Wereldwijd hebben vijf miljard mensen toegang tot de radio. Het medium werd in 1895 uitgevonden en bereikt in 2017 nog steeds meer mensen dan het internet. Sinds de oprichting van het wereldwijde web kan iets minder dan de helft van de wereldbevolking online. Naast een belangrijke bron van informatie blijft radio ook een belangrijk sociaal medium omdat het bij uitstek geschikt is om mensen te laten participeren.
“Het sociale aspect van radio wordt vaak vergeten”, zegt Martin Scott, media-expert aan de Britse universiteit van East Anglia.“Op de radio gaan gesprekken en discussies live, dat is niet mogelijk in kranten”, zegt hij. “Met radio is het daarentegen eenvoudig om je als luisteraar betrokken te voelen bij wat er wordt uitgezonden.”
“Wil je beleid dat transparant is, verschillende perspectieven in overweging nemen, actief betrokken worden in het proces, ook als je eerder in een benadeelde positie zit, dan is participatieve communicatie essentieel. Radio is een medium dat zich hiertoe leent”, zegt Scott.
De race om zoveel mogelijk mensen online te krijgen heeft het belang van radio, vooral voor de miljarden mensen in ontwikkelingslanden, soms wat overschaduwd. In ontwikkelingslanden heeft 75 procent van de gezinnen de mogelijkheid om naar de radio te luisteren, terwijl slechts 40 procent van hen toegang heeft tot internet.
(Lees verder bij de bron van dit artikel)
Via:: dewereldmorgen.be