Het ene moment lijkt het te mooi om waar te zijn dat je Minister van Defensie wordt, en het volgende blijkt het dan ook wellicht niet zo’n goed idee te zijn geweest. ICT-projecten die zodanig uit de hand lopen dat je er een reprimande van de Kamer voor krijgt, (ze is dan ook alvast maar eens begonnen er diverse mensen uit te trappen) en vervolgens worden alle JSF’s, dat fan-tàs-tische vliegtuig dat zeven jaar te laat is opgeleverd en twee keer zo duur is uitgevallen als geraamd, maar waar men niettemin de steun van de PvdA na een Eijsinckwekkend ‘debat’ voor kreeg, aan de grond gezet omdat het dashboard spontaan in de fik vliegt of iets dergelijks.
Dit gebeurde ooit ook met een DAF 435 bestelwagen bij de koeriersdienst waar ik twintig jaar geleden werkte. Maar dat was dan ook eigenlijk een British Leyland Sherpa (vanwege de teringherrie die het ding maakte ook wel ‘Snerpa’ genoemd) waar men een paar vierkante meter extra plaatstaal aan vast had gelast voor wat extra laadruimte, het belangrijkste argument voor mijn toenmalige baas om het ding te kopen, want hij had een bus van die grootte nodig doch een beperkt budget. De vrachtwagendivisie van British Leyland was al eerder overgenomen door DAF. DAF maakte wel meer verkeerde beslissingen in die tijd, en is tegenwoordig dan ook eigendom van het Amerikaanse Paccar, na een faillissement in 1993.
Het vehikel had overigens één prettige feature, en dat was een instelbare intervalschakelaar voor de ruitenwissers, wat begin jaren negentig vreemd genoeg een tamelijk uitzonderlijk accessoire was. Alhoewel mijn jaren later aangeschafte Rover 2200 TC uit 1975 het wel degelijk óók had. Maar dat was dan ook een luxemobiel, en een van de laatste Engelse kwaliteitsauto’s. Engels dingetje misschien. Een andere opmerkelijke, eveneens tamelijk typisch Engelse eigenschap van de DAF Snerpa was dat de roest al na een half jaar door begon te breken.
Ik weet niet of de JSF een regelbare intervalschakelaar heeft op zijn ruitenwissers, maar nog meer vertraging bij oplevering na die zeven jaar lijkt me wel een aandachtspuntje in de digitale wapenwedloop. Zelfs een behoudende thuiscomputergebruiker (zoals ik; ik heb voornamelijk oude spullen, gewoon omdat ik moeilijk afscheid kan nemen) wil op zijn hoogst drie jaar achterlopen op de laatste digitale ontwikkelingen.
Ik zou zeggen laat dat eens uitzoeken, Hennis. Dus niet gezellig met een bataljon mariniers de iglo induiken, maar digitaal nerdwerk. Dàt is het terrein waarop oorlog tegenwoordig gevoerd wordt.
Proest! Dát is het!!! Die JSF heeft geen intervalschakelaar voor de ruitenwissers…daar komt natuurlijk alle ellende van. Trouwens, zou die Plasschaeeert ook zo’n lieve poezenmevrouw zijn?
Vrouwen quota opvulmuts.
Net als al die andere met Edith Mengele Schippers voorop.
Motivatie hebzucht en macht.
JUISTE!!!!! Ervaring en opleiding NIET VEREIST!!! en de rekenening is voor u en ik en 99% van NL slavenplebs.
Er is iets onverklaarbaars gaande in de beslissingen over de aanschaf van die straaljagers. Ik heb er de ballen verstand van, maar de politie rijdt hier ook niet in Amerikaanse auto’s. Waarom niet ? Omdat het kutauto’s zijn. Maar bij vliegtuigen gaan we ze dan kopen, omdat we dan compensatieorders krijgen voor Fokker. Ja ja. 100 miljoen euro voor een handvol arbeidsplaatsen, is dat slim ?
Mensen die wel verstand hebben van straaljagers schrijven dat een Eurofighter wel kost wat er op het prijskaartje staat, en dat het een beter vliegtuig is. De argumenten klinken plausibel. Het Franse Dassault maakt er ook een, die schijnt ook beter te zijn dan de F35.
@knutselsmurf: De JSF is waarschijnlijk bedoeld om compatible te zijn met onze atoomwapens. Kamerleden die daarnaar hengelen worden zoveel mogelijk met een kluitje in het riet gestuurd, maar iets dergelijks zou eigenlijk de enige verklaring kunnen zijn voor de hele dwaze toestand.
Zolang Jeanine Hennis-Plasscaert niet in de Playboy staat gaat het helemaal zo goed niet met haar.
Het laatste beschouw ik als een compensatoire maatregel voor de chronische malfunctie van de JSF.
Het is best goed idee – telkens weer als de JSF opnieuw uitgesteld c.q. duurder wordt, zou Jeanine in de Centerfolds van Playboy moeten verschijnen.
Eerlijk is eerlijk en dit hoeft niet 160mln te kosten, net het vliegtuig. Het kan altijd goedkoper.
Deze blonde huppelkut is ook van roestige Marin
e Helies. Terwijl ze haar mantelpakje rechttrok en haar haar goed deed vergat ze te vragen kunnen ze tegen water en zoute zeelucht ??
1 miljard over de balk.
Net als JSF eigenbelang en lobby van de VVD. DAAR heb je je motivatie voor de aanschaf.
@Joke Mizée : ik geloof niet zo in die atoomwapen-theorie. Elk vliegtuig kan dat.
Meer plausibel is, dat er een commissie geweest is die een lijst met eisen moest opstellen waaraan het toestel moest voldoen. En de F35 is ontworpen om te voldoen aan elke eis die welke gek dan ook kan verzinnen. Met als gevolg dat hij
– zulke aanbestedingen wint
– alles kan, maar nergens goed in is
“It flies like a turkey”
Piloten zeggen : “if it looks good, it is good”.
Al die tegenstrijdige eisen verklaren ook waarom hij niet af komt en steeds duurder uitvalt.
De vier “TOPAMBTENAREN” krijgen geen trap, ze krijgen een andere job !!!! Een adviserende functie binnen de zelfde organisatie.
Gehannis plasgeit is in Rome om haar diepe zakken te vullen wat betreft de JSF. Dit soort wijven had beter voor kunstenares als hobby moet kiezen en niet minister. Dat past beter bij dat soort ik zit thuis in een villa terwijl manlief ergens de directeur uithangt en er maitresses op na houd. Omhoog gevallen kakmuts die ze is. Tenenkrommend.