Grote boze twitterjongen heeft Hansje de Boer pijn gedaan…

Hansje de Boer van het VNO, baasje der bazen: bedrijven schrikken een beetje terug voor de heftigheid van het publieke debat. Zei hij vorige week in Buitenhof.

Ach gossie, wat gemeen nou. De Grote Boze Twitteraars hebben het bedrijfsleven bang gemaakt… Hansje de Boer, die al decennia niet één bedrijf heeft gerund, zei in Buitenhof dat bedrijven zoveel banen scheppen. Foutje, meneertje de Boer, dom foutje – u snapt er helemaal niets van. Is niet erg, ik begrijp het wel… Bedrijven bestaan niet om werk te verschaffen, maar waarom dan wel? Om ondernemers aan een inkomen te helpen? O ja.

Maar eh  wie heeft de marketing ook alweer uitgevonden? En de PR? Even denken… eh… de postbode niet…. de huisdokter niet….de vakkenvuller niet…. de kinderoppas niet, noch de huisvrouw…. de straatveger ook al niet…. de zonnecollectormonteur ook al niet… eh… eh… En hoeveel tijd, moeite en geld steken bedrijven dan wel in hun marketing en communicatie? Bij de farma bestaat een kwart van de prijs van een pil uit marketing. Een gemiddelde apotheker met dartele zes m/v’s om zich heen en een jaarlijkse verkoop van zeg maar 2 miljoen euro, schudt dus uit onze patiëntenportemonnees elk jaar weer minstens € 500.000 aan marketinggeld. Foldertje hier, campagnetje daar, dokterscongresje in Tenerife of zo…

Dat is in dat geval natuurlijk extra raar, omdat er aan medicijnen eigenlijk niks te marketen dient te zijn: je hebt ze nodig, of niet. Basta! Elke apotheek heeft zo’n 10.000 klanten gemiddeld, dus we betalen gemiddeld ieder – man, vrouw, kind, opa, oma – altijd jaarlijks 50 euro aan pillenmarketing mee, gemiddeld. Totaal voor Nederland, meneertje De Boer, let u wel even op… 17 miljoen maal 50 euro is ehhh…850 miljoen per jaar in Nederland, en in de EU als je van dezelfde bedragen uitgaat, 400 miljoen maal 50 euro is ruwweg 20 miljard – zelfs de helft is al veel te veel…

Help, een dokter, ik word niet goed…

Datzelfde geldt voor vrijwel alles wat we kopen, maar soms is het maar een procentje marketing, zoals bij melk of brood… Dus bedrijven weten allang hoe het moet met communicatie, en geven daar tonnen, miljoenen, miljarden aan uit… en nu opeens komt Hansje de Boer van het zielige, straatarme VNO huilie-huilie doen – dat arme jochie van De Boer dat nog nooit echt bij een bedrijf van binnen mee mocht doen. Erg hè? Hij is ook echt zielig omdat al die wilde twitterende klanten zo gemeen doen, oeioei, snik, zakdoek, roep snel zijn mama, Hansje is gevallen en heeft zijn marketingknietje geschaafd….

Zijn grote vriendje voorheen van de Shell, het ex-salonsocialistje Dickie Benschop, vorige week zondag ook al in Buitenhof, weet alles van communicatie nu hij de baas bij Schiphol is – o sorry, ik gebruikte de verkeerde term, communicatiefoutje, hij is natuurlijk p-r-e-s-i-d-e-n-t ahum d-i-r-e-c-t-e-u-r.

De eersten zullen toch wel de laatsten zijn, vraagt u voorzichtig vanwege de zondag met Bijbelse kennis en interesse? Voorlopig even niet bij Schiphol. Of het VNO. Communiceert u even lekker en beschaafd mee, ook die twitterende hooligan daar achterin die volksbuurt….

Waag het niet om onze Dickie opperbedrieger, volksverlakker, geluidsvervuiler, vuile-vliegtuiglobbyist, of loopjongen van het lawaaikapitaal te noemen… Dickie Benschop… straalmotor toch op man. Ik mag lijen dat je Schiphollinitus krijgt. En je ‘vrindje’ Hansje de Boer: hoepel toch lekker zielig op met Dickie, die geeft je wel een handje hoor, weg! Weg! Uit m’n ogen, stelletje bloedzuigende, ik bedoel salaris-met-bonuszuigende zeikerds.