Een smalle Amsterdamse binnenstadsstraat. Er is nauwelijks een stoep, als voetganger moet je wel op wat voor rijbaan doorgaat lopen.
De vrouw op leeftijd doet dit dan ook breeduit, in de as van de weg.
Een fietser maakt zijn komst kenbaar.
“Nou zeg,” protesteert de vrouw, quasi-geschrokken.
“Ja mevrouw, ik waarschuw maar even,” zegt de fietser. Hij heeft een Arabisch accent (voor de minderingelichte autochtone lezer m/v: dat is uitdrukkelijk niet een Marokkaans accent).
“We zijn hier in Nederland en daar doen we het niet zo,” zegt de vrouw, en ze loopt door. In het midden van de weg.
Fietser en ik kijken elkaar wat hulpeloos aan.
De behoefte om het mens op haar kop te timmeren onderdruk ik maar.
Geld storten bij wat ooit een door de overheid gedreven bank was, geprivatiseerd en nu dan met miljarden weer staatsbank. Het gaat door middel van een trage automaat waarbij je je pinpas moet gebruiken, na tien (of negen, een systeem heb ik niet ontdekt) bankbiljetten slikt het apparaat het geld in en vraagt het of je door wil gaan.
De rechter automaat is al dagen kapot. Terwijl ik in de lange rij sta begeeft de linker, de enige nog werkende, automaat het.
Bijna de helft van het voormalige postkantoor (oei oei, dat is een gedeponeerd handelsmerk!) wordt ingenomen door een balie KAS waar een erg autochtone man met opgeblazen gezicht zit te niksen.
Het nummertjesuitdeelapparaat zegt dat er ook geld gestort kan worden bij de KAS.
Ik trek een kaartje en begeef mij al snel naar het loket KAS.
“U kunt hier geen geld storten, daar zijn automaten voor,” zegt het opgeblazen hoofd.
“Ik kan hier wel storten, dat zegt het nummertjesapparaat, en de automaten zijn buiten dienst.”
“Dan moet dat veranderd worden. En ik geef wel door dat de automaten stuk zijn.”
Ik: “Misschien moet hier wel meer veranderd worden.”
Hij: “Uw toon bijvoorbeeld. Die bevalt mij helemaal niet.”
Ik: “Dat is dan wederzijds.”
Zijn zwijgende collega links van hem (een “allochtoonse” trouwens) neemt mijn geld zonder morren of klagen in ontvangst.
Het opgeblazen hoofd verdwijnt achter de KAS de coulissen in.
Sommigen, die munten kwijt moeten, staan ontheemd bij de automaat te wachten op niets. Munten accepteren ze niet bij KAS, weet men.
Er zit een rode draad in deze twee gebeurtenissen en in vele meer die ik nog zou kunnen vertellen.
Ze heeft in zekere zin gelijk, die ouwe taart; zo doen we dat niet in dit land. Normaal geproken zou ze namelijk bijna van de sokken gereden zijn zònder waarschuwend belletje.
Laurent, psies, 😀 De fietser was veel te beleefd!
Mijn 15 jarige dochter wilde bij de voormalige postbank weg omdat de AMRO haar beter beviel. Nu heeft ze een leuk figuurtje en de balie medewerker wist niet hoe hij het naar de zin kon maken om te blijven. Lees hij zat te kwijlen over haar, ze bleef netjes bij haar standpunt glimlachte breed en ging weg.
http://www.ingdenktmetumee.nl/ Ja ja die kenden we al. Het is helaas mijn VERPLICHTE bank want geen andere wil mij als klant. De rooie draad? Geld storten helpt ook al niet tenzij je natuurlijk een “zakelijke” klant bent, verder gunnen “we/ze” niks meer niemand meer. En dat geld ben je geheid kwijt. Voor de insider’s heet dat ook wel monoppoly voor de outsider’s. De laatste keer dat ik geld stortte op een bank is heeeeeeeeeeel lang geleden. En dat bevalt me prima en mèt een bel op me fiets. 😎
EDIT REDACTIE: gewist ivm toon die niet beviel “jood van den heuvel” enzo.
MÀÀR IS vdheuvel DÀN GÈÈN JÒÒD?
IK Heb “JOOD ” ér uit gehááld …Kán Hét NÙ WÈL?
EDIT REDACTIE: Nee en nou oprotten
Zó herkenbaar ook dit. Het fatsoen is bij sommige autochtonen ver te zoek, en veel allochtonen geven ons juist het goede voorbeeld, door behulpzaam te zijn, bijvoorbeeld bij mijn invalide vader die moeite heeft met zijn scoot de stoep op te komen, of door ons midden in de nacht te helpen bij autopech. Kom daar maar eens om bij de doorsnee “hollander”.
Vorige maand een klacht ingediend bij de ING, omdat ik ook alleen in een of ander gek apparaat geld zou kunnen storten, en niet meer aan de balie.
Omdat ik liever nog een mens iets overhandig ( nou ja, of dat nog lang duurt of heel vaak voor zal komen..) zei ik dat ik dat niet zou doen in zo’n masjien. Gevraagd waarom dat niet meer kon: Voor UW veiligheid.
Het blijkt dat op alle kantoren van alle banken de medewerkers verplicht zijn kontant geld aan te nemen, het is gewoon gelul van die baliemedewerkers. ( officiele brief van de ING, behalve dan dat woord gelul).
Jammer dat de ASN alleen gekoppeld kan worden aan een andere rekening.
@Arnold, het is geen rode draad. Kan ik lang over praten. Het is een rode balk geworden.
Om je vingers bij af te likken. (zegt ie nog)