Het centrale verschil tussen twee geloven

Goed artikel, met een beetje een rare titel.

Waarom schept het christendom zoveel verwarring? Misschien omdat de mensen die zeggen dat ze het uitdragen zulke zwaar tegenstrijdige signalen afgeven.

Het leven van Jezus kenmerkte zich door armoede, opofferingsgezindheid en puurheid. Waarden die haaks staan op het imago van veel landen met een christelijke oorsprong.

Want zeker de katholieke kerk heeft in dat opzicht toch een probleem met pracht, praal en rijkdom.

Mooi vond ik het eind, daar ga ik eens over nadenken.

Yancey: “Een aantal jaar geleden vertelde een moslim mij: ‘Ik heb de volledige Koran gelezen en nergens kan ik een leidraad ontdekken over hoe moslims moeten leven als minderheid in een maatschappij. Ik heb het complete nieuwe testament gelezen en nergens vind ik een leidraad hoe christenen moeten leven als meerderheid in een maatschappij.’ Hij legt de vinger op het centrale verschil tussen de twee geloven.”

3 gedachten over “Het centrale verschil tussen twee geloven”

  1. Geen centraal verschil,maar wel een verschil, dat zelden of nooit genoemd wordt in het gekakel of recht tot beledigen (waar geen beschaafd mens op zit te wachten). .
    Volgelingen van Jezus van Nazareth volgen iemand die in zijn nakie met een doornenkroon om onschuldig aan een kruis genageld is. Zo iemand is Zijn eigen spotprent.
    Er is geen iconografie van de profeet Mohammed, niemand doet redelijkerwijze een poging hem af te beelden. Smakeloze spotprent of niet., iedere afbeelding is bij voorbaat beledigend bedoeld.

  2. Fitna = het zoeken naar verschillen en niet naar wat bind ..

    90% van de Quran is trouwens geschreven als een leidraad voor een minderheid ….. als “een Moslim “dat niet kan vinden 🙄 was die “een Moslim ” misschien “de eeuwige Moslim “?????

  3. Eigenlijk is er niet zo veel verschil. Echte gelovigen leven overal in harmonie met elkaar.

    En overal zijn er mensen die de verschillen voor eigen belang willen uitbaten.
    In ons land zijn ze in de huidige combinatie PVV,VVD,CDA samengebundeld.

Reacties zijn gesloten.