Rituele slacht mag niet, bio-industrie mag wel?

Aannemen van het wetsvoorstel van de Partij van de Dieren om onverdoofd ritueel slachten te verbieden is moreel gezien hypocriet, en politiek onverstandig.

Nederland is wereldwijd een van de grootste vleesproducenten en -exporteurs. Voor het overgrote deel gaat het hierbij om bio-industrie. Dat dit een nauwelijks voorstelbare hoeveelheid dierenleed met zich meebrengt is algemeen bekend en een feit waar de Partij voor de Dieren terecht aandacht voor vraagt.

Dit schrijft Anders Schinkel, filosoof verbonden aan Erasmus Universiteit Rotterdam in Trouw. ‘Men’ maakt zich nu erg druk over de rituele slacht, maar daarvoor mag er zo veel geleden worden als de mens maar wil.

In een ander stuk geven twee filosofen hun visie op het verbod van ritueel slachten.

Eén bepaalde norm als vanzelfsprekendheid
Paul van Tongeren, filosoof en dit jaar fellow in residence aan het NIAS in Wassenaar: “Ik ben blij dat de aanvankelijke eensgezindheid over dat mogelijke verbod inmiddels barsten laat zien. Want er bekruipt mij een ongemakkelijk gevoel. Het wetsvoorstel komt op mij over als een uiting van een verregaande normalisering, onder invloed van wat ik maar even noem het ‘modieus liberalisme’, dat momenteel zeer dominant is. Normalisering in de zin dat één bepaalde norm met de kracht van vanzelfsprekendheid wordt neergezet. En al het andere, alles wat van die norm afwijkt, kan niet langer getolereerd worden.

Godsdienstvrijheid niet onbeperkt
Bas Haring, filosoof en hoogleraar ‘publiek begrip van de wetenschap’ aan de Universiteit Leiden: “Vreemd, ik zie helemaal niet in waarom je dieren ritueel zou mogen slachten op grond van de godsdienstvrijheid. Stel je voor: een godsdienst schrijft zijn gelovigen voor om koeien voor de slacht eerst ritueel in de bek te plassen. Dan zou geen politicus zeggen: dat moet kunnen. Dan zouden politici zeggen: het is allemaal leuk en aardig, wat uw godsdienst u voorschrijft, maar wat u doet kan niet door de beugel.

Het voorbeeld wat Bas Haring geeft lijkt logisch, maar is het niet. Als dit al eeuwen zo geweest zou zijn, zouden we ook dat nu net zo ter discussie stellen.
Maar de discussie gaat over doden. Het dier MOET dood, hoe dan ook. Het moet dood opdat het door mensen gegeten kan worden.
Bas Haring stelt ook dat wij als mensen regels hebben om goed voor de dieren te zorgen, nou daar ben ík het niet mee eens voor wat betreft de dieren die voor consumptie opgefokt worden. Het gros heeft een miserabel leven, en dat geheel volgens de wet. Volgens mij heeft Bas Haring zich daar nog nooit in verdiept of sluit zijn filosofische ogen voor het leed dat bio-industrie heet.

Wat Paul van Tongeren aanhaalt, de uniformiteit van het ‘modieus liberalisme’, is een hele rake. Alles moet als eenheidsworst lekker makkelijk te indentificeren zijn. Geen uitzonderingen, geen andersdenkenden, geen andersuiterlijken graag. Allemaal zelfde pakkie aan en zelfde denkwijze. Doet mij aan hele enge dingen denken.

Van Tongeren haalt een goed voorbeeld aan:

“Waar de waardigheid van mensen in het geding is, daar moet de staat optreden. Een godsdienst die mensenoffers zou willen brengen, of reëler: de religieus gemotiveerde weigering om kinderen te laten inenten; dat moet verboden worden. De staat is een representant van mensen, die mensen beschermt.

