Op 8 oktober 1963 reserveerde de zwarte soulzanger Sam Cooke een aantal kamers in de Holiday Inn in Shreveport, Louisiana. Toen Cook en zijn entourage bij het hotel arriveerden, verklaarde de receptionist met een stalen gezicht dat het hotel geen kamers beschikbaar had. Een woedende Cooke eiste de eigenaar te spreken te krijgen en schopte een enorme stennis toen hem dat geweigerd werd. Uiteindelijk lukte het Cooke’s vrouw en broer met moeite hem over te halen op zoek te gaan naar een ander hotel. “Ze vermoorden je nog“, zei Cooke’s vrouw. “Mij doen ze niets. Ik ben Sam Cooke!” antwoordde Cooke, die daarmee aantoonde dat zijn vrouw een beter begrip had van de situatie in de Deep South anno 1963 dan hij zelf. Toen de entourage van Cooke bij een ander hotel arriveerde, werd ze opgewacht door de politie die iedereen arresteerde wegens verstoring van de openbare orde.
Het incident maakte een diepe indruk op Cooke, die al geruime tijd met de gedachte rondliep een song te schrijven over de strijd van de Burgerrechtenbeweging in het zuiden van de VS. Tot nu toe was het daar nooit van gekomen, mede omdat Cooke bang was zijn grotendeels blanke publiek van zich te vervreemden. Voordat we Cooke’s aarzeling veroordelen, is het goed ons te realiseren wat een zwarte artiest als Cooke anno 1963 op zou hebben gegeven indien hij inderdaad zijn blanke publiek van zich vervreemd zou hebben. Tegelijk voelde Cooke zich schuldig, omdat hij het als zijn morele plicht zag aandacht te besteden aan het grove onrecht dat zwart Amerika te verduren had. Tegen vrienden merkte Cooke op dat het een schande was dat de beste aan de Burgerrechtenbeweging gewijde song – Dylan’s Blowin’ in the Wind – geschreven was door een blanke. “Since when do white boys write songs like that?”, schijnt Cooke tegen een van zijn vrienden gezegd te hebben.
Shreveport was de druppel die de emmer deed overlopen: twee maanden na het incident hakte Cooke de knoop door en schreef hij A Change Is Gonna Come. “Hij greep de song als het ware uit de lucht” volgens Cooke’s biograaf Peter Guralnick, die eraan toevoegt dat: “We all feel in some way or another that a change is gonna come, and he found that lyric. It was the kind of hook that he always looked for: The phrase that was both familiar but was striking enough that it would have its own originality. And that makes it almost endlessly adaptable to whatever goal, whatever movement is of the moment.”
I was born by the river in a little tent
Oh and just like the river I’ve been running ev’r since
It’s been a long time, a long time coming
But I know a change gonna come, oh yes it will
It’s been too hard living, but I’m afraid to die
‘Cause I don’t know what’s up there, beyond the sky
It’s been a long, a long time coming
But I know a change gonna come, oh yes it will
I go to the movie and I go downtown
Somebody keep tellin’ me don’t hang around
It’s been a long, a long time coming
But I know a change gonna come, oh yes it will
Then I go to my brother
And I say brother help me please
But he winds up knockin’ me
Back down on my knees, oh
There have been times that I thought I couldn’t last for long
But now I think I’m able to carry on
It’s been a long, a long time coming
But I know a change is gonna come, oh yes it will
https://www.youtube.com/watch?v=JkWZjTPlQhc