Amsterdam verlost van Evangelisch onderwijs

Evangelisch en Bijbelgetrouw Voortgezet Onderwijs (EBVO) sluit in 2014 de deuren
Weggestopt op een bedrijventerrein in Amsterdam West rook je onmiskenbaar de geur van de SGP en zag je de lelijke lange rokken van onbedorven meisjes op keurige damesfietsen op weg naar hun dagelijks portie hersenspoeling. Aan dit verwerpelijk staaltje onderwijs komt een eind.

Evangelische middelbare school in Amsterdam sluit deuren De driehonderd leerlingen van middelbare school de Passie in Amsterdam moeten op zoek naar een andere school. De instelling van de stichting voor Evangelisch en Bijbelgetrouw Voortgezet Onderwijs (EBVO) sluit in 2014 de deuren. Er is gezocht naar mogelijkheden voor een fusie, maar dat heeft nergens toe geleid, zo heeft de instelling vandaag bekendgemaakt.

10 gedachten over “Amsterdam verlost van Evangelisch onderwijs”

  1. Weer een stukje diversiteit verloren … Ben niet dol op de GRRRRRistenen van het SGP type maar ook die moeten hun scholen kunnen hebben , en Amstel , zou je het sluiten van de laatste traditionele vrije school in Amsterdam ook zo kenschertsen …??? .. Kinders die in bakfietsjes naar school worden gebracht op weg naar hun dagelijks portie hersenspoeling….?? ( die voor ze wisselen niet mogen leren lezen … en nooit met zwart mogen tekenen, geen poppen met echte gezichtjes mogen hebben , onderwezen door volgelingen van een theoreticus die Negroïde mensen “een jong en speels ras met beperkte vermogens”noemde ) Iedere school spoelt hersens ……..

  2. #1 Als antwoord op je vraag; Ja! Zeker een vrije school heeft een grote mate van hersenspoeling. Wat ik niet met je eens ben is dat Christenen eigen scholen kunnen hebben. Ik ben een voorstander van openbare scholen. Scholen met de bijbel, islamitisch onderwijs, Katholieke scholen, Rudolf Steiner etc zijn mijn een gruwel.
    Hoewel een openbare school geen recept is tegen hersenspoeling (ik denk dan bv aan geschiedenisboeken en les) is het wel een plaats waar m.i. minder indoctrinatie voorkomt en leerlingen meer gelijkwaardigheid onderwijs krijgen.

    Er zullen altijd verschillen blijven bestaan tussen scholen, mede door besturen, leerkrachten, verschil in inzicht, inzet van ouders en de plaats waar het gebouw staat; in een betere buurt of achterstandswijk.
    Maar moeten wij als samenleving ook nog verschil maken met onderwijs met een religieus sausje?

  3. @2 , Dat is een onderdeel van onze cultuur Amstel , die diversiteit in het onderwijs .. en in tegenstelling tot andere landen zijn Christenlijke , Islamitische , Vrije ect scholen verplicht het hele openbare curriculum te verzorgen , dus bieden ze net zoveel onderwijs ..

  4. #3 een onderdeel van onze cultuur? Ik denk dat het een onderdeel is van groepen gelovigen die daar hun identiteit uithalen. Ik geloof best dat al die scholen het hele openbare curriculum verzorgen op een wijze die de inspectie accepteert maar wat onwelgevallig is wordt niet of minimaal gedaan.
    Ik ben van een generatie dat je als katholiek alleen bij een katholieke bakker kocht, op een katholieke drumband zat en we speelden voetbal tegen een protestante vereniging en al mijn vriendjes kwamen van goed-katholieke huize. In de loop van de jaren is dat veranderd met uitzondering in de Bible Belt en enclaves zoals Urk.
    Maar wat zie ik gebeuren om me heen? Tot mijn groot verdriet. Opnieuw verdeling langs geloofslijnen
    en afkomst: Turkse winkels waar doorgaans alleen Turken kopen, Marokkaanse bakkers die alleen nog maar marokkaans brood en deegwaren gaan verkopen. koranwinkels waar ik niet in mag. Niet zo lang geleden bij een islamitische slagerij in Amsterdam Oost niet geholpen omdat ik geen gelovige ben (Dit is echt gebeurd tot mijn stomme verbazing) Kapperszaken en waterpijpcafé’s met alleen nog teksten in het Arabisch. Voor mij herhaalt zich de geschiedenis. Ik heb daar een hekel aan omdat ik zie dat de geschiedenis zich herhaalt, mensen trekken zich terug en richten barrières op omdat je een anders-gelovige bent of niet-gelovige. Scheidslijnen die waren vervaagd komen weer terug, gelovigen roeren zich meer en meer en proberen de dienst uit te gaan maken. lees bv dit mallotige verhaal over Urk: http://www.telegraaf.nl/binnenland/12554105/__Commotie_om_crematie_op_Urk__.html
    Waar bemoeit die man zich mee zou ik zeggen, maar waar heeft hij dat geleerd? In een van de 18 verschillende kerken op Urk of op school tijdens de geschiedenislessen over Urk? Jij mag het zeggen.

