Kapitalisten zijn dol op regels

Nederland is slecht voorbereid op een nieuwe watersnoodramp, aldus minister Melanie Schultz van Haegen – Maas Geesteranus, en daarom moeten er nu al nieuwe maatregelen getroffen worden.

“Die ene storm in de tienduizend jaar kan juist die van morgen zijn.”

Zeker. En die ene storm in die van honderdduizend jaar ook. Hoe maakbaar wil Melanie ons landje beneden NAP hebben?

Zo heb je bijvoorbeeld niets aan een snelweg die twee meter onder water staat, zegt Melanie SvHGM terecht. Klink allemaal heel logisch, maar ik weet nu al dat er na de volgende ramp een commissie bij elkaar geroepen zal moeten worden om lessen te trekken uit wat er nu weer allemaal mis ging en wie er nu weer allemaal incompetent bleken te zijn en welke regels er allemaal weer genegeerd werden.

Maar daar gaat het me niet om. Waar het me om gaat is de laatste passage:

De Nederlandse verzekeraars willen dat iedereen vanaf volgend jaar verplicht is verzekerd tegen overstromingen, schrijft het AD zaterdag. Dat zou enkele euro’s per jaar extra kosten. Verzekeraars zouden het door de klimaatverwarming als hun plicht zien schade aan huizen en spullen als gevolg van overstromingen weer te dekken.

Sinds de Watersnoodramp van 1953 wordt schade door overstromingen niet langer vergoed omdat dat verzekeraars bijna de kop kostte.

Kijk, dit kan natuurlijk niet allebei waar zijn. Als dergelijke rampen dermate veel geld kosten dat verzekeringsmaatschappijen er bijna van over de kop gaan, kan het niet zo zijn dat dit risico met een paar euro per jaar extra per persoon afgedekt is. Kortom, de Nederlandse verzekeraars pikken gewoon graag een graantje mee van de paniek die gezaaid wordt met deze berichtgeving. Ik zeg niet dat die risico’s er niet zijn, maar die worden niet afgedekt met die paar euro, dat weet ik wel. Men zal wel een of andere clausule in gedachten hebben waarbij men voor de écht grote rampen dan toch weer niet op hoeft te draaien.

Geld verdienen aan regelgeving komt vaker voor. Het is een van de meest efficiënte manieren om geld te verdienen, wat dat betreft begrijp je niet waarom al die kapitalisten zo tegen meer regels zijn.

Zo moet de autobranche een geweldige boost hebben gekregen van de invoering van de APK, waarbij elk onderdeel dat ook maar het minste barstje of onvolkomenheidje vertoont subiet door een peperduur aftermarket onderdeel vervangen moet worden, de Osterhausen onder ons trekken een extra flesje champagne open bij Mexicaanse griepepidemieën, en een ambtenaar op het ministerie van Verkeer en Waterstaat (of hoe heet dat tegenwoordig) beziet gnuivend de oplopende inkomsten aan onevenredig hoge snelheidsboetes ten gevolge van onbegrijpelijke snelheidsbeperkingen op ’s Rijks wegen.

Kapitalisten zijn dol op regels, zolang het maar regels voor de consumenten zijn.

2 gedachten over “Kapitalisten zijn dol op regels”

  1. Het viel mij ook al op, Laurent. En dan ook nog eens beweren dat ze (verzekeraars) het e.e.a. als ‘een plicht zien’.

    Belastingbetalers hoesten al jaren meerdere Euro’s op, om o.a. de dijken in goede staat te (be)houden. Hier is dus enkel maar te spreken over een zoveelste faal. Een faal welke nu nog eens financieël zou moeten worden uitgebuit?

    “”Staat van onderhoud Nederlandse dijk zorgelijk”” – uit 2009 –
    http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/staat_van_onderhoud_nederlandse_dijk_zorgelijk_1_358148

    “”30 procent van de dijken in Nederland is afgekeurd, nota bene op basis van normen uit 1960. Als er geen geld komt om die dijken te versterken, hebben we een groot probleem”” – uit 2012 –
    http://nos.nl/artikel/423198-onderhoud-dijken-in-gevaar.html

    Een simpele zoekopdracht, met een zoekmachine naar keuze ( https://ixquick.com ) op: ‘onderhoud dijken’ geeft al een vracht aan berichten (en evt. ook rapporten) over de afgelopen jaren. Dat Nederlanders nog droge voeten hebben, mag een klein wonder heten.

    En ondertussen maar pronken, dat Nederlanders ‘zo goed met water zijn’, op internationaal niveau.

    Nederlanders mogen van ‘onze overheid’ letterlijk verzuipen.

    Overigens…autobranche, twee woorden: roetfilter en subsidie, door eerder afgesloten convenant met de (auto)branche.

  2. de communisten pvda ers en nazis waren allen dol op regeltjes maken terwyl kaputalisten liefst geen regeltjes hebben tenzy in hun voordeel.

    de hele wereld gaat naar een model van politiek fascistisch/STAATSsocialistisch en economisch kapitalisme

Reacties zijn gesloten.