Ja, dat was wat ik dacht toen ik dit las. Maximum snelheid naar 130 km op de snelwegen, meer asfalt, maar alleen voor auto’s dan graag, zegt Charlie Aptrot.
Natuurlijk zijn die opgevoerde scooters een gevaar op de weg (heb nog nooit een opgevoerde snorfiets gezien 💡 ), maar dat zijn veel fietsers ook en ook veel auto’s. Daarbij moet er meer gecontroleerd worden, ook weer door diezelfde agenten die al zoveel er bij moeten gaan doen van dit kabinet. Kan het bordje van de politie nog voller? Of denken ze dat die mensen van elastiek zijn? Want van die paar duizend erbij, daar hoor ik niets meer over. Of zouden dat de mensen zijn die ontslagen worden als rijksambtenaar en dan naar de politie overgeheveld worden?
Bedoel je dat als grap, dat je nooit opgevoerde snorfietsen gezien hebt? Twee van de drie scooterrijders heeft geen helm op tegenwoordig, en dat is omdat DIE scooters officieel snorfietsen zijn, en daarop is dat niet verplicht (blauw kenteken).
Het valt je misschien niet op omdat die dingen ook gewoon 60 gaan, terwijl de toegestane snelheid slechts 25 km/h is. Zeg maar die van een gemiddelde Spartamet, wat van oorsprong ook het idee achter de snorfiets was, een vervoermiddel voor mensen voor wie een brommer toch wel erg hard ging.
#1 😳 Ow, zijn dat ook snorfietsen. 😮 Dacht bij snorfietsen aan die veredelde solexen die vaak door ouderen worden bereden. Weer wat geleerd vandaag 😎 Dank! 😎
@Keira: nee precies. Ik herinner mij een XXL overbuurvrouw op zo’n minuscuul brommertje…
😮
Die XXL overbuurvrouwen op een miniscuul brommertje rijden heus geen 60.
Motoren dienen gewoon net zo hard te mogen als auto’s. Motorrijders zijn gemiddeld beter in het besturen van hun voertuig dan autorijders.
Dat hele onderscheid tussen snorfietsen, bromfietsen en motors moet gewoon worden afgeschaft. Het zijn gewoon allemaal motoren en je hebt er in alle gevallen een A rijbewijs voor nodig. Kan je scooter harder dan 25 of 30 kph dan heb je een helm op.
Remmen moeten altijd berekend zijn op de maximum snelheid dat het voertuig kan halen. Dat is het grootste probleem met opvoeren. Je kan dan 80, 100 of meer maar je remmen zijn nog altijd gemaakt voor 45-50 kph max. Dat is levensgevaarlijk. De regel dat alleen boven de 21 op een zware motor mag, is achterhaald want er zijn genoeg lichte motoren te koop die 100 tot 140 kunnen. Jonge volwassenen tussen de 16 en 21 worden dus helemaal niet beschermd door de huidige regels. Het is veiligheidstheater en werkverschaffing voor de politie.
Motoren met onvoldoende remvermogen of andere veiligheidsproblemen worden van de weg gehaald en mensen die rondrijden zonder rijbewijs worden aangepakt. Lekker duidelijk en dat bespaard iedereen een hoop moeite. De leeftijd waarop je een A rijbewijs kan halen kun je eventueel verlagen naar 16 of 17.
Voor een brommobiel op vier wielen moet je gewoon een B-rijbewijs hebben. Het is onzinnig dat mensen zonder rijbewijs in zo’n miniauto rondrijden want ze moeten zich wel aan autoverkeersregels houden. Je moet ook de voor auto’s vereiste voertuigbeheersing hebben om zo’n ding veilig van A naar B te krijgen. Het is een beetje raar om te zeggen dat je mensen niet in een auto vertrouwd waarmee ze 50 binnen de bebouwde kom mogen maar wel in een autovormig voertuig dat 45 kph kan.
jvdheuvel Schreef:
o Nee ?? Mijn Opa had een brombakfiets , was toen bijna 70 en reed ook bijna 70 toen hij een bon kreeg
Had ik willen zien, dat scheurijzer.
@Sofia: geen gekke ideeën, behalve die verlaging naar 17 of 16 jaar voor het A-rijbewijs. De gemiddelde 16-jarige is verkeerstechnisch nog niet goed bij zijn hoofd, ziet helemaal geen gevaar. Kwestie van nog niet voltooide hersenontwikkeling.
Sofia van der Linde Schreef:
Dat is toch ook zo? En er is toch ook geen aanwijzing dat hier verandering in gaat komen.
Tibaert Schreef:
Voor fietsers en voetgangers kunnen we uiteraard beter ondergrondse paden aanleggen. Dan vervuilen ze het straatbeeld niet meer, het is veiliger, verbeterd de doorstroming en we hebben minder kans op lelijke schaden aan onze mooie auto’s. typisch gevalletje win-win toch?
@GJ
Ik meende begrepen te hebben dat bepaalde mensen de maximum snelheid alleen wilde verhogen voor Auto’s maar niet voor motoren.
@Laurent
Als de leeftijd voor rijbewijs A eventueel zou worden verlaagd dan zouden daar wel bepaalde voorwaarden aan moeten zitten. Bovendien is het halen van een rijbewijs tegenwoordig vrij moeilijk dus jongeren zonder voldoende inzicht halen dat gewoon niet. Motorrijlessen zijn veel intensiever dan de paar lesjes die minderjarigen nu voor hun certificaat krijgen.