Unilever stopt met adverteren op Instagram, Twitter en Facebook in de VS. Volgens het bedrijf verschijnen er teveel racistische, haatdragende boodschappen op deze platformen. Unilever wenst daarmee niet geassocieerd te worden. Ook lopende advertenties worden verwijderd.
Genoemde sociale media doen volgens Unilever te weinig om racistische uitingen te bestrijden. Voor de bedrijven is het een flinke klap, het aandeel Facebook daalde na het bekend worden van het nieuws met niet minder dan 7%.
De boycot door Unilever, een van de grootste adverteerders ter wereld, is een klap voor de sociale netwerken. Het consumentengoederenbedrijf adverteert naar schatting in de Verenigde Staten jaarlijks alleen op Facebook al voor zo’n 42,3 miljoen dollar (bijna 38 miljoen euro)
Twitter doet af en toe wat halfslachtige pogingen racisten te verwijderen van het platform, maar Facebook onderneemt vrijwel niets tegen extreemrechtse haatzaaiers.
Uiteraard is de boycot geen uiting van principieel anti-racisme, maar koele, zakelijke calculatie. De 20% laag opgeleide, domrechtse racisten vormen een veel minder grote afzetmarkt voor de producten van Unilever dan de min of meer liberale meerderheid die niks van openlijk racisme moet hebben. Mensen die het kapitalisme toejuichen moeten dan ook niet zeuren: je krijgt waar je altijd om gevraagd hebt.
Bron: nu.nl
Uitgelichte afbeelding: Door ProducerMatthew – Eigen werk, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19611819