De regering heeft het ‘Internet Plus Landbouw’-model aangenomen met diverse concrete maatregelen om de landbouw in China te digitaliseren. Ook de internetgiganten Alibaba en JD.com hebben uitgesproken plannen om onder e-commerce in de rurale gebieden in het land verder door te dringen. Zelfs de multinationals zoals BASF en Monsanto en de FAO stellen de boer speciale apps ter beschikking. Ook de boeren zelf hebben de smaak te pakken.
De regering heeft het ‘Internet Plus Landbouw”-model aangenomen dat de landbouw wil moderniseren door een doorgedreven digitalisering. De internetdiensten en de IT infrastructuur in de rurale gebieden zullen worden verbeterd. Bedoeling is er een geïntegreerde ontwikkeling na te streven van de primaire, secondaire en tertiaire sector. Dit moet de boeren meer zakelijke mogelijkheden moet brengen en zo worden ze geholpen hun inkomen te verhogen. Premier Li Keqiang stipte aan dat het model in het verleden al resultaten opleverde.
Vorig jaar bedroeg de omzet van online kleinhandel in de landbouwgebieden 1250 miljard yuan. Daarvan benaderde de online verkoop van eigen landbouwproducten 300 miljard yuan. Dit schiep voorts 28 miljoen banen. Eind vorig jaar hadden overigens meer dan 7 miljoen personen er voor gekozen een zaak in de rurale gebieden te starten. De helft van hen gebruikten hiervoor internet. Premier Li Keqiang merkte op dat de meeste online verkochte landbouwgoederen duurder zijn dan de offline verkochte goederen. Het Internet Plus Landbouw model wordt dus cruciaal om werkgelegenheid te scheppen, het boereninkomen te verhogen en de ontwikkeling van de landbouw te stimuleren.
(Lees verder bij de bron van dit artikel)
Via:: dewereldmorgen.be