General Motors Colombia; het gezicht van kapitalisme

Dus ja, waar is al die productiecapaciteit van de auto-industrie van onder andere General Motors uit de halve spooksteden Detroit en Flint dan naartoe verplaatst, en waarom? Nou, onder andere naar Colombia. En waarom? Omdat je daar wegkomt met dingen waar je zelfs in Amerika niet mee wegkomt.

Op Truthout.org staat een artikel waarin verteld wordt dat de arbeidsomstandigheden er zo slecht zijn dat diverse werknemers van de Colombiaanse GM-fabrieken, Colmotores, er hun lippen dicht hebben laten naaien uit protest tegen de omstandigheden daar. Dat is nog eens wat anders dan met een fluitje en een petje op het Malieveld in Den Haag staan, nietwaar? Niets ten nadele van die actievoerders, overigens, maar dat u even een idee krijgt van het verschil in orde van grootte van de problemen. Wat zou u bijvoorbeeld bewegen uw lippen onverdoofd dicht te laten naaien?

Het zijn dat soort omstandigheden dat bedrijven als GM op de koop toe nemen als het erom gaat winst te kunnen maken. Omstandigheden dus, die mensen hun lippen doen dichtnaaien. Eerst stort je mensen in de regio Detroit en Flint in de armoede door hen hun werk af te pakken, omdat je elders nog wanhopigere types kunt vinden die een veel ernstigere graad van uitbuiting zullen tolereren. Totdat ze hun lippen dichtnaaien, althans.

General Motors heeft volgens werknemers van Colmotores mensen ontslagen die gewond of gehandicapt waren geraakt door hun werk in de fabrieken. Na een jaar van protesten voor de Amerikaanse ambassade in Bogota zonder resultaat hebben ze besloten drastische acties te ondernemen.

“The sewing was extremely painful,” says Manuel Ospina, a 42-year-old father of five who says he’s been left permanently disabled by a spinal injury. “But the more pain we suffer here every day, the more hunger we feel, hopefully we can force people to take notice. If we can’t resolve this problem we will die trying.”

Colmotores-werknemers Parra en Ospina beweren dat meer dan 200 werknemers gewond of gehandicapt zijn geraakt door het werk in de GM-fabrieken. Hernia’s, carpaal tunnelsyndroom, scoliose (vervormde ruggewervel) en permanente tendonitis (pijnlijke ontsteking in de onderarm/pols-pezen) zijn veel voorkomende aandoeningen als gevolg van jarenlange, repetitieve fysieke werkzaamheden.

In plaats van de werkomstandigheden te verbeteren of medische hulp te verlenen, ontsloeg GM deze werknemers eenvoudigweg.

Nu is het ook weer niet zo dat de VS dit zonder slag of stoot heeft geaccepteerd. Het congres had wel degelijk zorgen over de arbeidsomstandigheden in Colombia. Maar u weet hoe dat gaat in de politiek: op papier wordt er een of ander akkoord bereikt waardoor het politiek aanvaardbaar wordt een beslissing te nemen, en in april 2011 tekenden de VS en Colombia dan ook het Labor Action Plan waarin vastgelegd werd dat Colombia ‘snelle en ingrijpende maatregelen’ zou treffen om de rechten van arbeiders te verbeteren.

Vakbonden, volksvertegenwoordigers en mensenrechtenorganisaties in beide landen waarschuwden hevig dat er nooit aan deze eisen voldaan zou worden, maar niettemin kondigden Barack Obama en president Juan Manuel Santos van Colombia aan dat deze maatregel en vanaf mei ingevoerd zouden worden.
Parra:

“We are in a lot of pain, a lot of hunger, losing our physical energy but our minds are determined,” says Parra. “These problems are not isolated, they happen everywhere in our country. We are now all prepared to die to make someone do something about it.”

Dat is het gezicht van kapitalisme: winst maken over lijken, gewoon omdat het kan.

8 gedachten over “General Motors Colombia; het gezicht van kapitalisme”

  1. General Motors, de zakken van de Auto industrie. Altijd al geweest, nogal logisch dat de Familie Ford zo’n hekel aan dat bedrijf hadden.

    Niet alleen knijpen ze werknemers uit maar doen alles voor winst en hun eigen interesse.

  2. Haha Laurent. Dat wist ik niet, maar verbaasd me niks.
    Wie niet in die tijd ? En de overheid mocht de ellende opknappen.
    Diezelfde lui mogen de bezittingen weer verdedigen van de elite waar ze eerst op schijten.

    Neem China nou. Je zult er maar geboren worden ?
    Als ik terugkom dan niet daar. Niet als rijke en niet als arme.

    Nee, multinationals mogen hun gang overal gaan.
    Daar zijn regeringen huiverig voor, behalve de Chinese natuurlijk.
    Die vullen hun zakken vol met ellende.