Maar daar horen we niemand over, zeker niet nu dit soort partijen dit bruine kabinet steunen. Ze kijken wel uit. Kortom, andersdenken mag wel, zolang het binnen de pul van dit kabinet valt. Wat me daarbij dan ook nog stoort is dat de oppositie zo hard mee gaat in dit uitroeien van andersdenken. Worden ze toch gewoon allemaal geassimileerd daar in de TK? Moet ik altijd aan de Borg denken: …We are the Borg, resistance is futile.” Maar zolang ik kan, blijf ik me verzetten.

Kortom Nederland is gewoon een hypocriet land, maar dat zal geen nieuws zijn.

15 gedachten over “Rituele slacht mag niet, bio-industrie mag wel?”

  1. Kortom Nederland is gewoon een hypocriet land.

    Mee eens, maar ik denk dat de hele wereld hypocriet is.
    En ik kom er zelf niet toe om een standpunt in te nemen. Niet na al mijn gelees en al mijn uren televisie over dit onderwerp.

    Ik word gek van die godsdienstige stomme redenen waarom je een dier zo moet slachten en ik haat de bioindustrie en ik ben gek op vlees.

    Ik mag pas een mening hebben als ik geen vlees meer eet. Anders ben ik hypocriet denk ik. Nee, ik ben hypocriet. Hekel aan de bio-industrie en toch vlees eten. Wat een sukkel ben ik eigenlijk.

    Ik raak helemaal in de war!

  2. Het is nog niet eens zozeer de rituele slacht vs. de bio-industrie, maar je kan zelfs stellen dat de reguliere slacht helemaal niet beter is dan ritueel. Van 2 van de 3 rapporten waar de PvdD zo blijde kond van doet, is door TNO gehakt gemaakt: http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/2445575/2011/06/16/TNO-Bewijs-tegen-rituele-slacht-rammelt.dhtml. Het 3e heeft als conclusie dat beide methoden verbetering behoeven. Maar dat wordt door de PvdD allemaal zorgvuldig buiten beeld gehouden, en ik vraag me echt af waarom dat is.

    Dat ze voorstander zijn van de communitaristische eenheidsworst, net als het CDA, is dan weer niet zo vreemd. Dat is wel zo bij de VVD, daar vloekt het idd. met het liberalisme wat ze zeggen te belijden.

  3. we weten nu dat Thieme desnoods een verbond met fascisten aangaat voor onbewezen issues waar ze emotioneel aan hangt … We weten ook dat de laatste 2 seconde van een dierenleven belangrijker zijn dan het hele verdere leven .. Leid een mens trouwens als hij/zij sterft van Zyclon B ?? zo niet moeten is in het zelfde stramien de “humane” manier van doden belangrijker geweest dan het leiden daarvoor ,,,,

    Na Thieme en Halsema heb ik ondertussen een intens wantrouwen jegens zogenaamd “groene ” en “diervriendelijke ” politiek ….

  4. Dion G(r)aus spreekt graag van rituele mishandeling

    als er één partij is waar mishandeling een waar ritueel is geworden dan is het wel de PVV

    wordt het nu ook verboden om kreeften onverdoofd in kokend water te gooien in restaurants?

  5. kaaskop Schreef:

    Dion G(r)aus spreekt graag van rituele mishandeling
    als er één partij is waar mishandeling een waar ritueel is geworden dan is het wel de PVV
    wordt het nu ook verboden om kreeften onverdoofd in kokend water te gooien in restaurants?

    Ik vraag me af wat er met het Islamitische stemvee moet gebeuren.
    Moet je ze nu een halal- koosjer- of Christelijke behandeling geven?

  6. PvdD is niet hypocriet in deze. Zij zijn tegen iedere vorm van uitbuiting en mishandeling van dieren, zo ook tegen rituele slacht. Hypocriet zijn de partijen die mee hebben gestemd tegen rituele slacht, maar die gelijktijdig de bio-industrie in stand houden. Sterk staaltje aandachtvragen en bewustwording.

