Slimme steden: vooruitgang of marketing?

Het concept van slimme steden wint aan belang. Maar tegelijk groeit de ongerustheid: winnen alle inwoners wel bij een slimme stad? Gaat het niet vooral over marketing?

Slimme steden of smart cities – steden die op allerlei terreinen digitale en fysieke technologie mengen om efficiënter te werken – staan centraal op Habitat III, de derde VN-conferentie over wonen en duurzame stadsontwikkeling van 17 tot 20 oktober in Quito (Ecuador).

“Achter het concept schuilt heel veel marketing”, waarschuwt Leonardo Aranda, medeoprichter van Medialabmx. Deze Mexicaanse organisatie ontwikkelt sinds 2013 technologie voor sociale en culturele doeleinden.

Het valt nog te bezien of slimme steden “echt een oplossing gaan bieden of niets meer zijn dan een woordspel van grote bedrijven die op zoek zijn naar forse overheidsinvesteringen en een discours gevonden hebben dat zeer goed in de markt ligt bij steden.”

Technologieën kunnen stadsproblemen oplossen maar ze kunnen er tegelijk nieuwe creëren, zegt Aranda. “Dat is het algemene probleem met technologie: ze lost niet zomaar problemen op, alles hangt af van haar ontwerp.”

(Lees verder bij de bron van dit artikel)

Via:: dewereldmorgen.be