  5. @Amstel
    Dus volgens jouw bereik je de ideale samenleving als andere levensbeschouwingen niet worden toegelaten? Daarbij ga je zelfs zover dat de Turkse en Marokkaanse bakker het moeten ontgelden en als storend ziet.
    En hoe heet de Islamitische slagerij in Amsterdam Oost die je niet wilde helpen, omdat je een ongelovige bent? en heb je daar een klacht tegen ingediend? Hoe zag de slager aan jouw dat je geen gelovige was?Denk je dat je verhaal geloofwaardiger maakt als je “dit is echt gebeurd” tussen haakjes schrijft? Waarom hebben vele autochtone Nederlandse klanten die bij Islamitische slagerijen die dagelijks hun inkopen daar doen nooit deze klachten?

  6. #Aziz Ik schrijf in het geheel niet over niet toelaten van andere levensbeschouwingen. Ik schrijf over dat diverse levensbeschouwingen een dam opwerpen tegenover andere levensbeschouwingen van daar mijn voorbeeld over hoe katholieken en protestanten nog niet zo lang geleden tegenover elkaar stonden. Ieder die nu boven de 50 is kan zich dat nog herinneren.

    Wat betreft die islamitische slagerij; geen idee hoe die heet, en nee ik heb geen klacht ingediend. Ik was daar te verbaasd over en ik ben gewoon naar Genco gegaan. Waar ik regelmatig kom en mijn inkopen doe.

    Hoe je kan zien dat ik een ongelovige ben?
    Niet zo moeilijk doen Aziz! Ieder let op kleur, afkomst en bepaalde gebruiken en rituelen. Als blanke kom ik ook niet in het binnenste van een Hindoestaanse tempel want die is alleen voor gelovigen toegankelijk en ze gaan er vanuit dat een blanke man met blond haar van 1.92m geen Hindoestaans geloof heeft. Zo ook waarschijnlijk deze islamitische slager in Amsterdam Oost.

    Wat betreft Marokkaanse bakkers betreft: het is aan de ondernemer zelf wat zijn assortiment is, maar als Amsterdammer zie ik een verschijnsel in de stad en in mijn buurt wat me niet aanstaat. De middenstand wordt langzaam overgenomen door hardwerkende ondernemers uit andere landen wat ik alleen maar kan waarderen, maar de eenzijdigheid slaat in mijn Nederlandse ogen (ja die heb ik nou eenmaal) toe. In de buurt waar ik nu woon en die is, binnen de ring, heb ik nog twee slagers waar ik varkensvlees kan kopen. Nog twee warme bakkers met een grote variatie aan Nederlands brood en twee groenteboeren waar ik een grote keuze heb in groenten die ik ken incl biologische groenten. In jouw ogen zal ik een zeurpiet zijn en waarschijnlijk ook een racist (want dat denk ik te merken in je reactie) maar waar het omgaat is dat ik vroeger meemaakte dat ik van mijn ouders alleen gebak mocht halen bij de katholieke banketbakker en ik vergelijkbaar zie gebeuren in mijn stad, dat de Marokkaanse patiserie bakker bij om de hoek niet eens de moeite neemt om zijn waren in het Nederlands te omschrijven en mij daarmee feitelijk buiten sluit als klant, Of te wel; ik heb jou niet tot mijn doelgroep horende nederlander niet nodig. Beticht ik hem daarom van racisme? Nee, wel eenzijdigheid en dom ondernemerschap. Ik hoop dat ik het fout heb maar ik denk een trend te zien dat kleine winkels in Amsterdam gerund door wat we helaas nog steeds allochtonen noemen, oorspronkelijke bewoners van de stad niet als potentiele klant zien. Of dat door levensbeschouwing, geloof of cultuur komt, geen idee maar ik merk het of denk het te merken en dat doet mij geen deugd omdat het me doet denken aan tijden van weleer.

