Gratis goed openbaar vervoer is noodzaak

Hot naar Her treintje

Dit land is in zijn geheel verstedelijkt. Hier en daar nog wat bosjes of een poldertje, maar veel soeps is die “natuur” niet meer. Jammer, maar daar kan ik mee leven, het is niet anders. Klein landje, veel mensen, gezellie. Er kunnen er nog heel wat bij, laat maar komen, welkom.

Wel wordt het tijd om eens anders om te gaan met hoe wij ons verplaatsen, van Hot naar Her bijvoorbeeld. Bijna 8 miljoen auto’s zijn er nu. In 1990 waren het er 5 miljoen. De gevolgen zijn er dan ook naar: verkeersinfarcten, veel te veel fijnstof in de lucht en altijd herrie. Ook is het nou niet echt fraai dat beton overal.

Vermoed wordt dat fijnstof de stromingseigenschappen van bloed verslechtert, waardoor de kans op een hartinfarct en een beroerte toeneemt. Ook zijn er aanwijzingen dat fijnstof slecht is voor de hartspierfunctie.
Extra kwetsbaar voor problemen door fijnstof zijn ouderen, mensen die al luchtwegproblemen hebben en mensen met hart- en vaatziekten.

Door geluidshinder kunnen mensen ook nog last krijgen van gezondheidsklachten als slaapverstoring en stress. Als kinderen op school worden blootgesteld aan geluid kan de concentratie verminderen en hiermee ook de leerprestatie.

Eerder schreef ik al iets over de snuffelstaat en het Openbaar Vervoer. Is het nu echt nodig al dat verkeer? Nee, en dat gaan we gewoon veranderen. We gaan in dit land een geweldig netwerk van openbaar vervoer aanleggen. Veel stille bussen en treinen, om de 25 meter een halte, en je hoeft nooit langer dan 10 minuten te wachten op een verbinding, ook in dorpjes en gehuchten. Je fiets en rolstoel mogen ook mee, en het is GRATIS.

Ik hoor al gekrijs: “GRATIS ??? En dat moeten wij, de autobezitters, zeker weer betalen????” Ja, dat klopt, onder andere ook de trotse bezitters van alle Heilige Koeien op de wegen moeten dokken. Maar zeg nou zelf, is het zo leuk in die file? En weet je wat zo’n auto per maand kost? Minimaal zo’n 500 euro per maand. Kijk maar bij de site voor automobilisten, voorheen nog een Wielerbond.

Verder zullen medische kosten die nu ontstaan door wat ik reeds noemde verdwijnen als sneeuw voor de zon. Al met al schat ik dat het geld opbrengt. Maar dat boeit me niet zo, dat geld. Dat gestink en lawaai moet maar eens stoppen. Het buitenland zal spoedig komen kijken en zo enthousiast worden dat ze het ook zo gaan doen. Dit zou nu eens een leuk project voor de EU zijn, in plaats van al dat handelsgedoe, het wordt toch niks meer met dat Kapitalisme, stop daar maar mee, het wordt inmiddels een saai verhaaltje die “vrije markt”.

Stilte, schone lucht, gemak, het kan. Willen is kunnen: vraag maar aan Rutte en consorten, die vinden dat ook. Daarbij maakt het mensen veel mobieler naar hun werk, ook ouderen en gehandicapten kunnen eindelijk weer eens ergens op bezoek. Mooi hè?

24 gedachten over “Gratis goed openbaar vervoer is noodzaak”

  1. Ik zou eerder zeggen: gratis superfietsen voor iedereen = noodzaak. Is nog goed voor de gezondheid ook. En goed voor de economie.

  2. @1:

    Ja fietsen waar het kan. Maar van Hot naar Her is 300 kilometers en dat zie ik jou toch ook niet doen iedere dag 😉

  3. Nee maar ik heb wel collega’s die hun 3 km door het durp iedere dag met de auto doen als woon werk verkeer.

  4. Gratis superfietsen, scootmobielen en rolschaatsen. Als iedereen maar mobiel kan blijven en niet in zo’n stinkding stapt. Ook ben ik wel vóór overdekte electrische karretjes die iedereen kan gebruiken als het regent als ze maar niet te hard rijden. Voor langere afstanden vind ik dat Hot naar Her treinmodel wel aardig.

    De cirkel moet ergens opengebroken worden. Mensen nemen nu een auto ( of 2, 3) omdat het OV zo slecht is. Dus als dat beter wordt, gaan die ondingen vanzelf wel weg. Status valt wel weg, dat is een heel moeilijk punt vrees ik. Allemaal gelijk zijn bevalt veel mensen niet zo.

  5. @6:

    Er _moet_ niets, maar je mag vrijwiliig geld geven. Aan mensen die asthma hebben bijvoorbeeld door die stinkdingen, of last hebben van het lawaai.

  6. Kan iemand mij vertellen waaronder de anti-rook vereniging CAN hier zo stil over is? Clean Air Now??, of willen ze dat alleen in restaurants en kroegen?

  7. Schrijver zou eigenlijk moeten zeggen dat hij het profijtbeginsel niet wil toepassen, maar de kosten op de algemene middelen wil verhalen. Gratis bestaat niet, behalve als je de bussen en de brandstof steelt en de chauffeur niet wenst te betalen.
    Hieruit walmt de valse suggestie dat dit goedkoper is, maar dat is niet zo. De gelden worden anders geïnd.

