Staking streekvervoer beëindigd (voorlopig?): cao-akkoord

Spectaculair ziet het er niet uit, maar “werkgevers” die zich mede willen inzetten tegen de wanstaltige aanbestedingen waarbij slechte arbeidsomstandigheden en laag loon voor het “binnenhalen” van een “concessie” moeten zorgen – dat is op zich het opmerkelijkste nieuws.

De cao heeft een looptijd van 2,5 jaar, van 1 januari 2018 tot en met 31 juli 2020. De loonsverhoging is gemiddeld 3% per jaar, in totaal 7,5% en 650 euro eenmalig:

Per 1 augustus 2018 krijgen werknemers een eenmalige uitkering van 550,- euro bruto en worden de lonen met 2,5% verhoogd. Daarna volgen loonsverhogingen per 1 januari 2019 met 1,5%, per 1 augustus 2019 met 2% en per 1 januari 2020 met 1,5%. Op 31 december 2019 krijgen werknemers een eenmalige verhoging van de eindejaarsuitkering van 100 euro bruto.

Extra pauzes en vermindering van werkdruk zijn in het onderhandelingsresultaat als volgt gerealiseerd: minimaal 82,5% van alle diensten heeft een onderbreking binnen 2,5 uur arbeidstijd, maximaal 17,5% van alle diensten heeft een onderbreking binnen 3 uur arbeidstijd. Is dat niet het geval, dan zal FNV niet akkoord gaan met de dienstregelingen.

Werkgevers erkennen de uitwassen in het streekvervoer door jarenlange marktwerking en aanbestedingen. Die gaan ten koste van werkenden. Werkgevers hebben zich eraan gecommitteerd om sámen met de FNV de politiek aan te spreken. Ze gaan zich hard maken voor sociale aanbesteding.

Bron.