  7. @6
    Klopt, maar het betekent tevens dat de PvdD geen politiek inzicht heeft – wat is deze “overwinning” waard gesteld tegenover de dagelijkse praktijk van bioindustrie en vivisectie?

  8. Al Bakrastani Schreef:

    Leid een mens trouwens als hij/zij sterft van Zyclon B

    Voor zover ik heb begrepen is het vergelijkbaar met de dood door koolmonoxide-vergiftiging. Je valt eerst in slaap en daarna sterf je. Uiterst humaan dus.
    Dieren die gehouden worden voor het bont, worden d.m.v. koolmonoxide om zeep gebracht.
    Er zijn mensen die het bont van dieren mooier vinden dan hun eigen vel. Terecht overigens.
    Pim Fortuyn was bijvoorbeeld iemand die gek was op bont.
    Daarom is hij dan ook om zeep gebracht.
    De dader was weliswaar wel uit op de huid van Fortuyn, maar niet op z’n vel.
    Vóór de oorlog was van (ons) Joden bekend dat ze de velletjes van mensen gebruikten om er perkament voor lampenkapjes van te maken. Tegenwoordig gebeurt dat niet meer, althans het komt nog maar hoogst zelden voor. Mag geen naam hebben.
    Ook aten we onze kinderen op in tijd van honger en gevaar. Uiteraard wel koosjer.
    Ook dat doe ik nog steeds. Ik kan m’n kleinkinderen wel opvreten soms als ik ze zie. Maar dat mag niet meer.
    Mijn kinderen willen het niet hebben, terwijl ze weten dat ik best eens lekker gevoerd wil worden.
    Van moslims is bekend dat ze hun kinderen kinderen gebruiken als kanonnenvoer. Vooral in Israël zetten de Palestijnen hun kleine kinderen voor zich, die de kogels van Israëlische soldaten moeten opvangen.

  9. @7
    De vleeseters onder ons worden wel weer even geconfronteerd met het feit dat zij indirect betrokken zijn bij dierenleed. Het algemene besef groeit. 10 jaar geleden moest ik werkelijk tegenover iedereen verdedigen waarom ik geen vlees eet. Dit werd beschouwd als iets volslagen abnormaals. Tegenwoordig wordt het allom geaccepteerd. Stap voor stap komt de bewustwording dat systemen in stand gehouden worden zolang je er aan meedoet.

  10. jaspert Schreef:

    De vleeseters onder ons worden wel weer even geconfronteerd met het feit dat zij indirect betrokken zijn bij dierenleed.

    Klopt. Dit is er eentje. Ik ga volgende week is een weekje vegetaren. Kijken hoe dat bevalt.

  11. Ik las zojuist op de site van NOS nieuws dat er een ontheffing kan worden gevraagd om ritueel te kunnen slachten.
    ”De ontheffing wordt alleen verleend als het dier niet méér hoeft te lijden dan bij een reguliere slacht. De aanvrager moet dat zelf, op basis van wetenschappelijk onderzoek, kunnen bewijzen.”
    Dan zou je kunnen doorredeneren dat het de bedoeling is, of de zin van het verbod, de essentie of hoe je ook wil noemen, dat er een situatie gecreëerd moet worden, waarin het dier zo min mogelijk lijdt.
    Dat betekent dus dat op het moment dat je een ‘scharreldier’ ritueel gaat slachten, het dier veel en veel minder in zijn leven heeft geleden dan een dier uit de bio-industrie.
    Ergo: jou zou de bio-industrie moeten verbieden omdat de dieren zo lang en zo veel lijden.
    Pas op het moment dat er ritueel en niet-ritueel alleen nog maar scharrelbeesten worden geslacht, dan kun je dat lijden van de dieren in hun laatste moment weer opnieuw gaan bekijken, in de huidige context slaat het namelijk als een tang op een varken.

  12. @11
    Er worden geen tangen gebruikt maar pinnen. Dat vinden die dieren prettiger.