  7. #5 Daarnaast gun ik ieder zijn of haar levensbeschouwing. Waar ik moeite mee heb is wanneer volgers van een levensbeschouwing voor anderen gaan bepalen hoe ze moeten leven. Ik heb moeite met leden van de zwarte kousenkerk die mij voorschrijven dat hun zondagsrust ook de mijne moet zijn. Ik heb moeite met katholieken die mij voorschrijven of ik me voortplant of niet. Ik heb moeite met moslims in Maleisie die mij voorschrijven dat ik geen alcohol mag drinken en daardoor de helft van Maleisie drooggelegd hebben. Ik heb moeite met mormonen die mij postuum dopen. Ik heb moeite met boeddhisten die mij in Thailand tegenhouden omdat ik niet rein ben.

    Vertel mij eens Aziz waarom moeten al die levensbeschouwlijke mensen toch altijd weer anderen met een ander geloof of helemaal geen geloof discrimineren en uitsluiten? Hoeveel bloedvergieten moeten wij nog ondergaan alleen vanwege het geloof in een God, Allah, meerdere Goden of ander hoger schepsels? Waarom word ik niet in mijn waarde gelaten omdat ik een mens ben van vlees en bloed?

  8. @6 Maar als nou een democratische meerderheid besluit dat bijvoorbeeld een huwelijk tussen maximaal twee mensen is? Of dat je de reputatie van personen of bedrijven die dat serieus verdienen evenzo niet mag beschadigen, ook al is het echt waar wat je vertelt (staat in het wetboek onder “smaad”) en dat je geen eten mag stelen, ook al heb je honger, is het niet jouw schuld dat je zonder geld (of eten) zit en zal degene van wie je steelt het absoluut niet missen? Het is maar wat je gewend bent. 😉

    Daarnaast, als je anderen voorschrijft dat ze verplicht niets mogen voorschrijven (of alleen dingen voorschrijven die jou als volkomen normaal voorkomen), doe je ergens in feite hetzelfde. 😛

    Als ik persé in Maleisië, Saoudi-Arabië of een zwartekousendorpje op de Veluwe zou willen wonen, weet ik wat me daar te wachten staat en moet ik niet gaan miepen dat ik me daar aan andere regels heb te houden dan wanneer ik gewoon in Alkmaar blijf.
    Maar ja, daarom verhuis ik daar dus niet heen. 😆

  9. #8 Als ik persé in Maleisië, Saoudi-Arabië of een zwartekousendorpje op de Veluwe zou willen wonen, weet ik wat me daar te wachten staat en moet ik niet gaan miepen dat ik me daar aan andere regels heb te houden dan wanneer ik gewoon in Alkmaar blijf.

    Oeps! Wanneer ik jouw uitspraak aanpas dan krijg je:
    Als ik persé in Nederland zou willen wonen, weet ik wat me daar te wachten staat en moet ik niet gaan miepen dat ik me daar aan andere regels heb te houden dan wanneer ik gewoon in Marokko blijf.

    Laat ik in maar niet naar Alkmaar verhuizen, dat is me te klein. Het enige wat ze daar hebben is een fijne kroeg onder het biermuseum, een goede patatzaak er tegenover, en de rotonde aan het begin van de A9 die me teruggeleid naar Amsterdam ((-;

  10. “Wanneer ik jouw uitspraak aanpas dan krijg je….”

    …iets wat *jij* zegt, niet iets wat *ik* heb gezegd en naar alle waarschijnlijkheid dus iets geheel anders. 😉

    Overigens spreekt het verder vanzelf dat een Marokkaan die graag in Nederland wil wonen, zich aan andere regels heeft te houden dan in Marokko. Er staat zelfs in de Koran dat je je hebt te houden aan de wetten en regels van het land waarin je verblijft – diezelfde wetten en regels die stellen dat in Nederland (en in Alkmaar :P) discriminatie nu eenmaal verboden is, dat je vrijheid van godsdienst hebt en dat je een slager die jou vanwege je geloof niet wil helpen gewoon kunt aangeven bij de politie.

Reacties zijn gesloten.