  8. Mooi idee, maar ik vraag me af hoe effectief het zou zijn:
    Veel mensen lijken een irrationele binding met hun auto te hebben, die ze dan weer “recht praten” met allerlei argumenten (bus stopt niet voor mijn deur, ik moet mijn kinderen naar school brengen voordat ik naar mijn werk ga, etc.).

    Ik ben dit jaar geremigreerd. In mijn geboorteland is het OV best wel goed en beslist goedkoop.
    Behalve de gesubsidieerde schoolbussen en bussen van een overheidsbedrijf, hebben wij hier iets duurdere kleine busjes:
    een soort bestelwagens (max. 9 passagiers) van eigen rijders, langs alle mogelijke routes. Ritprijs 2,60 naf (omgerekend in euro’s 1,05). Voor een meerprijs van 25%, wijkt de chauffeur iets af van zijn reguliere route en brengt je helemaal tot je voordeur.
    Voor gepensioneerden zoals wij absoluut ideaal. Wij hebben dan ook géén auto: tot grote verbazing van alle buren etc. Onze overburen (man, vrouw, 2 volwassen kinderen) hebben 4 auto’s.
    De enige die tot nu toe positief reageerde op ons “excentriek gedrag” mbt vervoer, was onze huisarts: die gaf ons meteen het telefoonnummer van een snorder (voor noodgevallen).

    @12: Wij hebben hier géén OV chip e.d.: gewoon contant betalen aan de chauffeur.( Een van de geneugten van het leven in de 3e wereld)

  9. Wanneer het openbaar vervoer goed en gratis is moeten er nog wat andere dingen veranderen , Een verbod op reiskostenvergoeding voor personeel dat met het openbaar vervoer kan komen bijvoorbeeld .. dan is het een keuze om wel de auto te nemen ..

  10. @15: Angy:

    Inderdaad, vreemde argumenten van autorijders. Wat ze aandragen is op te lossen juist door het OV uit te breiden.

    @16: Duif:

    Dit kan heel goed uitgevoerd worden. Net als het basisinkomen., willen is immers kunnen.

    @17: Bakra:

    Leaseauto’s weg en geen kilometervergoeding meer voor auto’s. Zo geregeld, ik wil die wetten wel schrijven.

    Ik vind het ethisch onjuist als de groep mensen met een auto zoveel overlast kan geven aan een andere groep dat die er ziek van wordt, terwijl het simpel op te lossen is. Dan moet ook die eerste groep maar eens gaan meedenken. Al dat blik overal in de straten en op de wegen, laten we die ombouwen tot speelruimtes en busbanen. Niks moeilijk.

    http://www.youtube.com/watch?v=_gm3T9TLylE

  11. @18 hier in Zuid Holland zijn ze al een tijd bezig met een goed fietsnetwerk , Het probleem is nog de huidige scootmobiles , slecht ontworpen en niet eens zo snel als de gemiddelde fiets , gedeeltelijk door de hangup t.a.v. die kleine wieltjes die al de ontwerpers lijken te hebben .

  12. @11 De antirooklobby is zo stil over stinkauto’s omdat ze gestopt zijn met roken. Hiermee besparen ze heel veel geld. Wat ze vervolgens met dat geld doen laat zich raden.

  13. een slecht idee: GRATIS openbaar vervoer=in ons stelsels zyn gratis dingen niks waard.
    Wel is het zo dat ondanks of dankzy de privatisering het openbaar vervoer voor velen een behoorlijk dure hobbie is geworden tenzy je ziek, zwak of misselijk bent een leger van regelneven zal je dan wel ff subsidieren.

    Openbaar vervoer tegen een voor IEDER betaalbare prys…

  14. @21:

    [ Openbaar vervoer tegen een voor IEDER betaalbare prys ]

    Nee nee, want dan gaan die auto’s niet weg.

  15. Autoos weg dan is de PvdA tegen, werkgelegenheid enzo, minder belasting opbrengst….
    Autoos weg dan de VVD vast wel tegen
    Groen links autoos weg OK, behalve voor Partfunctionarissen.
    De Party voor Dieren VOOR, mits er maar weer hondenkarren komen.
    En van de PVV hoef ik het niet te weten….

  16. Maatregelen zoals:
    -afschaffen lease-auto’s en/of autokostenvergoeding, auto’s duurder maken helpt allemaal niets!
    -Bij ons rijden er nauwelijks leasebakken. -autokostenvergoeding=alleen voor een klein clubje mensen met topposities
    -omzetbelasting op auto’s is pas verhoogd
    -benzine prijs eveneens
    Resultaat:
    Autobezitters klagen steen en been, maar doen hun heilige koe niet de deur uit.Kopen een nieuwe auto op afbetaling (lonen zijn hier een stuk lager dan in NL, dus auto’s naar verhouding duurder)
    Naar mijn inschatting zijn mensen in NL wat dat betreft precies hetzelfde als hier en overal: ze zijn eerder bereid minder te eten dan om de auto weg te doen.

Reacties zijn gesloten.