, vragen niet beantwoorden of simpelweg als overbodig af te wijzen – dat is eenvoudigweg misdadig.

En “we” zijn er nog lang niet, en het zal ook niet beter worden. WIe alleen al het woord kenniseconomie hanteert geeft daarmee te kennen dat er met kennis econmisch omgesprongen dient te worden.

“Dat hoeven we niet te weten mees/juf.”
En daar hebben jullie gelijk in.
Maar ja, in Den Haag weet men te jammeren: op school moet weer geleerd worden.
Dat wordt niks dat weet je vantevoren.

1 gedachte over “Zandzakken voor de schooldeur: het kabinet gaat terug tot de kern”

  1. Dat is toch de hele essentie van Rechts: de overheid beperken tot er een nachtwakersstaat overblijft die alleen het privilege van de meest rijken beschermd. De rest kan het dan zelf uitzoeken.

Reacties zijn gesloten.