  13. volgens vissers voelen vissen geen pijn als je ze een metalen haak door de bek slaat, langdurig op sleeptouw neemt, op de kant trekt en vervolgens met een welgemikte klap of snee het tijdelijke voor het eeuwige laat verruilen, nadat ze eerst minutenlang naar adem hebben liggen snakken op het droge…

    er zijn mensen die dat zelfs een sport noemen, samen met hun “maten” en een paar kratjes bier, een goedkoop tentje langs de wallekant en in camouflagepak uren turen naar de dobber, soms zelfs in wedstrijdverband

    Dion G(r)aus heb ik er nog niet over horen klagen

    Thieme c.s. idem

    het zal wel onderdeel zijn van de leidende cultuur van onze Kulturführer Donner

    de vis wordt duur betaald

    de kiloknaller niet

  14. kaaskop Schreef:

    volgens vissers voelen vissen geen pijn als je ze een metalen haak door de bek slaat,

    Wel is het heel vreemd dat als een visser “mis slaat”, dus de dobber gaat onder, waarna volgens de sportregels je met een korte tik de vis aan de haak slaat, hij dat altijd verklaard door te zeggen dat de vis het haakje heeft gevoeld. Daar heeft hij dan ook bewijs voor want je kunt gewoon zien aan de made, die soms nog levend aan het haakje kronkelt kans heeft gezien, zich in een zodanige positie te wurmen, dat je de punt van het haakje vlak langs de oogjes uit ziet piepen, terwijl je juist als ervaren visser er voor gezorgd hebt dat je prooi, de vis, het haakje juist niet kan zien. Het ligt gelukkig dus niet aan de visser maar aan de made.

    Dit heeft overigens een opvallende gelijkenis met het halal-slachten.
    In tegenstelling tot het koosjer slachten mag het slacht-offer het mes niet zien voordat het geslacht wordt.
    Interresant hierbij is dat bij het halal-slachten het dier met de kop naar Mekka gericht wordt.
    Jezus was een Jood, die zich had bekeerd tot het Christendom, iets wat destijds, net als nu overigens, maar heel zelden voorkwam, maar tevens visser die volgens de Bijbel, Herman van Veen en Leonard Cohen over het water kon lopen.
    “en Jezus was een visser,
    die het water zo vertrouwde,
    dat Hij zomaar over zee liep,
    omdat Hij had leren houden
    van de golven en de branding,
    waarin niemand kan verdrinken, “

    ( Zie http://is.gd/ypqU5b )
    Voor zo iemand als Jezus was en is het een makkie. Hij loopt gewoon over het water en hangt op de plaats van waar hij denkt dat er een vis zit een worm aan een draadje zoals wij vroeger als kind ook deden en dan kun je de vis gewoon rechtstandig omhoog trekken.

    Wat je tegenwoordig heel vaak ziet dat vooral kinderen van Islamitische afkomst aan de waterkant zitten te vissen en gewoon alle vissen voor andere vissers (óf van Christelijke óf Joodse of humanistische afkomst) wegkapen, terwijl ze niet eens rekening houden met de voorschriften van het eigen geloof, die immers inhouden van wat ik hierboven schreef, je slachtoffer mag je “mes” (lees “haak”) niet zien en er wordt geen enkele rekening mee gehouden waar Mekka ligt.
    Natuurlijk wil ik dit soort mensen niet dood hebben, maar toch wil ik dat er een commissie komt die een onderzoek doet naar Islamitische jongeren en hun ouders want dit soort gedrag kunnen we in Nederland niet tolereren.

  15. Jo Schreef:

    Klopt. Dit is er eentje. Ik ga volgende week is een weekje vegetaren. Kijken hoe dat bevalt.

    Moedig van je. De meeste (vleesetende) roofdieren worden beschermd terwijl de vegetariërs onder hen juist meestal opgegeten worden.
    Ik ben omnivoor.
    Ben jij een “lekker ding”?
    Je kunt altijd bij me lang komen. 😛
    Ik heb nog wel een bordje Brinta voor je staan.

Reacties zijn gesloten.