Voor Villa Marlier in Berlijn hangt een verkiezingsaffiche. Niks bijzonders, want op 18 september worden er de deelstaatverkiezingen gehouden.
Maar het is een affiche van de rechts-radicale NPD en uitgerekend de versie met ’Gas geven!’, die op 9 augustus al op Krapuul werd gesignaleerd. In het ‘Wannseehaus’ werd op 20 januari 1942 de Wannseeconferentie gehouden, waar werd besloten over de daadwerkelijke invulling van de Endlösung der Judenfrage (“definitieve oplossing van het Jodenprobleem”).
Het nieuws werd dinsdag gemeld door B.Z. – Berlin, een tamelijk sensationele Springer-krant met de grootste dagbladoplage (170.000) van Berlijn. De krant repte van ‘Schockierende Nazi-Propaganda ausgerechnet im Umfeld der Wannsee-Villa’. In het verhaal werd ook gewezen op een kruiswoordraadsel in een NDP-folder, met ‘Adolf’ als uitkomst.
De reportage tekent de brutaliteit van NDP, die zich keert
tegen de verstofte ideologieën van voorbije eeuwen, tegen Verlichtingsutopieën, en tegen de multi-etnische excessen waaraan het Duitse volk op dit moment is blootgesteld. We zijn tegen overheersing door buitenlanders, tegen te grote invloed van het buitenland, tegen uitbuiting en onderdrukking, vóór Duitse vrijheid en voor vrijheid van de volkeren.
Maar is de foto bij het artikel wel echt? Of gefotoshopt?
Op de paal van affiche valt direct licht van de zon of een lamp. De foto van de villa laat geen schaduwen van dat type licht zien, alleen maar verstrooid licht, zoals op een bewolkte dag. Affiche en villa zijn dus niet tegelijkertijd en op dezelfde plaats gefotografeerd.
Ook lijkt de resolutie van de villa lijkt een andere te zijn dan van het affiche + paal. Affiche en villa komen dus van verschillende afbeeldingen.
Exact langs de onderkant en rechterkant van affiche + paal is een stripje ‘schaduw’; dat kan alleen als het later is bijgewerkt. Want in de scene achter dat affiche staan er geen voorwerpen die zo’n ‘echte schaduw’ kunnen vangen.
Rechts van de paal, onder het affiche staat een vreemde donkergroene rechthoek. De horizontale bovenkant ervan lijkt meer tengevolge van een ingreep dan van iets in het oorspronkelijke beeld, omdat het een horizontaal rijtje pixels van dezelfde kleur is. Dat zie je in dit soort foto’s alleen als er iets aan de pixels bewerkt is.
Het kan zijn dat de scherpte van het affiche niet mogelijk is in combinatie met de scherptediepte van de foto van de villa, en dat het affiche te vertikaal staat in het perspectief van de foto van de villa.
Voor Adobe Photoshop is het gewoon simpel copy/paste prutswerk, kan iedereen die bekend is met het programma zo zien.
Definitief fake deze foto!
Als je foto wat uitvergroot zie je dat de struiken, met zwart vlak rechts naast de paal, niet doorlopen naar het stuk van de struik ernaast. Te rechthoekig! Zulke rechte lijnen bestaan niet in de natuur! De schaduwrand rond de poster is niet natuurlijk!!!
Raar he die krant ziet er toch redelijk serieus uit verdert.
Zou bijna zeggen dat er toch deze of gene probeert om op deze wijze de NPD in discrediet te brengen (verlagen to het niveau van rechtsradikalen). De krant gaat er serieus op in en die Tom Schreiber ook! Of de NPD heeft dit echt zelf in elkaar geknutseld om een of andere duistere reden! Voor mij koffiedik kijken! Dat de NPD echte Nazi’s zijn ..dat staat als een paal boven de struiken! 😛
@5 Ja maar de affiche bestaat gewoon er is geen enkele reden waarom hij niet voor dat gebouw zou hangen. Je kan hem ook bij Buchenwald ophangen al deden ze daar volgens mij niet aan “Gas geben”.
Nep.
Het bord zal in werkelijkheid wel in de buurt van die villa staan, maar niet “mooi” genoeg voor op de voorpagina.
Unable to extract some or all of the EXIF data, which may have been removed from the image file.
Hier nog een paar van die oh zo fijnzinnige posters van de NPD: http://eindpunt.blogspot.com/2011/07/toekomstgezicht-van-nederland-kijk-in.html.