Red Het Sterrebos: Open brief aan VDL Medewerkers

Beste buren.

Ik zit al 5 dagen in een boom naast de fabriek waar jullie werken. Ik heb dat er graag voor over om dit bos te redden. En tegelijkertijd snap ik heel goed dat jullie je zorgen maken om je baan bij VDL. Ik werk zelf ook voor zo’n baas die me te weinig betaalt, constant dreigt met ontslagen en eigenlijk alleen maar uit is op meer winst. En dat is precies waarom ik denk dat we eigenlijk de handen ineen zouden moeten slaan. Miljardair De Leegte doet alsof het een strijd is tussen bossen en banen. En dus tussen bosbezetters en medewerkers van de fabriek. Maar dat is niet waar. Het is een strijd tussen zijn winst enerzijds en behoud van bossen en banen anderzijds. Want natuurlijk kan het anders. Er kan een nieuwe fabriek gebouwd worden voor elektrische auto’s zonder dat het bos gekapt hoeft te worden. Het is alleen niet de goedkoopste optie. En als wij, bosbezetters en medewerkers gaan samen werken kunnen we dat afdwingen bij VDL.


Want wat wil VDL nu precies? VDL wil nu een bos kappen om Rivian te verleiden om naar Born te komen. Rivian heeft ook nog twee andere locaties op het oog. En het is nog lang niet zeker of het bos voor niets gekapt gaat worden. En eenmaal gekapt is voor altijd verloren. In een nieuw aangeplant bos is er de komende tien à twintig jaar geen plek voor de zeldzame vleermuizen die er nu wonen. Maar VDL wil ook iets anders. Het wil een volledig geautomatiseerde fabriek bouwen zodat VDL de meeste medewerkers kan ontslaan. Wie er nog kan blijven werken zal een nog tijdelijker contract krijgen. Want de miljardair achter VDL beschouwt jullie als kostenpost en lastig. En een sta in de weg voor winst. Van Der Leegte wil geen 4000 banen behouden. Hij wil zoveel mogelijk winst. Ten koste van bos en banen. Hem maakt het niets uit.


Kan dat niet anders? Ja zeker. Als we samen Van Der Leegte onder druk zetten. En jullie kunnen dat als geen ander. Vorig jaar dwongen jullie hem na een staking nog tot een loonsverhoging. Er kan geinvesteerd worden in de huidige fabriek. Er kan gebouwd worden op een andere locatie. En er kunnen zelfs plannen gemaakt worden voor het produceren van iets anders dan auto’s.


Laten we ons tegen elkaar uitspelen? Of gaan we het gesprek aan?

Gepubliceerd op