“Gezien de vele grote bedrijfssluitingen hoop ik dat iedereen ondertussen door heeft dat onze concurrentiekracht wel een probleem is, en dat onze loonkosten een grote handicap vormen. De lasten op arbeid zijn te hoog; daar moet iets aan gedaan worden.” Een antwoord van econoom Geert Noels in het weekblad Knack, op de vraag waar de politiek na de verkiezingen van 25 mei 2014 mee bezig moet zijn.
Velen volgen Noels hierin, doch de realiteit is genuanceerder. De loonkosten zijn niet voor iedereen zwaar, en het is nog maar de vraag of sluitingen altijd te maken hebben met de loonkost. Daar Geert Noels het heeft over ‘grote bedrijfssluitingen’ dacht ik onmiddellijk aan Ford Genk. Is de sluiting van dit bedrijf, waardoor in de provincie Limburg 10.000 jobs verdwijnen, een gevolg van te hoge loonkosten? Heeft men van overheidswege te weinig gedaan om het bedrijf hier te houden?
(Lees verder bij de bron van dit artikel)
Via: dewereldmorgen.be
[Van redactiewege van Krapuul kan hierbij aangetekend worden: wat voor Ford Genk geldt kan ook van het al decennia geleden gesloten Ford Amsterdam gezegd worden. Subsidieliberalisme…]
Tja, die rechtse hobby´s blijken toch iedere keer weer duurder.
Wat betekenen PvdA banenplan.
Werkverschaffing en extra winsten ten laste van belastingbetalers
Maar vooral geen verandering van de samenleving.
D66 oplossing langer naar school
Oplossing is basisinkomen voor iedereen