Hoe het verdienmodel alles verpest

Steeds minder bedrijven doen of maken nog iets omdat het gedaan of gemaakt moet worden, maar slechts omdat er geld mee verdiend kan worden. Op zaken die er echt toe doen, voedsel, vervoer, zorg of onderwijs wordt vreemd genoeg vaak nauwelijks of geen geld verdiend. Grote winsten berusten bijna per definitie vaak op luchthandel. Dat kan ook bijna niet anders, want ergens moet er dus iemand veel meer voor iets vragen dan het gekost heeft. In plaats van een vuile rotstreek heet zoiets echter ondernemerschap in onze maatschappij. Als er geen grote winsten kunnen worden gemaakt met het product zelf, zoekt men het soms in koppelverkoop. Printers waren bijvoorbeeld ooit dure apparaten, maar printerfabrikanten zijn voor een belangrijk deel printercartridgeverkopers geworden die u daarbij als service een relatief goedkope printer verkopen.

Sinds jaar en dag wordt daarom bijvoorbeeld ook elk communicatiemedium, van krant tot telefoon tot radio, tot televisie tot internet verziekt met advertenties, omdat er anders blijkbaar niet genoeg geld mee verdiend kon worden. Mediabedrijven verkopen u geen medium, maar verkopen advertenties die ze u tegen een extra vergoeding onder de neus schuiven met nog wat min of meer interessante content ernaast.

Niemand heeft ooit gevraagd om advertenties. ik geloof dat ik een perfect gelukkig leven zou kunnen leiden als ik nooit ook nog maar één advertentie zou zien of horen. Daarom bestaan er producten zoals AdBlocker, omdat vrijwel iedereen het liefst zo weinig mogelijk advertenties ziet, ongeacht wat die snelle reclamejongens u wijs zullen willen maken.

Maar ook AdBlocker verdient zijn geld niet alleen maar met het eerlijk leveren van een product waarvoor men betaalt. Nee, AdBlocker verdient ook geld door zijn product voor bepaalde bedrijven nota bene NIET te laten doen waarvoor hun klanten nu juist betaalden om het wèl te laten doen, namelijk  advertenties van de betalende bedrijven níet tegen te houden.

U ziet, het is de noodzaak/wens om zoveel mogelijk geld te verdienen met willekeurig welke dienst of product die datzelfde product of dienst vaak perverteert. Hoe we dit moeten oplossen weet ik ook niet precies, alhoewel onze schrijver Le Roi danse wel eens aanzetten in die richting heeft gegeven.

Me dunkt dat in elk geval primaire levensbehoeften zoals water, energie, zorg, openbaar vervoer en huisvesting uit de klauwen van de commercie gehouden zouden moeten worden.