    Waar is het nou wel goed vertoeven ?
    OK, ik weet nu wel dat ik verwend ben.
    Maar hoelang nog ?
    Nee, ik ga niet met een gek petje en fluitje daar staan.
    De laatste keer dat ik daar stond voor dat geweldige paleis met al dan niet 150 regenten erin was voor gehandicaptenvervoer. Valys voorheen Traxx.
    Niet alleen voor mijn vrouw, maar ook voor mijzelf natuurlijk.
    Tevergeefs. Inmiddels zijn de 900 km gehalveerd.
    Word je zwaar gekombineerd. Niet zeuren !
    4 dikke mensen exklusief chauffeur in ee normale taxi.
    1 in het midden zonder veiligheidsgordel.
    Rekening is toch voor jezelf.
    Een duwrolstoel en het OV is hier nog altijd belabberd.
    Doet de lift aan de ene kant op Utrecht CS het niet.
    Nieuw, tijdelijk, maar alweer buiten gebruik.
    Staat geen naambordje bij. Helaas.
    Dan maar terug lopen naar de binnenstad en bij V&D erin.
    Helemaal omlopen door de wegversperringen en omleidingen.
    JC ! Dit is echt de laatste keer.
    Kom je op Holten. Stationsplein open.
    Had je dat niet even kunnen zeggen zoon ?
    Niet zeuren ! Klein trapje. 15 treden.
    Nou komt het uit dat ze ook nog blind is. En zwaar.
    Dus dragen hoeft niet.
    OV is goed te doen in Nederland.
    Als je 100% valide bent.
    Je moet niet wat gaan mankeren, want dan val je in de prijzen.
    De eerste politikus die zegt: Niet zeuren, je hebt in dit land (nog) niks te klagen, maak ik dood.
    Niet dat je in de gevangenis beter zit. Daar ben ik inmiddels ook al achter.
    Gelukkig geen eigen ondervinding.
    Als je geld hebt dan is er altijd wel een korrupte bewaker die je van dienst wil zijn.
    Alles is te koop … als je geld hebt.
    Anders zit je in een leeg hok.
    Zeker als het kort verblijf is.
    Boetes of zo.

    Toevallig heb ik een iPhone. Maar zal ook mjn laaste zijn, denk ik.
    Het valt allemaal best mee in die landen.

    Ik was een geboren optimist. Maar ik ga dood als een pessimist.
    Dit is volkomen zinloos en onnodig.
    Vooral de (R)overheid doet er alles aan om het je leven zuur te maken.
    De rest doet de elite. Hoewel de (R)overheid is allang onderdeel van de elite.

    Je mag zeuren op dit soort sites, maar daar liggen ze niet wakker van.
    Eerder hoe de aandelen staan.

    Putin is best wel goed bezig. Gaan we een hoop plezier aan beleven.
    Je kunt zien wat voor bloed die heeft.

  3. IBM ook maar Henry Ford was ook goede vriendjes met meneer Citroen uit Nederland van Joods Poolse afkomst. Die had namelijk “Citroën” opgericht. Deze twee konden behoorlijk goed met elkaar opschieten op het gebied van auto productie.

    Het verschil was wel dat Ford altijd zijn werknemers netjes betaalde, ook al hadden ze in het begin een geheime politie om “OnAmerikaanse zaken” te melden en deze mensen te ontslaan.

    Dat was na de jaren 60 al niet meer zo.

    Nu heeft gedraagt Ford zich nog het netjest van alle Autofabrikanten in de VS. Zitten ze nog steeds in Dearborn (wat daardoor geen spookstad is geworden zoals Flint) en betalen ze nog steeds hun werknemers netjes.

    Ja Henry Ford was een NAZI, maar dat waren er wel meer. in die tijd, dat zegt niks over de rest van de familie en hoe ze zich later hebben gedragen.

  4. En dat klimaat wil de VVD ook heel graag hier in Nederland invoeren, werker bek houden (al dan niet dichtgenaaid) en rijke lekker chillen waar hij/zij wil, uiteraard zonder last te hebben van belastingen of gepeupel om je heen.

  5. Ja Harrie GM da Aso’s. Vergeleken met Ford zijn het dikke Aso’s die je verneuken waar je bijstaat. Hebben ze altijd gedaan. Met Saab, Suzuki, Holden, Vauxhal en nu OPEL.

    Saab kapot gemaakt door GM. Suzuki bijna kapot gemaakt, omdat ze ineens alle aandelen op de markt dumpten (Dan daalt de waarde van je bedrijf en kan je de leningen die daar tegenover staan niet meer betalen.). Saab tegenhouden om met CHinezen samen te werken als ULTIEME dick move om ze kapot te maken.

    En nu Opel? Nee GM zijn zakken en dat zijn ze altijd geweest.

Reacties zijn gesloten.