Bewoners verzorgingshuizen klagen niet – maar waarom niet?

Bewoners in verzorg- en verpleeghuizen klagen weinig. Er worden nauwelijks klachten geregistreerd. Voor inzicht in de ongenoegens van bewoners, kunnen instellingen daarom beter investeren in goede gespreksmomenten.

Klagen is een belangrijk recht van patiënten. In de langdurige ouderenzorg wordt echter relatief weinig geklaagd. Er worden althans weinig klachten geregistreerd. Zijn er wel klachten, of kunnen bewoners eventuele ongenoegens op een andere manier kwijt? Op verzoek van het ministerie van VWS heeft het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) een verkennend onderzoek gedaan naar uitingen van ongenoegen in drie verzorgingshuizen. Er zijn interviews gehouden met bewoners, familieleden, zorgverleners en andere personeelsleden, klachtenfunctionarissen, zorgmanagers en regiomanagers.

Bron, alwaar ook het rapport te lezen is.

1 gedachte over “Bewoners verzorgingshuizen klagen niet – maar waarom niet?”

  1. Omdat klagen vaak herleid naar minder zorg en een uitsluiting ..De ouderen zorg OSIRA heeft jaren geleden toen een van de bewoners klaagde ,alles in het werk gesteld om de klager ,die mondig was uit te zetten toen dat niet lukte heeft men zelfs een recht zaak aangespannen tegen hem .OSIRA verloor maar evenzo goed heeft men de man tot zijn overlijden getreiterd om hem weg te krijgen .Je mag schijnbaar geen kritiek hebben op de behandeling en geleverde zorg .

Reacties zijn gesloten.