Sinds de extreemrechtse machtsgreep in Brazilië staan activisten en basisbewegingen zwaar onder druk. Een van de ontroerende fenomenen afgelopen weekend was hoe de politieke strijd via het carnaval de straat opgebracht werd. Met de een jaar geleden vermoorde Marielle Franco als boegbeeld.
De online-tv-zender Real News Network besteedde er een item aan, met als begeleidende tekst:
Er wordt algemeen aangenomen dat carnaval in Brazilië meestal slechts een groot feest is. Echter, zoals Mike Fox meldt vanuit Brazilië, het heeft eigenlijk zijn oorsprong in politieke kwesties en zorgen en dit is nu meer dan ooit waar…
Hier zie je sambaschool Vai Vai in actie ter herdenking van de moord op Marielle Franco:
Op Common Dreams stond een artikel waarin uitgelegd wordt waarom de persoon Marielle Franco zo belangrijk is voor zwarte vrouwen.
Het is Carnaval in Brazilië – Wat ‘Marielle Presente’ betekent voor vrouwen van kleur over de hele wereld
De naam en het imago van Marielle Franco – een intersectionele weergave van de vele strijden die worden gestreden – dient meer dan alleen maar een herinnering te bewaren (Door Tanya Rawal-Jindia)
Op 14 maart wordt de eerste verjaardag gevierd van de moord op de Braziliaanse politicus Marielle Franco, maar op zondag, de tweede dag van São Paulo Carnaval, werd haar nalatenschap als een sterke en krachtgevende zwarte, lesbische alleenstaande moeder zonder verontschuldiging gevierd. Voor vrouwen van kleur in Brazilië en daarbuiten was dit een demonstratie van verenigde kracht – niet alleen van macht.
Honderden leden van de gemeenschap die deelnamen aan de Vai-Vai-parade brachten zondagochtend een eerbetoon aan Marielle – een foto van haar en de woorden “Marielle Presente” (Marielle is hier) stonden in mozaïekvorm in de lucht. En onder elk van de 32 tegels bevonden zich lichamen vol van de gezonde energie en kracht die voortkomen uit verzet.
De zuster van Marielle, Anielle Franco, en de dochter van Marielle, Luyara Santos, namen deel aan de viering. Terwijl ze met hun tranen vochten in de vroege ochtend houden om de glinster en vreugde te eren die de wereld heeft gezien in de beelden van Marielle Franco die het afgelopen jaar door de wereld zijn gegaan, verklaarden haar zus en dochter: “Ela estava ao lado do povo negro.” “Zij stond aan de kant van de zwarte mensen.” En de vier kogels die Marielle in het centrum van Rio de Janeiro vermoordden, die ooit eigendom waren van de federale politie van Brazilië, hebben haar niet belet een mondige bron van steun te zijn voor zwarte mensen en mensen van kleur over de hele wereld.
Slechts enkele maanden na haar dood bouwden “artivisten” (kunstenaarsactivisten) uit Nairobi een tentoonstelling – “Portretten van Marielle: het creëren van bruggen tussen Kenia en Brazilië” – gehouden in het Maré Museum om de nalatenschap van Marielle te vieren en haar dood te identificeren als een knooppunt voor Zuid-Zuid-solidariteit.
Het afgelopen jaar zijn vrouwen van kleur van Dublin tot Barcelona bijeengekomen in haar naam, en hebben ook de brug erkend die moest worden opgebouwd tussen de strijd van Marielle in Brazilië en die van henzelf. En nu is de representatie van Marielle op Carnaval dit jaar een nieuwe uitnodiging om het zinderende platform van Marielle als een wereldwijd platform te beschouwen – ze was een moeder die een betere wereld wilde voor haar dochter, zoals te zien is tussen de regels in een interview dat ze gaf in de favela die ooit haar thuis was.
De dag voor dat ze vermoord werd, vroeg Marielle een van de treurigste en meest relevante vragen van onze tijd: “Hoeveel zullen er nog sterven om deze oorlog te stoppen?”
Het gezicht van Marielle Franco is op verschillende kruispunten op de muren van São Paulo geschilderd. De donkere omtrek van haar gezicht herinnert voorbijgangers aan dat wat er op het spel staat bij verzet. De dag voor haar moord vroeg Marielle een van de treurigste en meest relevante vragen van onze tijd: “Hoeveel zullen er nog meer sterven om deze oorlog te stoppen?” Er is geen antwoord in zicht voor deze vraag. En ook geen geografische grens.
Wanneer we het hebben over de oorlog tegen de donkere huid, de oorlog tegen vrouwen, of de oorlog tegen de onteigenden, herinnert de moord op Marielle Franco dat de straf voor het weerstaan van de parameters opgelegd door racisme, seksisme en personen uit sectoren met een laag inkomen die de vorm krijgen van favelas, sloppenwijken en getto’s, altijd de dood kan zijn, en niet alleen emotioneel ongemak. Verzet heeft consequenties.
De naam en het imago van Marielle Franco – een intersectionele representatie van de vele strijden die worden gestreden – dient meer dan alleen maar een herinnering vast te houden. Haar naam noemen, haar beeld delen is op zichzelf een daad van verzet. De mensen van Vai-Vai waren moedig zondagochtend – voor de mensen over de hele wereld, is er de plicht om hen te steunen.
This article was produced by Globetrotter, a project of the Independent Media Institute. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 License
—————-
Aanvulling globalinfo.nl:
Op 14 maart is er een herdenkingsbijeenkomst voor Marielle Franco op de dam in Amsterdam
(FB-event)
– Overgenomen van GlobalInfo