Klimaatopwarming bekort transportroute

Een Russische tanker heeft zonder hulp van ijsbrekers de noordelijke zeeroute langs Siberië afgelegd. Deze Christophe de Margerie heeft begin augustus een vracht van Hammerfest in Noorwegen naar Boryeong in Zuid-Korea vervoerd in 22 dagen. Dat is ongeveer 30 procent sneller dan de conventionele route door het Suezkanaal.

Een ironie van klimaatopwarming is dat schepen minder brandstof zullen verbruiken om naar het Verre Oosten te varen. Rederijen maken in ieder geval de kansrijke gok dat de noordelijke scheepsroute zich verder opent. Het verlies aan zee-ijs gaat nog door zelfs als we broeikasgasemissies morgen stoppen. Willem Barentsz – tal van straten in Nederland dragen zijn naam – was helaas een tikkeltje te vroeg met zijn poging.

Het economische voordeel van de noordelijke zeeroute is evident. Maar een eventuele milieuramp met een olietanker in de Noordelijke IJszee kan zelfs die van de Amoco Cadiz ver in de schaduw stellen. Derhalve schittert niet alles in het ijs.

Bron: The Guardian