Misschien heeft u het net zozeer gemist als ik: de Miljonair Fair is niet meer. Het was zo’n sterk internationaal merk, nota bene een fair (Jaarbeurs, neem ik aan) waarvan het eerste deel op goed-Nederlandse wijze gespeld wordt.
Maar zo’n ruim anderhalf jaar geleden is besloten dat het woord miljonair “niet meer van deze tijd is”.
De beurs gaat vooral om exclusiviteit, kwaliteit, duurzaamheid en ambacht. Luxe goederen, zoals auto’s, horloges, wijnen en kunst, en luxe ervaringen, zoals bijzondere vakanties, onderscheiden zich niet door het prijskaartje dat eraan hangt, maar vooral door de authenticiteit ervan.
En daarom heet de beurs nu MASTERS of LXRY. De L in de naam is een halve slag gedraaid, leuke gimmick.
Wordt er nog gedemonstreerd bij de ingang van zo’n – eh – gebeuren? Ik zou denken: besteed je activisme aan iets beters.
Ik heb rondgekeken op de miljonairsbeurs, hiertoe in de gelegenheid gesteld door de miljonairsfirma Google. Wat mij vooral opvalt is de totale smakeloosheid en de wat treurige vaststelling dat verfijning en schoonheid niet met geld samenhangen. Vooral een tentoonstelling van vrouwenvlees die het pornografische ongetwijfeld nauwelijks te boven gaat. We zijn hier in de wereld van de Telegraaf, RTLSBS, vast en zeker ook heel wat onderwereld die zich vrolijk mengt met VVD-volk dat over de belastingdruk jammert ook al zit hun partij al sinds mensenheugenis vrijwel altijd in de regering.
Om eerlijk, pardon fair te zijn, de resultaten bij MASTERS of LXRY vallen marginaal minder erg uit. De wansmaak moet nog aangroeien.
Als ze de kans krijgen.